Kolejny rok i kolejna edycja pokazów Antidotum Airshow Leszno za nami. Każdego roku impreza ta zapisuje się w sposób szczególny. Czy to jako pokazy, które odbywają się mimo pandemii, czy to z powodu niesamowitej pogody. W tym roku Antidotum Airshow Leszno 2022 zapisało się jako największe pokazy lotnicze w Polsce (pozostałe imprezy są mniejsze lub je odwołano). Zapraszam na relację!
Pokazy w Lesznie już nastałe zapisały się w kalendarzu imprez lotniczych w Polsce. Ledwo jedna edycja dobiega końca, już znana jest data kolejnej edycji. Tak było w 2021 roku tak jest i teraz, ponieważ już zapowiedziano pokazy w 2023 roku w Lesznie.
Super Puma Display Team (fot. Michał Banach)
Tegoroczne pokazy to zdecydowanie największa impreza lotnicza w Polsce w 2022 roku. Z powodu odwołania pokazów w Gdyni, wszyscy mieli duże oczekiwania wobec Leszna, zwłaszcza, że wraz z każdą kolejną prezentacją uczestników robiło się coraz ciekawiej. Po fakcie można powiedzieć, że bez wątpienia, impreza spełniła te oczekiwania. Działo się w powietrzu i na ziemi. Zarówno w piątek 18 jak i sobotę 19 czerwca plan pokazów był ambitny i zrealizowany w całości.
W powietrzu zaprezentowały się maszyny znane z pokazów jak i mniej znane. Pierwotnie miało być kilka debiutów – m.in. Douglas A-26 Invader, ale w ostatniej chwili maszyna została wycofana (zapewne dlatego, że do Polski dotarła na około tydzień przed pokazami). Na szczęście organizatorzy byli gotowi na takie zmiany i znaleźli odpowiednie zastępstwo. W tym roku wśród maszyn biorących udział w pokazach znalazły się nowe maszyny (jak np. należący do Red Bulla F4U Corsair) oraz samoloty i grupy znane z poprzednich edycji, ale razem wzięte. Mieliśmy więc mieszankę uczestników z 2020 i 2021 roku.
Marek Choim Extra 330 SC (G-IIHL) (fot. Michał Banach)
Jedną z ciekawszych maszyn był węgierski Lisunow Li-2 oraz francuski North American Rockwell OV-10 Bronco. Nie zabrakło klasyki, czyli zespołu Aerosparx, The Flying Bulls Aerobatic Team czy też Beechcraft C-45H Expeditor. Jednymi z liczniejszych uczestników pokazów były samoloty latające w barwach Red Bulla. To zaledwie ułamek maszyn i pilotów, którzy zaprezentowali się na niebie w Lesznie. Nie zabrakło również odrzutowców – starszych, jak choćby MiG-15, jak i współczesnych, czyli naszego F-16 Tiger Demo Team oraz niemieckiego Eurofightera Typhoona.
Najlepszym podsumowaniem tego, że w powietrzu było bardzo ciekawie jest ilość zdjęć jakie zrobiłem. Ponad 1000 z nich przeszło selekcję i mogłoby zostać obrobione, a zwykle z takich imprez zostawiam kilkaset zdjęć.
Lisunow Li-2 (fot. Michał Banach)
Pod względem organizacyjnym, w tym roku było kilka zmian w stosunku do poprzednich edycji. Zorganizowano dwie strefy spotterskie (chociaż nie skorzystałem z drugiej strefy, zapewniała ona zupełnie inną perspektywę niż standardowa strefa). Zmieniła się również organizacja parkingów – główne parkingi rozmieszczono wokół lotniska, a na samym lotnisku znalazł się droższy, specjalny parking VIP. Strefa dla publiczności była natomiast typowa. Strefa z jedzeniem, gadżetami, atrakcjami dla dzieci i namiotami promocyjnymi, oraz olbrzymia przestrzeń dla widzów, którzy mogli wygodnie rozłożyć się na leżakach i kocach.
O ile same pokazy przebiegły bardzo sprawnie i bez większych problemów (standardowo w strefie food w przerwach było tak dużo ludzi, że nie dało się niczego zjeść bez odstania w kolejce), dojazd na teren lotniska też przebiegł sprawnie, tak nieco gorzej wypadł wyjazd z lotniska. Parking VIP, najbliższy strefy, a więc najwygodniejszy dla na przykład fotografów, praktycznie stał w miejscu przez pierwszą godzinę po zakończeniu imprezy. Organizacja ruchu kulała. Dopiero po pewnym czasie otwierano drugi wyjazd, chociaż to niewiele pomagało.
