SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Amphicar – amfibia (prawie) dla każdego
    Amphicar - amfibia (prawie) dla każdego
    Amphicar - amfibia (prawie) dla każdego
    Artykuły

    Amphicar – amfibia (prawie) dla każdego

    Michał BanachBy Michał Banach1 marca 2020Brak komentarzy2 Mins Read
    Chociaż dzięki rozwojowi infrastruktury drogowej pokonywanie rzek i przeszkód wodnych nie jest już obecnie żadnym problemem w Europie (i nie tylko), w latach 60. niemiecki inżynier, Hanns Trippel wpadł na pomysł zaprojektowania samochodu, który byłby również amfibią. Tak powstał Amphicar.

    Założenie było proste – stworzyć samochód, który będzie mały i wygodny do poruszania się po drogach, a w razie potrzeby po prostu wjedzie do wody i dalej popłynie. Hanns Trippel zaprojektował swój pojazd w 1961 roku, a jego produkcją zajęła się firmą Quandt Group z Lubeki i Borsigwalde.

    Amphicar (fot. dontworry/Wikimedia Commons)
    Amphicar (fot. dontworry/Wikimedia Commons)

    Samochód otrzymał nazwę Amphicar (będącą połączeniem słów amphibious i car) i miał 4,34 m długości,  1,57 m szerokości i 1,52 m wysokości, a jego masa własna wynosiła 1054 kg. Napęd stanowił czterocylindrowy silnik Triumph R4 z modelu Herald 1200, mający pojemność 1,1, litra i moc 43 KM. Zapewniał on prędkość maksymalną 110 km/h na drodze i 7 węzłów w wodzie.

    Podczas poruszania się w wodzie, napęd przenoszony był na śruby, a sterowanie odbywało się poprzez skręcanie kołami, co nie było zbyt skuteczne. Nadwozie zaprojektowano tak, aby zapewniało odpowiednią dzielność na niezbyt wzburzonej wodzie, oraz przede wszystkim aby dało się w miarę wygodnie zjechać do wody.

    Amphicar (fot. Courtesy of RM Auctions)
    Amphicar (fot. Courtesy of RM Auctions)
    Amphicar (fot. Courtesy of RM Auctions)
    Amphicar (fot. Courtesy of RM Auctions)
    Amphicar (fot. Courtesy of RM Auctions)
    Amphicar (fot. Courtesy of RM Auctions)

    Od początku samochód miał jednak sporo wad. Niewielki silnik zapewniał słabe osiągi, a jego konstrukcja nie najlepiej znosiła pracę w wodzie. Kolejnym problemem było nadwozie wykonane z stali, które bardzo szybko rdzewiało. Również sterowanie zarówno w wodzie jak i na lądzie było mało efektywne.

    Łącznie w latach 1961-1968 wyprodukowano około 4000 egzemplarzy, z których znaczna część trafiła do Stanów Zjednoczonych. Samochody nie zyskały jednak popularności, chociaż warto zaznaczyć, że był to jedna z pierwszych, tak licznie produkowanych amfibii przeznaczonych na rynek cywilny. Dodatkowo, aby móc poruszać się nimi po wodzie, potrzebna była specjalna licencja. Mimo wad, obecnie jest to jednak ciekawy samochód kolekcjonerski, osiągający na aukcjach ceny w granicach ponad 30 tys. dolarów.

    Amphicar (fot. Courtesy of RM Auctions)
    Amphicar (fot. Courtesy of RM Auctions)
    Amphicar (fot. Courtesy of RM Auctions)
    Amphicar (fot. Courtesy of RM Auctions)
    Amphicar (fot. Courtesy of RM Auctions)
    Amphicar (fot. Courtesy of RM Auctions)
    Amphicar (fot. Courtesy of RM Auctions)
    Amphicar (fot. Courtesy of RM Auctions)
    Amphicar (fot. Courtesy of RM Auctions)
    Amphicar (fot. Courtesy of RM Auctions)
    Amphicar (fot. Courtesy of RM Auctions)
    Amphicar (fot. Courtesy of RM Auctions)
    Amphicar (fot. Courtesy of RM Auctions)
    Amphicar (fot. Courtesy of RM Auctions)
    Amphicar (fot. Courtesy of RM Auctions)
    Amphicar (fot. Courtesy of RM Auctions)
    Amphicar (fot. Courtesy of RM Auctions)
    Amphicar (fot. Courtesy of RM Auctions)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleORP Pomorzanin – pierwszy okręt Polskiej Marynarki Wojennej
    Next Article Zapora Grande Dixence w Szwajcarii
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    6 lutego 20233 Mins Read

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.