SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Ascensore Castello d’Albertis-Montegalletto – nietypowa kolejka w Genui
    Ascensore Castello d'Albertis-Montegalletto - nietypowa kolejka w Genui
    Ascensore Castello d'Albertis-Montegalletto - nietypowa kolejka w Genui
    Artykuły

    Ascensore Castello d’Albertis-Montegalletto – nietypowa kolejka w Genui

    Michał BanachBy Michał Banach6 kwietnia 2021Brak komentarzy2 Mins Read
    W Genui we Włoszech znajduje się bardzo oryginalna kolejka łącząca w sobie kolej wąskotorową z metrem, windą oraz kolejką linową. Ascensore Castello d’Albertis-Montegalletto bo o niej mowa powstała w 1929 roku, ale obecną formę zyskała dopiero w 2004 roku.

    W 1929 roku firma Società Ligure per Impianto ed Esercizio Ascensori zbudowała specjalną kolejkę linową w formie przypominającej windę, która pozwalała na połączenie głównego dworca kolejowego w Genui z znajdującą się powyżej częścią miasta nazwaną Montegalletto, gdzie znajduje się zamek D’Albertis.

    Ascensore Castello d'Albertis-Montegalletto (fot. Ale zena/Wikimedia Commons)
    Ascensore Castello d’Albertis-Montegalletto (fot. Ale zena/Wikimedia Commons)

    System działał bez zmian do połowy lat 60. Między 1963 a 1965 rokiem zmodernizowano wagoniki kolejki, co było odpowiedzią na słabnące wykorzystanie systemu. Początkową popularność kolejka zawdzięczała niskim cenom biletów, a w latach 60. w całym systemie transportu publicznego w Genui wprowadzono równe ceny.

    1 lutego 1976 roku kolejka została włączona w skład systemu transportowego AMT. Windy pozostawały w eksploatacji do 1995 roku, kiedy podjęto decyzję o zamknięciu systemu z powodu jego wieku i braku opłacalności przeprowadzenia prac modernizacyjnych. Po kilku latach powrócono jednak do pomysłu wykorzystania kolejki, ale w bardziej atrakcyjnej i ciekawej dla mieszkańców oraz turystów formie.

    Ascensore Castello d'Albertis-Montegalletto (fot. Ale zena/Wikimedia Commons)
    Ascensore Castello d’Albertis-Montegalletto (fot. Ale zena/Wikimedia Commons)

    W 2001 roku pojawił się pomysł na przebudowanie podziemnego korytarza prowadzącego do kolejki, tak aby poprowadzić nim tory po których poruszać się miały wagoniki kolejki wąskotorowej, która następnie podnoszona była do góry przez dotychczasowy szyb. Prace nad systemem ruszyły we wrześniu 2002 roku, a zakończono je w czerwcu 2004 roku. Po testach, kolejkę udostępniono publicznie 15 grudnia 2004 roku.

    Kolejka nazwana Ascensore Castello d’Albertis-Montegalletto jest cały czas w użyciu. Obecnie poruszają się nią dwa wagoniki mieszczące teoretycznie do 23 osób (zwykle jednak podróżuje nimi kilka osób). Podziemny fragment torów ma 235 m długości, a winda podnosi wagoniki na wysokość 72 m. Prędkość wagoników na torach to 4.5 m/s (16,2 km/h), a prędkość podnoszenia to 1,6 m/s (5,76 km/h). Rozstaw torów wynosi 850 mm. Wagoniki mijają się przy wjeździe do windy – jedna kolejka jest odczepiana i wjeżdża na tor kiedy drugi wagonik jest podpinany do systemu podnoszącego.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJedyny w swoim rodzaju de Havilland DH.77
    Next Article Okręty typu E – woły robocze floty podwodnej Royal Navy podczas I wojny światowej
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    8 stycznia 20232 Mins Read

    Niemieckie transatlantyki Bremen i Europa

    10 grudnia 20225 Mins Read

    Zagrebačka uspinjača – najkrótsza europejska kolej linowo-terenowa

    11 listopada 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.