SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Argentyński bombowiec FMA Ae.M.B.1/2
    Argentyński bombowiec FMA Ae.M.B.1/2
    Argentyński bombowiec FMA Ae.M.B.1/2
    Artykuły

    Argentyński bombowiec FMA Ae.M.B.1/2

    Michał BanachBy Michał Banach24 czerwca 2020Updated:24 czerwca 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Ze względu na brak aktywnego udziału Argentyny w działaniach wojennych podczas II wojny światowej, historia sił zbrojnych tego kraju nie jest dobrze znana. Nie oznacza to jednak, że w Argentynie nie powstawały lokalne projekty budowy m.in. samolotów wojskowych. Zaprojektowany w 1935 roku bombowiec FMA Ae.M.B.1 był pierwszą tego typu maszyną zaprojektowaną w tym kraju.

    Na początku lat 30. podstawowymi bombowcami argentyńskich sił powietrznych były francuskie Breguety 19. Maszyny te były jednak całkowicie przestarzałe, i wymagały zastąpienia nowocześniejszą konstrukcją. W 1932 roku w zakładach Fábrica Argentina de Aviones rozpoczęto prace nad projektem następcy francuskich maszyn.

    FMA Ae.M.B.1
    FMA Ae.M.B.1

    Prace przebiegały powoli, głównie z powodu braku odpowiednich materiałów i małego doświadczenia argentyńskich inżynierów w projektowaniu samolotów. Ostatecznie, prototyp bombowca oblatano 9 stycznia 1935 roku. Maszyna miała mieszaną konstrukcję stalowo-drewnianą, a kadłub pokryty był duraluminium oraz płótnem. Maszyna miała układ jednopłata z stałym podwoziem. W prototypie zainstalowano silnik Wright R-1820-F3 o mocy 715 KM, zamieniony w maszynach seryjnych na wersję E1 o mocy 690 KM.

    Prędkość maksymalna wynosiła 285 km/h, a przelotowa 240 km/h. Uzbrojenie składało się z dwóch karabinów maszynowych na stanowisku na grzbiecie, a ładunek bomb wynosił 400 kg. Po serii prób uznano, że maszyna spełnia oczekiwania i po poprawkach może wejść do służby pod oznaczeniem FMA Ae.M.B.1. Samoloty seryjne różniły się od prototypu szczegółami konstrukcji.

    FMA Ae.M.B.1
    FMA Ae.M.B.1

    Zastosowano nowy silnik, zainstalowano osłonę silnika, a górne stanowisko strzeleckie osłonięto kopułą i zainstalowano dwa karabiny maszynowe kalibru 7,65 mm. Dodatkowo w kadłubie umieszczono dolne stanowisko strzeleckie, w którym docelowo, w 1936 roku zainstalowano ciężki karabin maszynowy kalibru 11,35 mm. Zmieniono również konstrukcję poszycia kadłuba i osłonięto kokpit. Załoga liczyła 3 osoby, jednak kadłub był na tyle przestronny, że możliwe było przewożenie dodatkowych osób.

    Łącznie wyprodukowano 16 maszyn – 15 seryjnych plus prototyp, który doprowadzono do takiego samego standardu jak maszyny seryjne. W toku eksploatacji FMA Ae.M.B.1 zyskały przydomek Bambi i przychylne opinie załóg, jednak na jaw zaczęły wychodzić liczne drobne wady konstrukcyjne. Największą z nich – która doprowadziła do wielu wypadków, było za słabe podwozie. Kolejną wadą była za duża wysokość osłony górnej wieżyczki, która wpływała na stabilność maszyny w locie.

    FMA Ae.M.B.1
    FMA Ae.M.B.1

    5 lutego 1938 roku argentyńskie władze podjęły decyzję o modernizacji posiadanych bombowców do standardu FMA Ae.M.B.2. W ramach prac usunięto górne stanowisko strzeleckie, wzmocniono konstrukcję i przekonstruowano elementy kadłuba. Po dwóch latach zmodernizowano wszystkie będące na stanie samoloty.

    Bombowce FMA Ae.M.B.2 kontynuowały aktywną służbę do 1940 roku, kiedy to zaczęto je zastępować m.in. bombowcami Martin B-10 oraz Northrop A-17. Wraz z napływem nowych maszyny, FMA Ae.M.B.2 zaczęto stopniowo wycofywać i kierować do innych zadań, m.in. szkoleniowych i transportowych, ponieważ ich kadłub był wyjątkowo obszerny. Po wojnie w 1946 roku trzy egzemplarze przebudowano na maszyny rolnicze, przystosowane do oprysku pól. W tej roli ex-bombowce użyto do zwalczania plagi szarańczy, która nawiedziła kraj. Ostatecznie w 1948 roku wycofano z eksploatacji ostatnie egzemplarze FMA Ae.M.B.2, kończąc ich historię.

    FMA Ae.M.B.2
    FMA Ae.M.B.2
    FMA Ae.M.B.2
    FMA Ae.M.B.2

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleW jaki sposób ciekłe kryształy wkradły się do lotnictwa?
    Next Article Katastrofa lotu United Airlines 811 (1989)
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.