SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Hiszpańskie lotniskowce – Dédalo i Principe de Asturias
    • Republic XF-84H Thunderscreech – najgłośniejszy samolot w historii
    • Jaką kurtkę przeciwdeszczową wybrać na rower?
    • Iljuszyn Ił-12 i Ił-14 – następcy Lisunowów
    • Wrocławski Trzonolinowiec
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      22 maja 2022

      Hiszpańskie lotniskowce – Dédalo i Principe de Asturias

      21 maja 2022

      Republic XF-84H Thunderscreech – najgłośniejszy samolot w historii

      19 maja 2022

      Iljuszyn Ił-12 i Ił-14 – następcy Lisunowów

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      22 maja 2022

      Hiszpańskie lotniskowce – Dédalo i Principe de Asturias

      21 maja 2022

      Republic XF-84H Thunderscreech – najgłośniejszy samolot w historii

      19 maja 2022

      Iljuszyn Ił-12 i Ił-14 – następcy Lisunowów

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      20 maja 2022

      Jaką kurtkę przeciwdeszczową wybrać na rower?

      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Ansaldo A.1 Balilla – z ziemi włoskiej do Polski
    Ansaldo A.1 Balilla - z ziemi włoskiej do Polski
    Ansaldo A.1 Balilla - z ziemi włoskiej do Polski
    Artykuły

    Ansaldo A.1 Balilla – z ziemi włoskiej do Polski

    Michał BanachBy Michał Banach6 lipca 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Zbudowany w 1917 roku Ansaldo A.1 Balilla był pierwszym włoskim produkowanym seryjnie myśliwcem podczas I wojny światowej. Maszyny te weszły do służby zbyt późno, aby odegrać jakąś rolę w trakcie wojny, ale pewna ich liczba trafiła później do Polski, gdzie podjęto również ich produkcję licencyjną.

    Na początku I wojny światowej włoskie siły powietrzne korzystały z samolotów myśliwskich zagranicznej produkcji. Krajowa produkcja ograniczała się głównie do budowy maszyn rozpoznawczych, łącznikowych oraz bombowców. Dopiero na początku 1917 roku w zakładach Gio. Ansaldo & C. rozpoczęto prace nad rodzimym myśliwcem, wywodzącym się z samolotów Ansaldo SVA.5,

    Ansaldo A.1 Balilla
    Ansaldo A.1 Balilla

    Zespół konstruktorów, w skład którego wchodzili Umberto Savoia, Rodolfo Verduzio i Giuseppe Brezzi opracował mały i lekki samolot myśliwski o drewnianej konstrukcji z metalowymi wzmocnieniami, który otrzymał oznaczenie Ansaldo A.1 Balilla. Maszyna została ukończona prawdopodobnie w lipcu 1917 roku, a dokładna data oblotu nie jest znana (niektóre źródła sugerują, że miało to miejsce 30 listopada 1917 roku).

    Samolot miła dobre osiągi, ale ustępował zwrotnością innym myśliwcom wykorzystywanym wówczas przez włoskie siły powietrzne. W związku z tym poddano go modyfikacjom, w ramach których zwiększono rozpiętość skrzydeł oraz zainstalowano mocniejszy silnik. Tak poprawiony myśliwiec poddano próbom 4 marca 1918 roku.

    Ansaldo A.1 Balilla
    Ansaldo A.1 Balilla

    Chociaż nie wyeliminowano wszystkich wad, podjęto decyzję o rozpoczęciu jego produkcji seryjnej, a 28 czerwca wprowadzono go do służby. Pierwsze zamówienie wynosiło aż 1600 egzemplarzy, ale z powodu problemów technicznych, które na bieżąco eliminowano, produkcja szła powoli. Do końca wojny powstało jedynie 221 maszyn. Nie odegrały one żadnej istotnej roli w trakcie działań wojennych, a jedyne odnotowane zwycięstwo powietrzne na tej maszynie miało miejsce 8 października 1918 roku, kiedy włoski pilot Leopoldo Eleuteri zestrzelił myśliwiec Albatros D.III).

    Po zakończeniu wojny produkcję kontynuowano przez krótki czas, ale ostatecznie ją przerwano z racji braku zapotrzebowania na sprawiające problemy (głównie z silnikami) samoloty. W 1919 roku do Włoch dotarła polska misja zakupowa, która zainteresowała się samolotami tego typu. Rozpoczęto negocjacje w sprawie ich zakupu. Początkowo zamierzano kupić 10 maszyn oraz licencję, ale ostatecznie zakupiono 35 maszyn wraz z licencją. Pierwsze egzemplarze trafiły do Polski 9 stycznia 1920 roku.