Bell TAH-1F Cobra (fot. Michał Banach)
Z drugiej strony, znakomicie zorganizowane pokazy, perfekcyjnie zrealizowany plan i różnorodność maszyn to najważniejsze kwestie. Nie ma wątpliwości, że Antidotum Airshow Leszno 2022 to bardzo udana impreza, która podtrzymała tradycję dotychczasowych edycji. Na podsumowanie, poniżej znajdziecie galerię zdjęć z pokazów, a ja zapraszam już na przyszły rok 😉
Lockheed C-130 Hercules (fot. Michał Banach)
Eurofighter Typhoon (fot. Michał Banach)
Eurofighter Typhoon (fot. Michał Banach)
Super Puma Display Team (fot. Michał Banach)
PZL W-3A Sokół (fot. Michał Banach)
Aerosparx (fot. Michał Banach)
Marek Choim Extra 330 SC (G-IIHL) (fot. Michał Banach)
Lockheed C-130 Hercules (fot. Michał Banach)
Antidotum Airshow Leszno (fot. Michał Banach)
Mil Mi-17 (fot. Michał Banach)
North American Rockwell OV-10 Bronco (fot. Michał Banach)
Marek Choim Extra 330 SC (G-IIHL) (fot. Michał Banach)
Lockheed C-130 Hercules (fot. Michał Banach)
Lockheed C-130 Hercules (fot. Michał Banach)
Aerosparx (fot. Michał Banach)
Aerosparx (fot. Michał Banach)
Alon A-2 Aircoupe & ERCO Ercoupe (fot. Michał Banach)
Marek Choim Extra 330 SC (G-IIHL) (fot. Michał Banach)
Marek Choim Extra 330 SC (G-IIHL) (fot. Michał Banach)
Marek Choim Extra 330 SC (G-IIHL) (fot. Michał Banach)
Yakovlev Yak-3U (F-AZZK) (fot. Michał Banach)
Lisunow Li-2 (fot. Michał Banach)
Short SC.7 Skyvan (fot. Michał Banach)
Lisunow Li-2 (fot. Michał Banach)
Yakovlev Yak-3U (F-AZZK) (fot. Michał Banach)
PZL W-3A Sokół (fot. Michał Banach)
PZL W-3A Sokół (fot. Michał Banach)
MiG-15 (fot. Michał Banach)
MiG-15 (fot. Michał Banach)
North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
North American Rockwell OV-10 Bronco (fot. Michał Banach)
North American Rockwell OV-10 Bronco (fot. Michał Banach)
North American Rockwell OV-10 Bronco (fot. Michał Banach)
Eurofighter Typhoon (fot. Michał Banach)
PZL M28 Bryza (fot. Michał Banach)
XtremeAir Sbach 342 – The Flying Bulls Aerobatic Team (fot. Michał Banach)
North American Rockwell OV-10 Bronco (fot. Michał Banach)
Antidotum Airshow Leszno (fot. Michał Banach)
Antidotum Airshow Leszno (fot. Michał Banach)
Antidotum Airshow Leszno (fot. Michał Banach)
Antidotum Airshow Leszno (fot. Michał Banach)
Antidotum Airshow Leszno (fot. Michał Banach)
Marek Choim Extra 330 SC (G-IIHL) (fot. Michał Banach)
Super Puma Display Team (fot. Michał Banach)
Bölkow Bo 105 (fot. Michał Banach)
Super Puma Display Team (fot. Michał Banach)
North American Rockwell OV-10 Bronco (fot. Michał Banach)
Aerosparx (fot. Michał Banach)
PZL-104 Wilga (fot. Michał Banach)
Marek Choim Extra 330 SC (G-IIHL) (fot. Michał Banach)
Cessna 337 Skymaster (fot. Michał Banach)
Aerosparx (fot. Michał Banach)
North American Rockwell OV-10 Bronco (fot. Michał Banach)
Aerosparx (fot. Michał Banach)
ERCO Ercoupe (fot. Michał Banach)
Cessna 337 Skymaster (fot. Michał Banach)
Cessna 337 Skymaster (fot. Michał Banach)
Marek Choim Extra 330 SC (G-IIHL) (fot. Michał Banach)
Aero L-29 Delfín (fot. Michał Banach)
Antidotum Airshow Leszno (fot. Michał Banach)
Antidotum Airshow Leszno (fot. Michał Banach)
Lisunow Li-2 (fot. Michał Banach)
Lisunow Li-2 (fot. Michał Banach)
Yakovlev Yak-3U (F-AZZK) (fot. Michał Banach)
Lisunow Li-2 (fot. Michał Banach)
Lisunow Li-2 (fot. Michał Banach)
Łukasz Czepiela Carbon Cub (fot. Michał Banach)
Yakovlev Yak-3U (F-AZZK) (fot. Michał Banach)
Bell TAH-1F Cobra (fot. Michał Banach)
North American Rockwell OV-10 Bronco (fot. Michał Banach)
MiG-15 (fot. Michał Banach)
MiG-15 (fot. Michał Banach)
Beechcraft C-45H Expeditor (OK-BSC) (fot. Michał Banach)
Beechcraft C-45H Expeditor (OK-BSC) (fot. Michał Banach)
North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
Lisunow Li-2 (fot. Michał Banach)
North American T-28 Trojan & Chance Vought F4U-4 Corsair (fot. Michał Banach)
Chance Vought F4U-4 Corsair (fot. Michał Banach)
Chance Vought F4U-4 Corsair (fot. Michał Banach)
Chance Vought F4U-4 Corsair (fot. Michał Banach)
North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
Lockheed Martin F-16C Jastrząb (fot. Michał Banach)
Lockheed Martin F-16C Jastrząb (fot. Michał Banach)
Antidotum Airshow Leszno (fot. Michał Banach)
PZL M28 Bryza & Lockheed C-130 Hercules (fot. Michał Banach)
Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.