SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Ansaldo MIAS i MORAS – jednoosobowe „czołgi”
    Ansaldo MIAS i MORAS - jednoosobowe "czołgi"
    Ansaldo MIAS i MORAS - jednoosobowe "czołgi"
    Artykuły

    Ansaldo MIAS i MORAS – jednoosobowe „czołgi”

    Michał BanachBy Michał Banach5 marca 2019Brak komentarzy2 Mins Read
    Już podczas I wojny światowej różni konstruktorzy próbowali stworzyć jednoosobowe pojazdy dla żołnierzy, które chroniłyby ich przed ostrzałem. Ostatecznie żaden z nich nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej, ale włoski Ansaldo MIAS i MORAS były jednymi z najciekawszych tego typu konstrukcji.

    Pomysł zbudowania jednoosobowych, mobilnych osłon dla piechoty zrodził się praktycznie równocześnie z pojawieniem się pierwszych czołgów. Początkowo osłony te składały się z opancerzonego wózka, pchanego przez żołnierza, który mógł prowadzić ostrzał z jego wnętrza przy użyciu karabinu. Pomysł choć ciekawy, okazał się totalnym niewypałem, ponieważ w praktyce w żaden sposób nie chronił znajdującego się w środku nieszczęśnika, a wręcz ułatwiał jego trafienie (poruszanie się taką „mobilną osłoną” było męczące i powolne).

    Ansaldo MIAS
    Ansaldo MIAS

    Mimo to, w latach 30. włoscy konstruktorzy z zakładów Ansaldo wrócili do tego pomysłu. W 1935 roku zaprojektowano dwa niewielkie pojazdy o nazwie MIAS i MORAS, różniące się uzbrojeniem. Niewielkie pojazdy posiadały napęd w postaci jednocylindrowego silnika o pojemności 250 cm³ i mocy 5 KM, zapewniającego zawrotną prędkość maksymalną około 5 km/h. Z przodu i boku pojazd obudowano płytami pancernymi, w których w przedniej części umieszczono jarzmo  z dwoma karabinami maszynowymi kalibru 6,5 mm (w MIAS) lub granatnikiem Brixia, kalibru 45 mm (w MORAS). Zapas amunicji wynosił odpowiednio 1000 naboi do karabinów maszynowych lub 50 ważących pół kilograma każdy, granatów do granatnika.

    Pojazdy poddano próbom, ale bardzo szybko okazało się, że pomimo dodania napędu, ułatwiającego poruszanie się, oraz zainstalowanie płyt pancernych chroniących (teoretycznie) przód pojazdu przed karabinowymi pociskami przeciwpancernymi wystrzelonymi z odległości 50 m, oba pojazdy były bezużyteczne.

    Ansaldo MIAS
    Ansaldo MIAS

    Drogie w produkcji, zapewniające minimalną ochronę oraz kiepską manewrowość, MIAS i MORAS tak szybko jak powstały, tak szybko zostały zapomniane. Praktycznie pod każdym względem pojazdy te były pełne wad. Niewielki silnik był bardzo paliwożerny, przez co zasięg wynosił 105 km na pierwszym biegu (prędkość 2,2 km/h) lub 47 km na drugim biegu (prędkość około 5 km/h). Również opancerzenie nie było zbyt skuteczne.

    Co istotne, granatnik Brixia Modello 35 miał o wiele dłuższą karierę od samych pojazdów, ale nie oznaczało to, że był lubiany przez żołnierzy, którzy krytykowali jego skomplikowaną konstrukcję i masę 15,5 kg. Warto dodać, że minimalny zasięg strzału granatnika wynosił 120 m, a maksymalny 530 m.

    Ansaldo MORAS
    Ansaldo MORAS
    Ansaldo MORAS
    Ansaldo MORAS
    Ansaldo MIAS
    Ansaldo MIAS
    Ansaldo MIAS
    Ansaldo MIAS
    Ansaldo MIAS
    Ansaldo MIAS

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWiosna tuż tuż. Zarezerwuj jacht!
    Next Article M56 Scorpion – lekki amerykański niszczyciel czołgów
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Zapomniany Vultee XP-54 Swoose Goose

    15 stycznia 20233 Mins Read

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    8 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.