SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Amerykańskie samoloty szturmowe Curtiss A-8 i A-12 Shrike
    Amerykańskie samoloty szturmowe Curtiss A-8 i A-12 Shrike
    Amerykańskie samoloty szturmowe Curtiss A-8 i A-12 Shrike
    Artykuły

    Amerykańskie samoloty szturmowe Curtiss A-8 i A-12 Shrike

    Michał BanachBy Michał Banach6 lipca 2017Brak komentarzy5 Mins Read
    Chociaż podczas II wojny światowej amerykańskie lotnictwo wojskowe było jednym z najpotężniejszych na świecie, droga do tej potęgi była długa, wyboista i pełna wielu nietypowych i zapomnianych samolotów. Jednym z pierwszych dedykowanych samolotów szturmowych USAAC (United States Army Air Corps) był Curtiss A-12 Shrike.

    Curtiss A-8 i YA-10

    W połowie lat 20. podstawą amerykańskich sił powietrznych były maszyny dwupłatowe. Wraz z szybkim rozwojem techniki lotniczej, samoloty te stały się jednak przestarzałe. W związku z tym pod koniec lat 20. dowództwo USAAC zaczęło szukać następcy dotychczas wykorzystywanych konstrukcji. W 1929 roku ogłoszono konkurs na nowy, jednopłatowy samolot szturmowy, który miał zastąpić dwupłatowe Curtiss A-3 Falcon wprowadzone do służby w 1925 roku. W konkursie wystartowały dwa projekty – General Aviation Fokker XA-7 i Curtiss XA-8. Ostatecznie wybrany został projekt Curtissa, który doprowadził do powstania liczącej kilkadziesiąt maszyn serii samolotów szturmowych noszących nieoficjalnie nazwę Shrike.

    Curtiss A-3 Falcon
    Curtiss A-3 Falcon

    Oblot XA-8 miał miejsce w czerwcu 1931 roku. Do kwietnia 1932 roku prowadzone były próby porównawcze prototypu i konkurencyjnego XA-7. Po ich pozytywnym zakończeniu, USAAC zamówiło 13 maszyn typu XA-8, które otrzymały oficjalne oznaczenie wojskowe A-8. Samolot miał metalową konstrukcję i stałe podwozie, a załoga składała się z pilota i strzelca pokładowego. Był to pierwszy samolot wojskowy zbudowany przez Curtissa na zamówienie wojska.

    A-8 miały 9,75 m długości, 13,4 m rozpiętości skrzydeł, masę własną około 1774 kg i startową około 2676 kg. Napęd stanowił rzędowy silnik Curtiss V-1570 (w wersjach V-1570C i V-1570F) o mocy 600 KM, zapewniający prędkość maksymalną 295 km/h i przelotową 246 km/h, oraz zasięg 772 km. Uzbrojenie składało się z 5 karabinów maszynowych kalibru 7,62 mm (4 umieszczone w gondolach podwozia i jeden w tylnym stanowisku na grzbiecie) oraz ładunku bomb o masie do 210 kg.

    Curtiss A-8
    Curtiss A-8

    Po zbudowaniu zamówionych maszyn seryjnych i testowych (ostatni A-8 o oznaczeniu Y1A-8A/A-8A był samolotem testowym, wykorzystywanym do prób silników) rozpoczęto intensywne próby eksploatacyjne, w trakcie których uznano, że samolot spisuje się całkiem nieźle, mimo dosyć archaicznej konstrukcji skrzydeł z zastrzałami i zewnętrznymi wzmocnieniami. Równocześnie wykorzystywany silnik rzędowy uznano za mało wydajny, w związku z czym zakłady Curtissa otrzymały zadanie opracowania kolejnej wersji samolotu, wyposażonej w silnik gwiazdowy.

