SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read547 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read547 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read80 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read28 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read175 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Atak atomowy na Hiroszimę i Nagasaki » Strona 3
    Artykuły

    Atak atomowy na Hiroszimę i Nagasaki

    Michał BanachBy Michał Banach6 sierpnia 2016Updated:3 sierpnia 202210 komentarzy10 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Atak atomowy na Hiroszimę i Nagasaki
    Atak atomowy na Hiroszimę i Nagasaki

    Atak atomowy na Nagasaki

    W związku z brakiem reakcji z strony władz japońskich na zrzucenie bomby na Hiroszimę, zdecydowano się na przygotowanie kolejnego ataku atomowego na Kokurę lub Nagasaki. Atak zaplanowano na 9 sierpnia, a zrzutu miał dokonać bombowiec B-29 o nazwie własnej Bock’s Car, pilotowany przez majora Charlesa Sweeneya. Bomba otrzymała nazwę Fat Man (wypełniono ją 8 kg plutonu).

    Grzyb atomowy nad Nagasaki
    Grzyb atomowy nad Nagasaki

    Maszyna wystartowała o godzinie 3:49, ale od samego początku lot przebiegał z problemami. Warunki pogodowe wymusiły zmianę miejsce spotkania bombowca z bombą z maszynami towarzyszącymi, z których tylko samolot rozpoznania fotograficznego doleciał na miejsce. O godzinie 10:44 Bock’s Car dotarł nad Kokurę, ale złe warunki pogodowe uniemożliwiły atak. Dodatkowo bombowiec zaczęła ostrzeliwać artyleria przeciwlotnicza, a w powietrzu pojawiły się myśliwce. Równocześnie mechanik pokładowy zauważył, że nie działa jedna z pomp paliwa, przez co maszyna nie mogła wykorzystać aż 2200 litrów paliwa.

    Mjr Sweeney zdecydował się wówczas na zmianę celu na Nagasaki, nad które bombowce dotarły o 11:50. Niestety pogoda była równie zła jak nad Kokurą, a zapas paliwa pozwalał na przeprowadzenie tylko jednego podejścia. Mimo to, o 11:58 bombardier zauważył lukę w chmurach, dzięki której namierzy ceł i zrzucił bombę.

    Ruiny Nagasaki
    Ruiny Nagasaki

    Fat Man opadał przez 50 sekund na wysokość 500 metrów, na której nastąpiła eksplozja. 22 kilotonowy ładunek eksplodował  kilkaset metrów od celu w centrum dzielnicy przemysłowej miasta. Ze względu na otaczające miasto góry, siła eksplozji została stłumiona. Zginęło około 40 tyś ludzi, a kolejnych 50-60 tyś. zostało rannych. W ciągu kilku lat kolejnych kilkadziesiąt tysięcy zmarło z powodu odniesionych ran.

    Początkowo zakładano, że Fat Man będzie znacznie większy od Little Boya, ale z powodu specyficznego ukształtowania terenu, bomba nie dokonała tak dużych zniszczeń. Mimo to miasto uległo zniszczeniu, a aż 60% obiektów przemysłowych zostało zrównanych z ziemią.

    Bock’s Car powrócił do bazy na Okinawie około 12:05, lecąc dosłownie na oparach paliwa. Podobno po wylądowaniu w zbiornikach było zaledwie 25 litrów paliwa.

    Grzyb atomowy nad Nagasaki
    Grzyb atomowy nad Nagasaki

    Ostateczny cios

    Zrzucenie drugiej bomby atomowej i zrównanie z ziemią drugiego, ważnego miasta przelało czarę goryczy i już 10 sierpnia cesarz Hirohito nakazał przyjąć żądania Amerykanów. Japończycy przekazali tę informację przez Szwajcarię, zaznaczając jedynie, że proszą o utrzymanie władzy cesarskiej w kraju.