    Ansaldo A.1 Balilla
    Ansaldo A.1 Balilla

    Produkcję seryjną w Polsce zlecono natomiast Zakładom Mechanicznym E. Plage i T. Laśkiewicz, które miały zbudować aż 100 maszyn w ciągu 3 lat. Pierwszy egzemplarz licencyjny oblatano jednak dopiero 21 lipca 1921 roku, a jego lot zakończył się katastrofą, w której zginął pilotujący go Adam Haber-Włyński. Mimo to prace kontynuowano i rozpoczęto produkcję seryjną, którą zakończono w 1924 roku, ale po wyprodukowaniu zaledwie 58 maszyn (wraz z zniszczonym pierwszym prototypem).

    Polskie Ansaldo A.1 Balilla trafiły na wyposażenie 7. Eskadry Myśliwskiej im. T. Kościuszki, w której latali amerykańscy ochotnicy podczas wojny polsko-bolszewickiej. Samoloty wykorzystywano głównie do atakowania celów naziemnych. Po wojnie pozostawiono je w eksploatacji aż do 1927 roku, kiedy to wszystkie wycofano i zezłomowano. Powodem tej decyzji był ciągłe incydenty i wypadki z udziałem tych maszyn, najczęściej egzemplarzy polskiej produkcji, które był znacznie gorzej wykonane niż maszyny włoskie.

    Ansaldo A.1 Balilla
    Ansaldo A.1 Balilla

    Ansaldo A.1 Balilla nie był najlepszymi samolotami i chociaż nie odegrały żadnej roli podczas I wojny światowej, miały swój niewielki wkład w działania wojenne podczas wojny polsko-bolszewickiej. Co ciekawe w trakcie walk, samoloty tego typu służyły po obu stronach frontu, ponieważ Bolszewicy zakupili 18-30 maszyn tego typu. Rosjanie używali ich aż do 1928 roku.

    Samoloty te zakupiła również Łotwa (13 egzemplarzy), Argentyna, Meksyk, Peru, Urugwaj, Kostaryka i Honduras (po 1 egzemplarzu), a pewna ich liczba trafiła do USA, gdzie wykorzystywano je głównie jako samoloty wyścigowe.

    Ansaldo A.1 Balilla miał 6,8 m długości i 7,7 m rozpiętości skrzydeł. Napęd stanowił silnik rzędowy SPA-6A o mocy 220 KM, zapewniający prędkość maksymalną 220 km/h. Maksymalna masa startowa wynosiła 870 kg. Uzbrojenie składało się z dwóch zsynchronizowanych karabinów maszynowych kalibru 7,7 mm. Łącznie zbudowano do 354 maszyn we Włoszech i 58 w Polsce.

    Ansaldo A.1 Balilla (fot. Giorces/Wikimedia Commons)
    Ansaldo A.1 Balilla (fot. Giorces/Wikimedia Commons)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułOkrąglak – jedna z ikon Poznania
    Następny artykuł Prywatne ośrodki leczenia alkoholizmu – na którego pomoc postawić?
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce

    10 maja 20226 Mins Read

    Konstytucja 3 maja – pierwsza polska konstytucja

    3 maja 20224 Mins Read

    PWS-24 – pierwszy polski seryjnie produkowany samolot pasażerski

    1 maja 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 maja 20220

    Wrocławski Trzonolinowiec

    Znajdujący się we Wrocławiu przy ulicy Tadeusza Kościuszki 72 blok mieszkalny na pierwszy rzut oka…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Artykuły
    8 maja 20172

    Dwuprzegubowy autobus Ikarus 293

    Typowe autobusy miejskie dzielą się na jedno i dwuczłonowe. Te ostatnie, wyposażone w przegub mają…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    22 maja 2022

    Hiszpańskie lotniskowce – Dédalo i Principe de Asturias

    21 maja 2022

    Republic XF-84H Thunderscreech – najgłośniejszy samolot w historii

    20 maja 2022

    Jaką kurtkę przeciwdeszczową wybrać na rower?

    19 maja 2022

    Iljuszyn Ił-12 i Ił-14 – następcy Lisunowów

    18 maja 2022

    Wrocławski Trzonolinowiec

    Reklama




    Losowe
    Biznes
    21 września 20200

    Czym jest harmonogram projektu i jak go napisać?

    Harmonogram projektu to zbiór planu, kalendarza i organizera, pozwalający rozdzielić między pracowników konkretne czynności, a…

    Artykuły
    25 września 20170

    Ciężki Schron Bojowy „Sęp” – Mierzeja Helska

    Mierzeja Helska była przez lata była miejscem o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa polskiego wybrzeża. W…

    Lifestyle
    30 grudnia 20200

    Zimowy relaks w Białce Tatrzańskiej

    Białka Tatrzańska to położona nieopodal Zakopanego niewielka wioska, w której możemy miło spędzić zimowy czas,…

    Artykuły
    22 lutego 20200

    Jak zainwestować swoje pieniądze?

    Trzymasz oszczędności na koncie oszczędnościowym? Czy nie wolisz na nich zarabiać? Konta oszczędnościowe może chronią…

    Artykuły
    27 stycznia 20160

    Apollo 1 – tragiczny początek programu Apollo

    Rozpoczęty w latach 50. podbój kosmosu wszedł w swoją decydującą fazę w drugiej połowie lat…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.