SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Aurora – najbrzydszy najbezpieczniejszy samochód w historii
    Aurora - najbrzydszy najbezpieczniejszy samochód w historii
    Aurora - najbrzydszy najbezpieczniejszy samochód w historii
    Artykuły

    Aurora – najbrzydszy najbezpieczniejszy samochód w historii

    Michał BanachBy Michał Banach14 lipca 2016Updated:15 sierpnia 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    W latach 30. i 40. w USA liczba samochodów jeżdżących po drogach wzrastała bardzo szybko. Im więcej pojazdów trafiało na ulice, tym więcej wypadków miało miejsce. Konstruktorzy samochodów zaczęli więc szukać rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo na drogach. Jednym z nich był ksiądz, Alfred Juliano, który zaprojektował w 1957 roku samochód Aurora, uznawany przez wielu za najbrzydszy samochód w historii.

    Geneza

    Samochody w latach 40. nie należały do bezpiecznych. Nie było pasów bezpieczeństwa, a nikt nie zastanawiał się nad tym co dzieje się z pojazdem w momencie wypadku. Wszystkie koncepcje i pomysły, które miały na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach szybko trafiały do kosza z powodu generowanych kosztów.

    Aurora 1957
    Aurora 1957

    Koszty badań i implementacji nowych rozwiązań, a także trudności techniczne i ograniczenia jakie powodowały np. pasy bezpieczeństwa, albo składana kolumna kierownicy sprawiały, że wyjątkowo chciwy przemysł motoryzacyjny w USA robił wszystko aby storpedować dyskusje o bezpieczeństwie na drogach.

    Najczęstszym argumentem, jaki podnoszono w dyskusjach była… wina kierowców. Przemysł motoryzacyjny starał się przenieść całą winę za wypadki na kierowców, twierdząc, że nie ma potrzeby polepszania samochodów. W związku z tym w połowie lat 50., ksiądz, Alfred Juliano postanowił to zmienić i dołączył do niewielkiego grona konstruktorów tzw. „bezpiecznych samochodów”.

    Aurora – bezpieczeństwo ponad wszystko

    Juliano postawił sobie za cel zaprojektowanie najbezpieczniejszego samochodu swoich czasów. Ze względu na swoje wykształcenie artystyczne i cel jaki sobie postawił, projekt samochodu miał zyskać nie tylko bezpieczny charakter, ale również bardzo niecodzienny wygląd.

    Aurora 1957
    Aurora 1957

    Prace nad pojazdem ruszyły prawdopodobnie w 1955 roku. Juliano nie posiadał jednak żadnej wiedzy technicznej, więc prace kreślarskie trwały aż dwa lata. Jako bazę do budowy prototypu wykorzystał Buicka z 1954 roku.

    Poza nieco przerobionym podwoziem, samochód zyskał zupełnie nowe nadwozie o bardzo nietypowej linii i długości 5,5 m. Aurorę wyposażono w przezroczysty dach z wypukłymi oknami z plastiku oparty na metalowej konstrukcji będącej również klatką bezpieczeństwa. Cała karoseria opierała się na drewnianej konstrukcji, dzięki czemu samochód nie miał być aż tak podatny na rdzewienie. Wszystko było tak wyprofilowane, aby zwiększyć strefy zgniotu. Ponadto samochód otrzymał liczne wzmocnienia konstrukcji.

    Aby jeszcze bardziej zwiększyć bezpieczeństwo, Aurora posiadała pasy bezpieczeństwa (w latach 50-tych był to wyjątkowo nowatorski wynalazek), składaną kolumnę kierownicy oraz fotele na specjalnej podstawie, która w momencie zderzenia miała odchylić się do tyłu, a podobno nawet obrócić (chociaż trochę ciężko wyobrazić sobie to w praktyce).

    Aurora 1957
    Aurora 1957

    Historia samochodu Aurora jest dosyć tajemnicza. Do dnia dzisiejszego zachowało się niewiele informacji o tym jak sam samochód powstał. Nie ma też zbyt wielu informacji o jego dokładnych parametrach technicznych – chociaż sam samochód przetrwał do dnia dzisiejszego.

    Prezentacja Aurory miała miejsce 11 listopada 1957 roku, ale niestety w dniu pokazu, z powodu zanieczyszczenia układu paliwowego, samochód nie dojechał na czas na spotkanie z dziennikarzami. Silnik nie był bowiem uruchamiany od kilku lat.

    Gdy wreszcie prototyp pokazano przedstawicielom prasy, wszyscy byli zszokowani futurystycznym wyglądem nadwozia. Kolejny szok spowodowała planowana cena samochodu – około 12 000 dolarów (współcześnie około 101 000 dolarów). Podobną cenę miały wówczas jedynie  najlepsze luksusowe samochody, takie jak Cadillac Eldorado Brougham kosztujący około 13 000 dolarów.

    Aurora 1957
    Aurora 1957

    Krótko po prezentacji firma General Motors, która początkowo interesowała się produkcją niecodziennego samochodu, wycofała się z wsparcia, uznając, że projekt nie ma szans na powodzenie. Zadłużony Juliano musiał odstawić Aurorę na bok (wszystkie koszty prototypu, wynoszące około 30 tyś dolarów – współcześnie około 253 tyś. dolarów – pokrył z własnych środków). Samochód od tego czasu zaczął wędrował między różnymi garażami po całych Stanach Zjednoczonych. Sam konstruktor zmarł 2 marca 1989 roku w biedzie i zapomnieniu.

    Ostatecznie ślad po jedynym istniejącym prototypie przepadł. Na początku lat 90. brytyjski kolekcjoner, Andy Saunders odnalazł zdjęcie przedstawiające prawdopodobnie wrak Aurory gdzieś w Connecticut. W 1993 roku udało mu się dokładnie zlokalizować miejsce, w którym zrobiono zdjęcie.

    Wrak Aurory w latach 90.
    Wrak Aurory w latach 90.

    Na miejscu kolekcjoner znalazł kompletnie zniszczoną Aurorę. Podwozie było przerdzewiałe, przeszklenia w większości zniszczone, brakowało wyposażenia, a drewniana konstrukcja praktycznie nie istniała. Mimo to Saunders odkupił wrak za 1500 dolarów i przetransportował go do Wielkiej Brytanii, gdzie rozpoczął odbudowę samochodu. Dzisiaj Aurora znajduje się w jego prywatnej kolekcji i jest w pełni sprawna, chociaż nie wszystkie komponenty pochodzą z lat 50..

    Aurora współcześnie
    Aurora współcześnie

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNajsłynniejsze okręty liniowe i pancerniki – patronat
    Next Article Najsłynniejsze okręty liniowe i pancerniki – recenzja
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Zaginiony koncepcyjny Oldsmobile Golden Rocket

    2 stycznia 20233 Mins Read

    Oka i Kondensator – radziecka artyleria atomowa

    7 listopada 20224 Mins Read

    Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    30 października 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.