SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Antonow A-40 – radziecki (prawie) latający czołg
    Antonow A-40 - radziecki (prawie) latający czołg
    Antonow A-40 - radziecki (prawie) latający czołg
    Artykuły

    Antonow A-40 – radziecki (prawie) latający czołg

    Michał BanachBy Michał Banach18 lipca 2018Brak komentarzy4 Mins Read
    Zbudowany (prawdopodobnie) w 1942 roku Antonow A-40 (lub A-40KT) to jeden z najbardziej oryginalnych i tajemniczych radzieckich projektów uzbrojenia z czasów II wojny światowej. Chociaż można znaleźć informacje na temat przeprowadzonych prób „skrzydlatego czołgu”, nie można z całą pewnością stwierdzić, czy kiedykolwiek wzbił się w powietrze.

    W latach 30. wraz z rozwojem lotnictwa i pojawieniem się oddziałów spadochronowych, pojawił się problem zapewnienia odpowiedniego uzbrojenia spadochroniarzom zrzucanym na tyłach wroga. Podstawowe uzbrojenie oddziałów powietrznodesantowych było bowiem zbyt słabe, aby zapewnić możliwość zwalczania np. pojazdów opancerzonych lub bardziej umocnionych punktów oporu.

    Przykład podczepienia tankietki pod bombowcem TB-3
    Przykład podczepienia tankietki pod bombowcem TB-3

    W wielu krajach zaczęto wówczas szukać sposobu na zrzucenie razem z spadochroniarzami pojazdów opancerzonych. Projekty tego typu zaczęto tworzyć m.in. w Wielkiej Brytanii, USA, Japonii oraz ZSRR. O ile Brytyjczycy i Amerykanie ostatecznie uznali, że najlepszym rozwiązaniem jest zbudowanie potężnych szybowców, zdolnych do transportu pojedynczych czołgów, tak Rosjanie poszli nieco inną drogą.

    Pod koniec lat 30. w ZSRR przeprowadzono próby zrzutu pojazdów z bombowców TB-3. Czołgi (m.in. tankietki T-27 i T-37A) lub samochody pancerne (np. D-8) montowano w specjalnym stelażu pod bombowcem, a następnie odczepiano, gdy maszyna znajdowała się na niewielkiej wysokości. Aby cała operacja udała się, pojazdy musiały mieć skrzynie biegów ustawione w pozycji neutralnej, aby po wylądowaniu wytracić prędkość tocząc się, a nie zaryć w ziemi.

    Przykład podczepienia tankietki T-38 pod bombowcem TB-3
    Przykład podczepienia tankietki T-38 pod bombowcem TB-3

    Wadą tego rozwiązania był fakt, że załogi należało zrzucać oddzielnie, ponieważ gdyby znajdowały się wewnątrz pojazdów, przeciążenia i siły działające w momencie dotknięcia ziemi mogły być dla nich śmiertelne lub w najlepszym wypadku bardzo bolesne. W związku z tym żołnierze po wylądowaniu musieli dotrzeć do znajdującego się na ziemi pojazdu zanim został by on przejęty przez wroga.

    Ostatecznie projekt zarzucono, a dowództwo radzieckiej armii zleciło Olegowi Antonowowi zaprojektowanie bardziej sprawdzonego szybowca, który miał transportować lekkie czołgi na front. Konstruktor uznał jednak, że budowa szybowca nie jest najbardziej optymalnym rozwiązaniem. Zamiast tego postanowił opracować specjalny stelaż z skrzydłami, mocowany do czołgu i pozwalający mu na szybowanie, oraz bezpieczne lądowanie z załogą wewnątrz.

    Brytyjski szybowiec Hamilcar i czołg lekki Tetrarch
    Brytyjski szybowiec Hamilcar i czołg lekki Tetrarch

    W teorii system miał same zalety – czołg dostarczany był na front wraz z załogą, więc nie traciła ona czasu na dotarcie do pojazdu (co eliminowało również ryzyko przejęcia pozbawionych załogi pojazdów przez przeciwnika), a sam pojazd po odczepieniu skrzydeł mógł natychmiast wejść do akcji, znacznie szybciej niż trwał wyładunek z szybowca.

    Tyle teorii. Praktyka okazała się nieco inna. Według dostępnych informacji prototyp „skrzydlatego czołgu” nazwanego Antonow A-40 lub A-40KT ukończono w kwietniu 1942 roku, a 7 sierpnia 1942 roku wykonano jedyny lot maszyny. Skrzydła zamontowano na odciążonym i pozbawionym uzbrojenia oraz amunicji czołgu T-60 dysponującym niewielkim zapasem paliwa (niektóre źródła sugerują, że pojazd nie posiadał również wieży), który miał być wyniesiony w powietrze przez bombowiec TB-3 (rozważano również użycie Pe-8, ale maszyny te nie były wówczas dostępne).

    Antonow A-40
    Antonow A-40

    Podczas startu okazało się, że stary TB-3 miał za słabe silniki, aby wynieść A-40 na odpowiednią wysokość, więc pilot zdecydował się na odczepienie szybowca znacznie wcześniej, aby uniknąć przeciągnięcia. Czołg „pilotowany” przez Siergieja Anochina bezpiecznie wylądował niedaleko lotniska i po odczepieniu skrzydeł wrócił do bazy.

    Wnioski płynące z próby wykazały, że teoretycznie projekt ma sens, ale w praktyce, nie było możliwości jego realizacji, ponieważ w ZSRR nie było żadnego samolotu dysponującego osiągami odpowiednimi do holowania szybowca o rozpiętości skrzydeł wynoszącej 12,8 m i masie 4500 kg z prędkością około 140 km/h. Co istotne były to parametry odciążonego, pozbawionego uzbrojenia i amunicji pojazdu, a nie w pełni bojowego wozu. Dodatkowo Rosjanie nie mieli gdzie wykorzystywać takich pojazdów, ponieważ nie prowadzili operacji desantowych na dużą skalę, a sam T-60 prezentował raczej mizerne możliwości bojowe, zwłaszcza w 1942 roku. Tym samym projekt zarzucono.

    Antonow A-40
    Antonow A-40

    Do naszych czasów przetrwały jedynie szczątkowe informacje na temat A-40 oraz jedno zdjęcie makiety, stworzone przez zakłady Antonowa. Bardziej potwierdzone były próby zrzutu pojazdów z bombowców TB-3, udokumentowane licznymi zdjęciami. W związku z tym nie można z całkowitą pewnością stwierdzić, czy A-40 istniał i czy w ogóle wzbił się w powietrze, zwłaszcza, że relacja z próby jest mało konkretna. W związku z tym radziecki „skrzydlaty czołg” A-40 pozostaje jedną z tajemniczych ciekawostek II wojny światowej.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleRocket – parowóz który zapoczątkował kolej
    Next Article Okręt podwodny projektu 661 – najszybszy okręt podwodny w historii
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.