SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Ansaldo A.1 Balilla – z ziemi włoskiej do Polski
    Ansaldo A.1 Balilla - z ziemi włoskiej do Polski
    Ansaldo A.1 Balilla - z ziemi włoskiej do Polski
    Artykuły

    Ansaldo A.1 Balilla – z ziemi włoskiej do Polski

    Michał BanachBy Michał Banach6 lipca 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Zbudowany w 1917 roku Ansaldo A.1 Balilla był pierwszym włoskim produkowanym seryjnie myśliwcem podczas I wojny światowej. Maszyny te weszły do służby zbyt późno, aby odegrać jakąś rolę w trakcie wojny, ale pewna ich liczba trafiła później do Polski, gdzie podjęto również ich produkcję licencyjną.

    Na początku I wojny światowej włoskie siły powietrzne korzystały z samolotów myśliwskich zagranicznej produkcji. Krajowa produkcja ograniczała się głównie do budowy maszyn rozpoznawczych, łącznikowych oraz bombowców. Dopiero na początku 1917 roku w zakładach Gio. Ansaldo & C. rozpoczęto prace nad rodzimym myśliwcem, wywodzącym się z samolotów Ansaldo SVA.5,

    Ansaldo A.1 Balilla
    Ansaldo A.1 Balilla

    Zespół konstruktorów, w skład którego wchodzili Umberto Savoia, Rodolfo Verduzio i Giuseppe Brezzi opracował mały i lekki samolot myśliwski o drewnianej konstrukcji z metalowymi wzmocnieniami, który otrzymał oznaczenie Ansaldo A.1 Balilla. Maszyna została ukończona prawdopodobnie w lipcu 1917 roku, a dokładna data oblotu nie jest znana (niektóre źródła sugerują, że miało to miejsce 30 listopada 1917 roku).

    Samolot miła dobre osiągi, ale ustępował zwrotnością innym myśliwcom wykorzystywanym wówczas przez włoskie siły powietrzne. W związku z tym poddano go modyfikacjom, w ramach których zwiększono rozpiętość skrzydeł oraz zainstalowano mocniejszy silnik. Tak poprawiony myśliwiec poddano próbom 4 marca 1918 roku.

    Ansaldo A.1 Balilla
    Ansaldo A.1 Balilla

    Chociaż nie wyeliminowano wszystkich wad, podjęto decyzję o rozpoczęciu jego produkcji seryjnej, a 28 czerwca wprowadzono go do służby. Pierwsze zamówienie wynosiło aż 1600 egzemplarzy, ale z powodu problemów technicznych, które na bieżąco eliminowano, produkcja szła powoli. Do końca wojny powstało jedynie 221 maszyn. Nie odegrały one żadnej istotnej roli w trakcie działań wojennych, a jedyne odnotowane zwycięstwo powietrzne na tej maszynie miało miejsce 8 października 1918 roku, kiedy włoski pilot Leopoldo Eleuteri zestrzelił myśliwiec Albatros D.III).

    Po zakończeniu wojny produkcję kontynuowano przez krótki czas, ale ostatecznie ją przerwano z racji braku zapotrzebowania na sprawiające problemy (głównie z silnikami) samoloty. W 1919 roku do Włoch dotarła polska misja zakupowa, która zainteresowała się samolotami tego typu. Rozpoczęto negocjacje w sprawie ich zakupu. Początkowo zamierzano kupić 10 maszyn oraz licencję, ale ostatecznie zakupiono 35 maszyn wraz z licencją. Pierwsze egzemplarze trafiły do Polski 9 stycznia 1920 roku.

    Ansaldo A.1 Balilla
    Ansaldo A.1 Balilla

    Produkcję seryjną w Polsce zlecono natomiast Zakładom Mechanicznym E. Plage i T. Laśkiewicz, które miały zbudować aż 100 maszyn w ciągu 3 lat. Pierwszy egzemplarz licencyjny oblatano jednak dopiero 21 lipca 1921 roku, a jego lot zakończył się katastrofą, w której zginął pilotujący go Adam Haber-Włyński. Mimo to prace kontynuowano i rozpoczęto produkcję seryjną, którą zakończono w 1924 roku, ale po wyprodukowaniu zaledwie 58 maszyn (wraz z zniszczonym pierwszym prototypem).

    Polskie Ansaldo A.1 Balilla trafiły na wyposażenie 7. Eskadry Myśliwskiej im. T. Kościuszki, w której latali amerykańscy ochotnicy podczas wojny polsko-bolszewickiej. Samoloty wykorzystywano głównie do atakowania celów naziemnych. Po wojnie pozostawiono je w eksploatacji aż do 1927 roku, kiedy to wszystkie wycofano i zezłomowano. Powodem tej decyzji był ciągłe incydenty i wypadki z udziałem tych maszyn, najczęściej egzemplarzy polskiej produkcji, które był znacznie gorzej wykonane niż maszyny włoskie.

    Ansaldo A.1 Balilla
    Ansaldo A.1 Balilla

    Ansaldo A.1 Balilla nie był najlepszymi samolotami i chociaż nie odegrały żadnej roli podczas I wojny światowej, miały swój niewielki wkład w działania wojenne podczas wojny polsko-bolszewickiej. Co ciekawe w trakcie walk, samoloty tego typu służyły po obu stronach frontu, ponieważ Bolszewicy zakupili 18-30 maszyn tego typu. Rosjanie używali ich aż do 1928 roku.

    Samoloty te zakupiła również Łotwa (13 egzemplarzy), Argentyna, Meksyk, Peru, Urugwaj, Kostaryka i Honduras (po 1 egzemplarzu), a pewna ich liczba trafiła do USA, gdzie wykorzystywano je głównie jako samoloty wyścigowe.

    Ansaldo A.1 Balilla miał 6,8 m długości i 7,7 m rozpiętości skrzydeł. Napęd stanowił silnik rzędowy SPA-6A o mocy 220 KM, zapewniający prędkość maksymalną 220 km/h. Maksymalna masa startowa wynosiła 870 kg. Uzbrojenie składało się z dwóch zsynchronizowanych karabinów maszynowych kalibru 7,7 mm. Łącznie zbudowano do 354 maszyn we Włoszech i 58 w Polsce.

    Ansaldo A.1 Balilla (fot. Giorces/Wikimedia Commons)
    Ansaldo A.1 Balilla (fot. Giorces/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleOkrąglak – jedna z ikon Poznania
    Next Article Prywatne ośrodki leczenia alkoholizmu – na którego pomoc postawić?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    D-1 Cykacz – pierwszy projekt Jerzego Dąbrowskiego

    16 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.