SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read549 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read549 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read80 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read28 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read175 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » An-2 – długowieczny dwupłatowiec » Strona 4
    Artykuły

    An-2 – długowieczny dwupłatowiec

    Michał BanachBy Michał Banach18 czerwca 2015Updated:31 sierpnia 20202 komentarze10 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    An-2 - długowieczny dwupłatowiec
    An-2 - długowieczny dwupłatowiec

    Wersje

    Od 1947 roku powstało bardzo dużo różnych odmian i wersji samolotu An-2. Ich ilość jest na tyle duża, że ciężko wymienić je wszystkie. Dzieli się je na stworzone w Polsce i pozostałe. Poniższa lista uwzględnia jedynie najważniejsze i najpopularniejsze odmiany An-2. Należy zwrócić uwagę na zbieżność nazw polskich i rosyjskich wersji. Mimo takich samych nazw, były to zupełnie inne samoloty.

    Antonow An-2 (SP-WKA) (fot. Michał Banach)
    Antonow An-2 (SP-WKA) (fot. Michał Banach)

    Do najważniejszych zaprojektowanych w Polsce odmian An-2 należą:

    • An-2T – wersja transportowa oblatana 22 marca 1961 roku,
    • An-2R – wersja rolnicza przystosowana do oprysku pól, oblatana 1 sierpnia 1961 roku,
    • An-2MW – samolot wyposażony w pływaki zamiast podwozia kołowego oblatana 29 sierpnia 1962 roku,
    • An-2TP – samolot transportowo-pasażerski dla Aerofłotu, oblatany 15 grudnia 1962 roku,
    • An-2TD – samolot transportowo-desantowy z miejscem dla 12 skoczków, wykorzystywany w wojsku i aeroklubach,
    • An-2P – wersja pasażerska z 12 miejscami siedzącymi, oblatana 30 grudnia 1968 roku,
    • An-2P Lux – luksusowa wersja samolotu pasażerskiego z 6 miejscami i toaletą, zbudowana w 1970 roku,
    • An-2PK – samolot przystosowany do działania w warunkach polarnych, oblatany 11 sierpnia 1970 roku,
    An-2 przystosowany do działania w Arktyce
    An-2 przystosowany do działania w Arktyce

    Oprócz tego powstało jeszcze kilkanaście wersji specjalistycznych – samolot do badań geofizycznych oblatany 21 października 1974 roku czy też wersja do przygotowywania map, albo prowadzenia transmisji telewizyjnych. Prowadzono również prace nad samolotem wyposażonym w silnik turbośmigłowy, jednak nie zyskały one popularności i z czasem je przerwano.

    An-3
    An-3

    W 1972 roku zbudowano również specjalny eksperymentalny samolot LaLa-1. Samolot wykorzystywał fragment kadłuba An-2. Wykorzystywano go do testów rozwiązań dla opracowywanego odrzutowego samolotu rolniczego M-15 Belphegor.

    W innych krajach powstało jeszcze kilka innych wersji tego samolotu. Do najważniejszych należą:

    • An-2P – wersja podstawowa produkowana w ZSRR z 14 miejscami dla skoczków spadochronowych lub 10 fotelami dla pasażerów,
    • An-2F – wersja przystosowana do kierowania ogniem artylerii. Samolot posiadał uzbrojenie w postaci działka 23 mm i karabinu maszynowego kalibru 12,7 mm,
    • An-2L – wodnosamolot przystosowany do gaszenia pożarów,
    • An-2SCh – wersja rolnicza,
    • An-4 – wodnosamolot będący odpowiednikiem polskiego An-2MW,
    • An-2ZA – latające laboratorium meteorologiczne, samolot posiadał zmienioną konstrukcję, dzięki czemu mógł operować na wysokości 9500 m,
    • An-6 Meteo – rozwinięcie An-2ZA,
    • An-3 – zmodernizowana wersja samolotu An-2 wyposażona w silniki turbośmigłowy,

    Ponadto na początku czerwca 2015 roku oblatano dalece zmodernizowaną wersję samolotu An-2. Nie posiada ona nowej nazwy, ale pod względem konstrukcji samolot ten dalece różni się od pierwowzoru. Więcej informacji w tekście Oblot zmodernizowanego An-2.

    Bliżej niezidentyfikowana wersja An-2
    Bliżej niezidentyfikowana wersja An-2
    1 2 3 4 5
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleKonkurs na dzień dziecka – wyniki
    Next Article Pierwsze tankowanie w powietrzu
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    23 marca 20232 Mins Read377 Views

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    By Michał Banach0
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    By Michał Banach0
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    By Michał Banach0
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    18 maja 20187 Mins Read6 Views

    Pokazy lotnicze w Polsce 2018 – co warto wiedzieć

    Po całkiem udanym pod względem pokazów lotniczych roku 2017, bieżący rok zapowiada się jeszcze ciekawiej…

    Artykuły
    28 czerwca 20215 Mins Read16 Views

    HMS Tiger – najpiękniejszy z brytyjskich krążowników liniowych

    Zbudowany w 1914 roku krążownik liniowy HMS Tiger był dziesiątym okrętem tej klasy, który wszedł…

    Artykuły
    19 września 20154 Mins Read

    Dozwolony użytek utworu – o co chodzi?

    W Internecie znaleźć można wiele informacji o tym, iż wszystko co pobieramy jest kradzieżą i…

    Artykuły
    21 grudnia 201615 Mins Read120 Views

    Pancerniki typu Yamato – największe pancerniki w historii

    Japońskie pancerniki Yamato i Musashi, były największymi okrętami tej klasy w historii oraz posiadały działa…

    Artykuły
    5 lipca 20172 Mins Read

    Polisa dla firm transportowych, czyli szybko i na czas

    Przedsiębiorstwa transportowe w żadnym wypadku nie mogą sobie pozwolić na opóźnienia z tytułu zepsutego samochodu.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.