    Tsutomu Yamaguchi – jedyny człowiek, który przeżył obie bomby atomowe

    Urodzony 16 marca 1916 roku Tsutomu Yamaguchi w trakcie II wojny światowej był inżynierem pracującym w zakładach Mitsubishi. W dniu ataku, 6 sierpnia znajdował się w Hiroszimie. Przeżył wybuch bomby, chociaż został poparzony i częściowo stracił słuch i wzrok.. Przewieziono go następnie do Nagasaki, gdzie 9 sierpnia przeżył kolejną eksplozję bomby atomowej.

    W 2009 roku otrzymał podwójny status hibakusha – otrzymały go wszystkie osoby, które przeżyły atak nuklearny. Tsutomu Yamaguchi był jedynym człowiekiem, który oficjalnie przeżył obie bomby. Zmarł 4 stycznia 2010 roku z powodu nowotworu żołądka.

    Tsutomu Yamaguchi
    Tsutomu Yamaguchi

    Amerykanie przyjęli propozycję i już 11 sierpnia wstrzymano działania wojenne. Oficjalnie akt kapitulacji Japonii, kończący wojnę w Azji i całą II wojnę światową podpisano 2 września 1945 roku na pokładzie pancernika USS Missouri, który zacumował w Zatoce Tokijskiej. Tak zakończyła się II wojna światowa i rozpoczęła się era atomu.

    Generał Douglas MacArthur na pokładzie USS Missouri w trakcie podpisania aktu kapitulacji przez Japonię
    Generał Douglas MacArthur na pokładzie USS Missouri w trakcie podpisania aktu kapitulacji przez Japonię

    Bomby zrzucone na Hiroszimę i Nagasaki były jedynymi jakie kiedykolwiek zrzucono w ramach działań wojennych. Nigdy więcej nie wykorzystano broni nuklearnej, chociaż największe mocarstwa militarne na świecie rozwinęły olbrzymi arsenał nuklearny. Na szczęście, póki co strach przed skutkami użycia tak śmiercionośnej broni powstrzymuje wszystkich przed jej użyciem.

    1 2 3
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleMagazyn aparatów firmy Canon – Igrzyska w Rio – galeria
    Next Article Dunkirk – trailer
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    28 marca 20239 Mins Read547 Views

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    By Michał Banach0
    14 marca 20233 Mins Read3K Views

    HMS Alliance – ostatni z okrętów typu Amphion

    By Michał Banach0
    14 lutego 20235 Mins Read2K Views

    Brytyjski czołg piechoty Valentine Mk III

    By Michał Banach0
    29 stycznia 202323 Mins Read499 Views

    Pancerniki typu Iowa

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    18 maja 20187 Mins Read6 Views

    Pokazy lotnicze w Polsce 2018 – co warto wiedzieć

    Po całkiem udanym pod względem pokazów lotniczych roku 2017, bieżący rok zapowiada się jeszcze ciekawiej…

    Artykuły
    28 czerwca 20215 Mins Read16 Views

    HMS Tiger – najpiękniejszy z brytyjskich krążowników liniowych

    Zbudowany w 1914 roku krążownik liniowy HMS Tiger był dziesiątym okrętem tej klasy, który wszedł…

    Artykuły
    19 września 20154 Mins Read

    Dozwolony użytek utworu – o co chodzi?

    W Internecie znaleźć można wiele informacji o tym, iż wszystko co pobieramy jest kradzieżą i…

    Artykuły
    21 grudnia 201615 Mins Read120 Views

    Pancerniki typu Yamato – największe pancerniki w historii

    Japońskie pancerniki Yamato i Musashi, były największymi okrętami tej klasy w historii oraz posiadały działa…

    Artykuły
    5 lipca 20172 Mins Read

    Polisa dla firm transportowych, czyli szybko i na czas

    Przedsiębiorstwa transportowe w żadnym wypadku nie mogą sobie pozwolić na opóźnienia z tytułu zepsutego samochodu.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.