SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read549 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read549 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read80 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read28 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read175 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » An-2 – długowieczny dwupłatowiec » Strona 3
    Artykuły

    An-2 – długowieczny dwupłatowiec

    Michał BanachBy Michał Banach18 czerwca 2015Updated:31 sierpnia 20202 komentarze10 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    An-2 - długowieczny dwupłatowiec
    An-2 - długowieczny dwupłatowiec

    Eksport

    Większość wyprodukowanych w ZSRR An-2 wykorzystywano w tym kraju, część trafiła do pierwszych odbiorców maszyn tego typu. Po rozpoczęciu produkcji w Polsce, rozpoczął się prawdziwy eksport. Z wszystkich zbudowanych w Polsce maszyn, jedynie 460 pozostało w kraju. Reszta trafiła na eksport głównie do ZSRR.

    Antonow An-2 (0856) (fot. Michał Banach)
    Antonow An-2 (0856) (fot. Michał Banach)

    Eksport samolotów An-2 wyprodukowanych w PZL Mielec:

    Kraj ilość sprzedanych samolotów
    ZSRR 10583
    Bułgaria 222
    Rumunia 132
    Węgry 119
    Korea Północna 115
    Jugosławia 63
    Czechosłowacja 49
    Mongolia 47
    NRD 20
    Turcja 15
    Wietnam 14
    Irak 13
    Wielka Brytania 10
    Wenezuela 9
    Kuba 4
    Nikaragua 2
    Kolumbia 2
    Francja 1
    Holandia 1

     

    Maszyny trafiające na zachód wykorzystuje się głównie w roli samolotów transportowych w trudno dostępnych regionach. Powyższa lista zawiera jedynie odbiorców polskich samolotów. Pełna lista użytkowników byłych i obecnych jest znacznie dłuższa. W nawiasach dostępne informacje o obecnej ilości użytkowanych maszyn.

    Antonov An-2 (SP-KSA) (fot. Michał Banach)
    Antonov An-2 (SP-KSA) (fot. Michał Banach)

    Afganistan (kilka z ponad 12 dostarczonych), Albania (prawdopodobnie 4 z 13 dostarczonych chińskich Y-5), Angola, Armenia, Australia, Azerbejdżan, Białoruś, Bułgaria (prawdopodobnie 1 w eksploatacji), Chiny, Chorwacja (4 maszyny w aeroklubach), Niemcy (maszyny dostarczono NRD, a później po zjednoczeniu Niemiec pozostawiono w eksploatacji), Gwinea Bissau, Grenada (jeden samolot, obecnie niezdolny do lotów), Irak, Jemen, Jugosławia, Kambodża, Kanada, Kirgistan, Korea Północna, Kuba (wszystkie maszyny wycofano z eksploatacji, jeden egzemplarz muzealny) Laos, Łotwa, Litwa, Macedonia (jeden samolot do treningów spadochronowych), Mali, Mołdawia (2 wojskowe i 8 cywilnych), Mongolia, Nikaragua, Polska, Republika Korei (20 maszyn wykorzystywanych do treningów – brak informacji o stanie obecnym), Republika Khmerów, Rumunia, Rosja/ZSRR, Serbia (jeden samolot do treningów spadochronowych), Somalia, Sudan, Syria, Szwajcaria, Tadżykistan, Tanzania, Tunezja, Turkmenistan, Turcja (10 maszyn), Ukraina, Uzbekistan, USA, Węgry, Wietnam.

    An-2 (fot. Wikimedia Commons)
    An-2 (fot. Wikimedia Commons)

    Konstrukcja

    Antonow An-2 to dwupłatowy samolot wielozadaniowy typu STOL o konstrukcji metalowej. Jego załoga składa się z dwóch osób. W wersji pasażerskiej w środku znajduje się miejsce dla 12-14 pasażerów. Rozpiętość skrzydeł samolotu wynosi 18,18 metra (górny płat) i 14,24 metra (dolny płat). Masa własna wynosi 3450 kg, a maksymalna startowa 5500 kg.

    Amerykański żołnierz obok An-2 podczas operacji Urgent Fury - inwazji na Grenadę
    Amerykański żołnierz obok An-2 podczas operacji Urgent Fury – inwazji na Grenadę

    Napęd stanowi silnik ASz-62IR o mocy 1000 KM. Pozwala on na osiągnięcie prędkości maksymalnej około 258 km/h i przelotowej około 185 km/h. Prędkość minimalna samolotu jest bardzo niska – około 50 km/h. Zasięg wynosi 900 km.

    Jest to samolot typu STOL, czyli przystosowany do operowania z krótkich pasów startowych. W związku z tym rozbieg wynosi zaledwie 150 metrów, a dobieg 170 m. To właśnie dzięki temu mogą one operować nawet z nieprzygotowanych lądowisk.

    Antonow An-2 (SP-ALZ) (fot. Michał Banach)
    Antonow An-2 (SP-ALZ) (fot. Michał Banach)
    1 2 3 4 5
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleKonkurs na dzień dziecka – wyniki
    Next Article Pierwsze tankowanie w powietrzu
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    23 marca 20232 Mins Read377 Views

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    By Michał Banach0
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    By Michał Banach0
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    By Michał Banach0
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    18 maja 20187 Mins Read6 Views

    Pokazy lotnicze w Polsce 2018 – co warto wiedzieć

    Po całkiem udanym pod względem pokazów lotniczych roku 2017, bieżący rok zapowiada się jeszcze ciekawiej…

    Artykuły
    28 czerwca 20215 Mins Read16 Views

    HMS Tiger – najpiękniejszy z brytyjskich krążowników liniowych

    Zbudowany w 1914 roku krążownik liniowy HMS Tiger był dziesiątym okrętem tej klasy, który wszedł…

    Artykuły
    19 września 20154 Mins Read

    Dozwolony użytek utworu – o co chodzi?

    W Internecie znaleźć można wiele informacji o tym, iż wszystko co pobieramy jest kradzieżą i…

    Artykuły
    21 grudnia 201615 Mins Read120 Views

    Pancerniki typu Yamato – największe pancerniki w historii

    Japońskie pancerniki Yamato i Musashi, były największymi okrętami tej klasy w historii oraz posiadały działa…

    Artykuły
    5 lipca 20172 Mins Read

    Polisa dla firm transportowych, czyli szybko i na czas

    Przedsiębiorstwa transportowe w żadnym wypadku nie mogą sobie pozwolić na opóźnienia z tytułu zepsutego samochodu.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.