23 lipca 2015 roku minęło 30 lat od wydania przez Commodore Amigi 1000. To, co teraz w komputerach uznaje się za typowe i bez czego nie wyobrażano sobie codziennego funkcjonowania, kiedyś nie było brane za normę. Mam tu na myśli oglądanie filmów, obróbkę zdjęć, granie w gry, słuchanie muzyki – to wszystko jest dla nas dostępne na co dzień. Dlatego też 23 lipca 1985r. był dniem wyjątkowym dla branży technologicznej. W poniższym artykule dowiecie się dlaczego.

Amiga 1000 – krótka, ale ciekawa historia pierwszego "nowoczesnego" komputera

Amiga 1000 była pod wieloma względami niezwykłym pecetem i w pewnym stopniu zmieniła podejście w projektowaniu komputerów osobistych. Dowodem tego są bardzo przychylne recenzje w popularnych w tamtym czasie magazynach technologicznych, takich jak Byte Magazine, Creative Computing. Co więcej, w 2006 r. PC World umieścił ją na siódmym miejscu w rankingu najlepszych PC. Ponadto studio EA po wydaniu A1000 wysnuło taki oto wniosek: komputer domowy będzie kiedyś tak ważny jak radio, stereo i telewizja są dzisiaj.

W latach 80. komputery można było podzielić na dwie kategorie – duże, szare, dla dorosłych od IBM oraz przeznaczone głównie do zabawy, dla dzieci, od Atari i Commodore. Amiga 1000 łączyła w sobie obie te kategorie, a przy tym posiadała imponującą specyfikację:

  • paleta 4096 kolorów,
  • rozdzielczość sięgająca 640×400,
  • 4 kanały stereo,
  • stacja dyskietek 3.5”,
  • wielozadaniowy system AmigaOS,
  • procesor Motorola 68000 7.16 MHz,
  • 512 KB RAM.

Amiga 1000 – krótka, ale ciekawa historia pierwszego "nowoczesnego" komputera

Wielu ludzi uznaje A1000 za pierwszy prawdziwy multimedialny komputer. Nie dość, iż umożliwiała słuchanie muzyki w bardzo dobrej jakości, to jeszcze zabawa z grafiką 3D została udostępniona zwykłemu Kowalskiemu. Aby zaprezentować możliwości Amigi 1000, stworzono Boing Ball Demo –  przed przejęciem Amigi przez Commodore to właśnie ta kula stała się symbolem siły i filozofii firmy.

Ojcem Amigi był Jay Miner, który po odejściu z Atari założył własną działalność gospodarczą. Efektem ciężkich prac była konsola Lorraine, która miała posiadać jedynie kilka czysto komputerowych udogodnień. Szukając wsparcia finansowego, Amiga wraz z projektem Lorraine, została wykupiona przez Commodore, co zaowocowało wydaniem A1000 – 23 lipca 1985 r.

W sukcesie Amigi 1000 istotną rolę odegrało studio EA, którego pracownik Dan Silva stworzył Deluxe Paint – bitmapowy edytor graficzny. W latach 80. tego typu programem mogła pochwalić się firma Apple ze swoim MacPaintem, jednak to DPaint oferował więcej możliwości, czego efektem jest wykorzystanie go przez LucasArts (wcześniej LucasFilm Games) do stworzenia gry Monkey Island.

W związku z tym, że prototypem A1000 była konsola Lorraine, nie dziwi fakt, iż na ten komputer powstało wiele gier. Jeżeli jesteście ciekawi owych tytułów, ale nie macie możliwości wypróbowania ich na oryginalnym sprzęcie, mam dla Was dobrą wiadomość: istnieje emulator Amigi 1000, który nie tylko pozwala na zagranie w jedną z produkcji, ale również umożliwia wykorzystanie większości komponentów systemu AmigaOS. Projekt nazywa się AmigaForever, a więcej informacji możecie znaleźć tutaj.

A na koniec – drobna galeria 🙂

Podziel się.

O autorze

Joanna Piórkowska

Fascynacja grami zaczęła się od Pegasusa, książkowa fantastyka wzmogła głód na RPG-i, a dzięki temu wszystkiemu jestem tu, gdzie jestem. Najważniejsze miejsce w mym growym sercu zajmuje saga Wiedźmin, seria Mass Effect i Dragon Age. Staram się bronić gier wideo za każdym razem, gdy zachodzi taka potrzeba, a biorąc pod uwagę polskie media i świadomość rodaków o tej branży, zdarza się to dosyć często. Można powiedzieć, że jestem Joanną d'Arc w świecie wirtualnej rozrywki. Obym tylko nie skończyła jak ona...