SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Armstrong Whitworth Ensign – cywilny wojskowy samolot transportowy
    Armstrong Whitworth Ensign - cywilny wojskowy samolot transportowy
    Armstrong Whitworth Ensign - cywilny wojskowy samolot transportowy
    Artykuły

    Armstrong Whitworth Ensign – cywilny wojskowy samolot transportowy

    Michał BanachBy Michał Banach14 lipca 2018Brak komentarzy4 Mins Read
    W latach 30. brytyjskie linie lotnicze Imperial Airways wykorzystywały jedne z największych samolotów pasażerskich tamtych lat. W 1934 roku rozpoczęto prace nad czterosilnikowym samolotem Armstrong Whitworth Ensign, który miał zwiększyć możliwości linii, jednak prototyp ukończono dopiero w 1938 roku, a wraz z wybuchem II wojny światowej samoloty zaczęto wykorzystywać w celach wojskowych.

    W pierwszej połowie lat 30. największymi samolotami wykorzystywanymi przez Imperial Airways były dwupłatowe Handley Page H.P.42. Mimo swojej popularności, samoloty te nie należały do najnowocześniejszych. W związku z tym w 1934 roku linie podjęły decyzję o zamówieniu nowych, bardziej nowoczesnych samolotów w układzie jednopłata do obsługi dalekich tras do Afryki, Azji i Australii.

    Armstrong Whitworth Ensign
    Armstrong Whitworth Ensign

    Zamówienie złożono w firmie Armstrong Whitworth Aircraft, a projekt otrzymał oznaczenie A.W.27. Zanim ukończono prototyp, Imperial Airways zamówiły łącznie 14 maszyn (w tym prototyp), a koszt zamówienia wyniósł 557 000 funtów (współcześnie około 36,75 mln funtów). Prace projektowe przebiegały powoli, ponieważ przedstawiciele linii lotniczych często wprowadzali zmiany w projekcie, zwłaszcza w kwestii możliwości transportowych i osiągów.

    Zaprojektowana maszyna miała konstrukcję mieszaną, z skrzydłami krytymi płótnem, 34,8 m długości i 37,5 m rozpiętości skrzydeł, masę 15 900 kg i maksymalną masę startową 30 000 kg. Napęd stanowiły cztery silniki Armstrong Siddeley Tiger IXC o mocy 850 KM, zapewniające prędkość maksymalną 330 km/h i przelotową 274 km/h, oraz zasięg 1384 km. Zaprojektowano dwie konfiguracje wnętrza, dostosowane do tras europejskich i azjatyckich. Pierwsza z nich mieściła 40 pasażerów w 4 kabinach, druga 27 pasażerów w 3 kabinach. Załoga liczyła 4 lub 5 osób – dwóch pilotów, radiooperatora i jednego lub dwóch stewardów.

    Armstrong Whitworth Ensign
    Armstrong Whitworth Ensign

    Oblot prototypu miał miejsce 24 stycznia 1938 roku, jednak pierwsze próby wykazały problemy z działaniem sterów, które wymagały modyfikacji. Po usunięciu wykrytych wad samolot został przekazany Aeroplane and Armament Experimental Establishment (A&AEE), które przeprowadziło dalsze testy. Podczas jednego z lotów w wyniku uwarii przestały działać wszystkie silniki i maszyna szybując wróciła na lotnisko, bezpiecznie lądując. Wyniki prób nie były najbardziej zadowalające, ponieważ okazało się, że olbrzymi samolot ma zbyt słabe osiągi. Mimo to podjęto decyzję o jego wprowadzeniu do eksploatacji pod koniec 1938 roku, ponieważ linie Imperial Airways pilnie potrzebowały nowych samolotów, które zastąpiłyby przestarzałe H.P.42.

    Cywilna eksploatacja samolotów oznaczonych jako Armstrong Whitworth A.W.27 Ensign była bardzo krótka, ponieważ wraz z wybuchem II wojny światowej, w październiku 1939 roku wszystkie dostarczone maszyny zostały oddelegowane do służby wojskowej (później dołączyły do nich dwie kolejne maszyny zamówione w 1936 roku i dostarczone po wybuchu wojny). Co ciekawe, użytkownikiem nie był RAF, tylko linie lotnicze BOAC (od 1940 roku). Mimo nałożenia kamuflażu i wykonywania zadań dla wojska, samoloty cały czas były obsługiwane przez cywilne załogi.

    Armstrong Whitworth Ensign
    Armstrong Whitworth Ensign

    Wszystkie A.W.27 na początku wojny znajdowały się w Wielkiej Brytanii i był wykorzystywane do zadań transportowych głównie między Wielką Brytanią a Francją,operując między lotniskami Heston i Le Bourget. Co ciekawe, aż do czerwca 1940 roku, kiedy to wycofano je z tego rejonu (wcześniej utracono 3 maszyny) samoloty operowały bez zaplecza technicznego bez żadnych usterek. Wnioski płynące z służby frontowej potwierdziły jednak, że Ensign miał zbyt słabe osiągi, przez co podjęto decyzję o wyposażeniu wykorzystywanych maszyn w nowe silniki Wright GR-1820-G102A o mocy 1100 KM, zapewniające prędkość przelotową 290 km/h oraz zasięg do 2200 km.

    Samoloty wykorzystywano następnie głównie w Afryce Północnej oraz Indiach aż do 1944 roku. Jeden egzemplarz został zdobyty przez oddziały Vichy po przymusowym lądowaniu na pustyni. Następnie maszyna trafiła do Francji, z później została przejęta przez Niemców i po testach, w 1943 roku zezłomowana.

    Armstrong Whitworth Ensign
    Armstrong Whitworth Ensign

    W trakcie wojny kilka Ensignów rozebrano na części by utrzymać pozostałe maszyny w sprawności. Ze względu na znaczne zużycie i problemy z płótnem, którym pokryto skrzydła, pod koniec wojny kariera tych samolotów zaczęła dobiegać końca. Ostatni oficjalny lot pasażerski miał miejsce w czerwcu 1946 roku. Po wojnie rozważano sprzedaż pozostałych maszyn innym cywilnym operatorom, jednak koszty remontów i eksploatacji były zbyt wysokie. W związku z tym w kwietniu 1947 roku wszystkie maszyny, które przetrwały wojnę zostały zezłomowane. Tak zakończyła się historia tych samolotów.

    Armstrong Whitworth Ensign
    Armstrong Whitworth Ensign
    Armstrong Whitworth Ensign
    Armstrong Whitworth Ensign
    Armstrong Whitworth Ensign
    Armstrong Whitworth Ensign
    Armstrong Whitworth Ensign
    Armstrong Whitworth Ensign

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePraca z serwerami to nie pilnowanie lampek
    Next Article Zapomniane amerykańskie wielkie krążowniki typu Alaska
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.