Eksport
Większość wyprodukowanych w ZSRR An-2 wykorzystywano w tym kraju, część trafiła do pierwszych odbiorców maszyn tego typu. Po rozpoczęciu produkcji w Polsce, rozpoczął się prawdziwy eksport. Z wszystkich zbudowanych w Polsce maszyn, jedynie 460 pozostało w kraju. Reszta trafiła na eksport głównie do ZSRR.

Eksport samolotów An-2 wyprodukowanych w PZL Mielec:
Kraj | ilość sprzedanych samolotów |
ZSRR | 10583 |
Bułgaria | 222 |
Rumunia | 132 |
Węgry | 119 |
Korea Północna | 115 |
Jugosławia | 63 |
Czechosłowacja | 49 |
Mongolia | 47 |
NRD | 20 |
Turcja | 15 |
Wietnam | 14 |
Irak | 13 |
Wielka Brytania | 10 |
Wenezuela | 9 |
Kuba | 4 |
Nikaragua | 2 |
Kolumbia | 2 |
Francja | 1 |
Holandia | 1 |
Maszyny trafiające na zachód wykorzystuje się głównie w roli samolotów transportowych w trudno dostępnych regionach. Powyższa lista zawiera jedynie odbiorców polskich samolotów. Pełna lista użytkowników byłych i obecnych jest znacznie dłuższa. W nawiasach dostępne informacje o obecnej ilości użytkowanych maszyn.

Afganistan (kilka z ponad 12 dostarczonych), Albania (prawdopodobnie 4 z 13 dostarczonych chińskich Y-5), Angola, Armenia, Australia, Azerbejdżan, Białoruś, Bułgaria (prawdopodobnie 1 w eksploatacji), Chiny, Chorwacja (4 maszyny w aeroklubach), Niemcy (maszyny dostarczono NRD, a później po zjednoczeniu Niemiec pozostawiono w eksploatacji), Gwinea Bissau, Grenada (jeden samolot, obecnie niezdolny do lotów), Irak, Jemen, Jugosławia, Kambodża, Kanada, Kirgistan, Korea Północna, Kuba (wszystkie maszyny wycofano z eksploatacji, jeden egzemplarz muzealny) Laos, Łotwa, Litwa, Macedonia (jeden samolot do treningów spadochronowych), Mali, Mołdawia (2 wojskowe i 8 cywilnych), Mongolia, Nikaragua, Polska, Republika Korei (20 maszyn wykorzystywanych do treningów – brak informacji o stanie obecnym), Republika Khmerów, Rumunia, Rosja/ZSRR, Serbia (jeden samolot do treningów spadochronowych), Somalia, Sudan, Syria, Szwajcaria, Tadżykistan, Tanzania, Tunezja, Turkmenistan, Turcja (10 maszyn), Ukraina, Uzbekistan, USA, Węgry, Wietnam.

Konstrukcja
Antonow An-2 to dwupłatowy samolot wielozadaniowy typu STOL o konstrukcji metalowej. Jego załoga składa się z dwóch osób. W wersji pasażerskiej w środku znajduje się miejsce dla 12-14 pasażerów. Rozpiętość skrzydeł samolotu wynosi 18,18 metra (górny płat) i 14,24 metra (dolny płat). Masa własna wynosi 3450 kg, a maksymalna startowa 5500 kg.

Napęd stanowi silnik ASz-62IR o mocy 1000 KM. Pozwala on na osiągnięcie prędkości maksymalnej około 258 km/h i przelotowej około 185 km/h. Prędkość minimalna samolotu jest bardzo niska – około 50 km/h. Zasięg wynosi 900 km.
Jest to samolot typu STOL, czyli przystosowany do operowania z krótkich pasów startowych. W związku z tym rozbieg wynosi zaledwie 150 metrów, a dobieg 170 m. To właśnie dzięki temu mogą one operować nawet z nieprzygotowanych lądowisk.
