Z wielu modeli samochodów wyprodukowanych przez Auburn Automobile Company, Auburn Eight Supercharged Speedster uznawany jest za jeden z najbardziej oryginalnych i wartościowych, zwłaszcza współcześnie. Wyprodukowano około 150 samochodów w tej wersji w latach 1934-1935.

Auburn Eight Speedster produkowany był od 1925 roku i przeszedł wiele modyfikacji. Najbardziej znaną wersją był model Speedster 851 z ośmiocylindrowym doładowanym silnikiem o pojemności 4,5 litra i mocy 150 KM z 1934 roku (oznaczony jako model 1935). Nadwozie było dziełem Gordona Buehriga. Samochód w tej wersji miał 4,9 m długości, 1,8 m szerokości i ważył 1700 kg, prędkość maksymalna wynosiła około 160 km/h.

Egzemplarz na zdjęciach uznawany jest za jeden z najlepiej zachowanych egzemplarzy, które przetrwały do naszych czasów. Znana jest pełna historia samochodu od dnia jego sprzedaży. Pierwszym właścicielem był A.B. Cole, właściciel mleczarni w Tunkhannock w Pensylwanii, który kupił go w salonie Sherwood Chevrolet-Auburn.  W kolejnych latach samochód trafił w ręce Nathana H. “Cubby” Beara, który wykorzystywał go podczas rajdów samochodowych w latach 50.

Dopiero w 1994 roku potomkowie Beara sprzedali auto Richardowi Georgowi. Chociaż samochód był w idealnym stanie, ale mimo to nowy właściciel podjął decyzję o jego odrestaurowaniu z maksymalnym wykorzystaniem oryginalnych części. Ze względu na znakomity stan samochodu, możliwe było odzyskanie większości części, dzięki czemu Classic Car Club of America ocenił go na 99 pkt. W 1998 roku samochód ponownie zmienił właściciela, którym stał się Ervin “Bud” Lyon.

Auburn Eight Supercharged Speedster (fot. RM Sotheby's)

Auburn Eight Supercharged Speedster (fot. RM Sotheby’s)

W 2003 roku samochód stał się częścią prywatnej kolekcji, która później weszła w skład Elkhart Collection. Obecnie samochód został wystawiony na sprzedaż w ramach aukcji, a jego szacunkowa wartość wyceniania jest na 700 – 800 tys. dolarów.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.