SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Ascensore Castello d’Albertis-Montegalletto – nietypowa kolejka w Genui
    Ascensore Castello d'Albertis-Montegalletto - nietypowa kolejka w Genui
    Ascensore Castello d'Albertis-Montegalletto - nietypowa kolejka w Genui
    Artykuły

    Ascensore Castello d’Albertis-Montegalletto – nietypowa kolejka w Genui

    Michał BanachBy Michał Banach6 kwietnia 2021Brak komentarzy2 Mins Read
    W Genui we Włoszech znajduje się bardzo oryginalna kolejka łącząca w sobie kolej wąskotorową z metrem, windą oraz kolejką linową. Ascensore Castello d’Albertis-Montegalletto bo o niej mowa powstała w 1929 roku, ale obecną formę zyskała dopiero w 2004 roku.

    W 1929 roku firma Società Ligure per Impianto ed Esercizio Ascensori zbudowała specjalną kolejkę linową w formie przypominającej windę, która pozwalała na połączenie głównego dworca kolejowego w Genui z znajdującą się powyżej częścią miasta nazwaną Montegalletto, gdzie znajduje się zamek D’Albertis.

    Ascensore Castello d'Albertis-Montegalletto (fot. Ale zena/Wikimedia Commons)
    Ascensore Castello d’Albertis-Montegalletto (fot. Ale zena/Wikimedia Commons)

    System działał bez zmian do połowy lat 60. Między 1963 a 1965 rokiem zmodernizowano wagoniki kolejki, co było odpowiedzią na słabnące wykorzystanie systemu. Początkową popularność kolejka zawdzięczała niskim cenom biletów, a w latach 60. w całym systemie transportu publicznego w Genui wprowadzono równe ceny.

    1 lutego 1976 roku kolejka została włączona w skład systemu transportowego AMT. Windy pozostawały w eksploatacji do 1995 roku, kiedy podjęto decyzję o zamknięciu systemu z powodu jego wieku i braku opłacalności przeprowadzenia prac modernizacyjnych. Po kilku latach powrócono jednak do pomysłu wykorzystania kolejki, ale w bardziej atrakcyjnej i ciekawej dla mieszkańców oraz turystów formie.

    Ascensore Castello d'Albertis-Montegalletto (fot. Ale zena/Wikimedia Commons)
    Ascensore Castello d’Albertis-Montegalletto (fot. Ale zena/Wikimedia Commons)

    W 2001 roku pojawił się pomysł na przebudowanie podziemnego korytarza prowadzącego do kolejki, tak aby poprowadzić nim tory po których poruszać się miały wagoniki kolejki wąskotorowej, która następnie podnoszona była do góry przez dotychczasowy szyb. Prace nad systemem ruszyły we wrześniu 2002 roku, a zakończono je w czerwcu 2004 roku. Po testach, kolejkę udostępniono publicznie 15 grudnia 2004 roku.

    Kolejka nazwana Ascensore Castello d’Albertis-Montegalletto jest cały czas w użyciu. Obecnie poruszają się nią dwa wagoniki mieszczące teoretycznie do 23 osób (zwykle jednak podróżuje nimi kilka osób). Podziemny fragment torów ma 235 m długości, a winda podnosi wagoniki na wysokość 72 m. Prędkość wagoników na torach to 4.5 m/s (16,2 km/h), a prędkość podnoszenia to 1,6 m/s (5,76 km/h). Rozstaw torów wynosi 850 mm. Wagoniki mijają się przy wjeździe do windy – jedna kolejka jest odczepiana i wjeżdża na tor kiedy drugi wagonik jest podpinany do systemu podnoszącego.

    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułJedyny w swoim rodzaju de Havilland DH.77
    Następny artykuł Okręty typu E – woły robocze floty podwodnej Royal Navy podczas I wojny światowej
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Włoski eksperymentalny czołg szybki Carro Armato Celere Sahariano

    17 kwietnia 20222 Mins Read

    Eksperymentalny śmigłowiec Curtiss-Bleecker SX-5-1

    5 kwietnia 20222 Mins Read

    I’m Alone – kanadyjski „rum runner” i kryzys międzynarodowy

    22 marca 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    17 maja 2022

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    17 maja 2022

    Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 stycznia 20200

    Praca zdalna w IT: czy grozi ci izolacja?

    Nie ulega wątpliwości, że zdecydowana większość z nas ceni sobie posiadanie możliwości pracy spoza biura.…

    Smart
    20 czerwca 20200

    Paski zębate. Do czego służą i jakie są ich rodzaje?

    Paski zębate służą do przenoszenia napędu w przekładni pasowej. Są to elementy, które powszechnie stosuje…

    Artykuły
    8 września 20142

    Mikasa – ostatni istniejący pre-dreadnought

    Gdy w 1862 roku na wodach Hampton Roads starły się amerykańskie okręty pancerne USS Monitor…

    Artykuły
    29 sierpnia 20180

    Controlled Impact Demonstration (1984)

    W 1984 roku NASA wspólnie z FAA (Federal Aviation Administration) przeprowadziła eksperyment podczas którego w…

    Artykuły
    22 sierpnia 20164

    Operation Cottage – walka z niewidzialnym wrogiem

    Walki na Pacyfiku należały do jednych z najkrwawszych w trakcie II wojny światowej. Wycofujący się…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.