SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Antonow An-71 – radziecki taktyczny AWACS
    Antonow An-71 - radziecki taktyczny AWACS
    Antonow An-71 - radziecki taktyczny AWACS
    Artykuły

    Antonow An-71 – radziecki taktyczny AWACS

    Michał BanachBy Michał Banach14 stycznia 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    W ZSRR rozwój samolotów wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej (tzw. AWACS) był zdecydowanie wolniejszy niż na Zachodzie. Dopiero na początku lat 80. zaczęły powstawać konkretne projekty. W 1982 roku rozpoczęto natomiast prace nad taktycznym samolotem tego typu, przeznaczonym do wspierania lotnictwa frontowego. Maszyna otrzymała oznaczenie Antonow An-71.

    W przeciwieństwie do NATO i państw związanych z sojuszem i USA, gdzie samoloty wczesnego ostrzegania projektowano z myślą o współpracy z wszystkimi formacjami sił powietrznych, w ZSRR podjęto decyzję o zaprojektowaniu dedykowanych maszyn dla sił obrony powietrznej jak i lotnictwa frontowego i marynarki wojennej.

    Antonow An-71 (fot. Oleg V. Belyakov)
    Antonow An-71 (fot. Oleg V. Belyakov)

    Na bazie obserwacji przebiegu walk między Izraelem i Syrią w trakcie Operacji Drugstore, Rosjanie uznali, że lotnictwo frontowe potrzebuje wsparcia w postaci niewielkich samolotów wczesnego ostrzegania, które miały im towarzyszyć w trakcie wszystkich operacji na linii frontu. W teorii samolot miał być odpowiednikiem amerykańskiego Grummnana E-2 Hawkeye.

    W trakcie prac koncepcyjnych rozważano wykorzystanie jako bazy samolotów An-12, An-32 i An-72. Ostatecznie wybrano An-72, gdyż dysponował osiągami pozwalającymi na operowanie z krótkich pasów startowych. Pojawił się jednak wówczas problem z umieszczeniem anteny radaru, ponieważ umieszczone na górnym płacie silniki ekranowały wiązkę radarową, co zmniejszało skuteczność radaru. Aby temu zaradzić, radar przeniesiono na statecznik pionowy, całkowicie przeprojektowując usterzenie i tylną część kadłuba.

    Antonow An-71 (fot. VargaA/Wikimedia Commons)
    Antonow An-71 (fot. VargaA/Wikimedia Commons)

    Tak zmodyfikowany samolot otrzymał oznaczenie i został oblatany 12 lipca 1985 roku przez pilota A.W. Tkaczenkę. Sporym sukcesem konstruktorów było tempo prac, ponieważ maszyna została ukończona po 31 miesiącach od zainicjowania projektu. Zbudowano 3 prototypy – jeden był przebudowanym prototypem An-72, drugi był przebudowanym egzemplarzem seryjnym An-72 a trzeci posłużył do prób naziemnych.

    Na tym etapie zaczęły się jednak pojawiać problemy z radarem, przez co prace zwolniły. Postępujący rozpad ZSRR dodatkowo spowalniał prace nad An-71. Chociaż prototyp zaprezentowano w 1987 roku, już w 1990 roku cały projekt zamknięto z powodu problemów finansowych i politycznych. Jeden z prototypów został na Ukrainie i tam też ostatecznie trafił do muzeum.

    Antonow An-71 (fot. Artem Batuzak)
    Antonow An-71 (fot. Artem Batuzak)

    W toku prac nad An-71 pojawił się pomysł stworzenia maszyny pokładowej, zdolnej do operowania z pokładu lotniskowców. W tej wersji maszyna miała otrzymać oznaczenie An-75, ale projekt porzucono na etapie prac koncepcyjnych, gdy wyszło na jaw, że dostosowanie samolotu do operowania z pokładu lotniskowców wymagałoby zbyt wielu przeróbek.

    Antonow An-71 miał 23,5 m długości i 32 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 32 tony. Napęd stanowiły dwa silniki turboodrzutowe Progress D-436K, oraz startowy silnik odrzutowy RD-38A, zapewniające prędkość maksymalną 650 km/h i przelotową 530 km/h, oraz zasięg 2000 km. Podstawą systemu radarowego był radar Wega-M Kwant, mogący w teorii rejestrować do 400 celów, z których 120 był w stanie śledzić.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKrótka historia psychologii – wydanie trzecie
    Next Article ORP Orzeł (1939) – najsłynniejszy polski okręt podwodny
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.