Chociaż samoloty te stworzono w ZSRR, to właśnie dzięki Polsce stały się tak popularne. W 1955 roku do Polski trafiły pierwsze egzemplarze An-2. Zaprezentowano je publicznie dopiero podczas wystawy sprzętu lotniczego na lotnisku Okęcie w 1956 roku (w dniach 28.08.-09.09.). Ze względu na olbrzymie zapotrzebowanie na samoloty transportowe, natychmiast zainteresowano się pozyskaniem większej ilości maszyn tego typu.
An-2 podczas produkcji w PZL Mielec (fot. NAC)
Wojsko Polskie nabyło łącznie ponad 100 samolotów tego typu. W szczytowym okresie w 1975 roku nasze lotnictwo wojskowe posiadało 115 An-2. Wykorzystywano je do 2012 roku! An-2 w Wojsku Polskim wzbił się po raz ostatni w powietrze 14 grudnia 2012 roku. Wycofywane z eksploatacji maszyny trafiały w ręce prywatne. Bardzo fajne zdjęcia z pożegnania samolotu można znaleźć na stronie ZOOM – „Żegnaj bohaterze. Służba skończona”.
Pierwszy cywilny An-2 pojawił się w Polsce również w 1955 roku. Była to maszyna wypożyczona z ZSRR przez PLL LOT i wykorzystywana przez 7 miesięcy jako samolot do poszukiwań geologicznych. W lipcu 1956 roku pojawiły się pierwsze aeroklubowe An-2. W maju 1959 roku zakupiono kolejne dwie maszyny, a później wraz z rozpoczęciem produkcji krajowej do eksploatacji trafiły następne maszyny.
Lot dookoła świata
W 1997 roku Waldemar Miszkurka, Andrzej Szymański oraz Bogdan Gajek wykonali lot dookoła świata na An-2. Podróż rozpoczęła się 22 lipca i zakończyła 21 października. Pokonano trasę prawie 36 000 km, lądując na 31 lotniskach w 16 krajach. Łącznie w powietrzu samolot spędził 188 godzin.
An-2 który wziął udział w locie dookoła świata w 1997 roku (fot. Michał Banach)
Produkcja An-2 w Polsce ruszyła w 1960 roku. Decyzja o przeniesieniu jej z Kijowa do zakładów PZL Mielec nie była podyktowana żadnymi konkretnymi powodami. Przyjmuje się, że Rosjanie wybrali nasz kraj w obawie przed rozpoczęciem produkcji naszego rodzimego samolotu transportowego PZL MD-12. Samolot ten mógł być bardzo ciekawą konstrukcją, ale projekt upadł krótko po rozpoczęciu produkcji An-2.
Prototyp Lala-1
Oblot pierwszego zbudowanego jeszcze z części dostarczonych z ZSRR An-2 miał miejsce 23.10.1960 roku. Za sterami zasiadł Tadeusz Gołębiewski. Prosta konstrukcja samolotu ułatwiła wdrożenie produkcji i już w 1961 roku rozpoczęto masowe wytwarzanie samolotów i podzespołów.
Równocześnie rozpoczęto prace nad modernizacją konstrukcji samolotu, ponieważ zdawano sobie sprawę z jej archaiczności. Nie wszystkie z projektów zrealizowano.
Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.