    Do budowy maszyny Curtiss wykorzystał jeden z prototypów YA-8. Oprócz zastosowania nowego silnika, jakim był Pratt & Whitney R-1690-9 o mocy 630 KM, nieznacznie przebudowano całą maszynę. Długość kadłuba zwiększyła się do 9,9 m, a rozpiętość skrzydeł do 13,5 m. Maksymalna masa startowa wyniosła 2783 kg. Uzbrojenie i układ konstrukcyjny pozostały bez zmian.

    Curtiss Y1A-8
    Curtiss Y1A-8

    Nowy samolot otrzymał oznaczanie YA-10 i po raz pierwszy wzbił się w powietrze we wrześniu 1932 roku. Zbudowano jeszcze jeden prototyp YA-10, oznaczony jako XS2C-1, wyposażony w silnik Wright R-1510-28 o mocy 625 KM, który przekazano do testów US Navy. Przeprowadzone testy wykazały, że nowy silnik i wprowadzone zmiany konstrukcyjne wpłynęły pozytywnie na osiągi samolotu (chociaż prędkość maksymalna spadła do 281,6 km/h). W związku z pozytywnym zakończeniem prób, USAAC podjęło decyzję o wprowadzeniu samolotów do służby pod oznaczeniem A-12 Shrike w nieznacznie poprawionej konfiguracji.

    Curtiss YA-10
    Curtiss YA-10

    Curtiss A-12 Shrike

    USAAC zamówiło 46 samolotów w nowej wersji. Produkcję rozpoczęto w 1933 roku i kontynuowano do 1936 roku. Samolot miał 9,8 m długości, rozpiętość skrzydeł wynosiła 13,4 m a masa własna około 1768 kg, a startowa 2611 kg. W samolotach zastosowano silnik gwiazdowy Wright R-1820 o mocy 670 KM zapewniający prędkość maksymalną 284 km/h i przelotową 243 km/h przy zasięgu 838 km. Uzbrojenie i układ kabiny były identyczny jak w poprzednich maszynach.

    Po wprowadzeniu do służby A-12 wykorzystywano do różnych zadań, niekoniecznie o charakterze wojskowym. W okresie od lutego do kwietnia 1934 roku kilkanaście A-12 używano na przykład w roli samolotów pocztowych. W maju wszystkie maszyny wróciły do służby wojskowej. W ciągu kolejnych lat eksploatacji kilkanaście maszyn uległo wypadkom, w tym kilka zostało całkowicie zniszczonych i zezłomowanych.

    Curtiss A-12
    Curtiss A-12

    Mimo to A-12 pozostawały w eksploatacji razem z prototypem YA-10 do wybuchu II wojny światowej. Starsze A-8 wycofano ze służby w 1934 roku i zezłomowano. Eksperymentalny YA-10 został zezłomowany 23 lutego 1939 roku po spędzeniu w powietrzu 2199 godzin. A-12 pozostały w służbie do końca 1941 roku, a kilka maszyn znalazło się nawet na Hawajach w trakcie ataku na Pearl Harbor. Nie brały jednak udziału w walkach. Do końca 1942 roku wszystkie A-12 zezłomowano.

    W 1936 roku Republika Chińska zamówiła 20 samolotów A-12 (w dwóch seriach po 10 maszyn). Samoloty otrzymały nazwę Export Shrike, ale nie różniły się konstrukcją od samolotów amerykańskich – zastosowano jedynie mocniejszy silnik Wright SR-1820F-52 o mocy 775 KM zapewniający prędkość maksymalną 292,9 km/h i przelotową 275 km/h. Losy samolotów nie są jednak do końca znane, ponieważ po rozpoczęciu w 1937 roku wojny chińsko-japońskiej ślad po nich zaginął. Prawdopodobnie zostały zniszczone w początkowej fazie wojny.

    Curtiss A-12
    Curtiss A-12

    Zapomniane samoloty szturmowe

    Zaprojektowane przez Curtissa samoloty typu A-8 i A-12 w momencie wprowadzenia do produkcji były całkiem dobrymi konstrukcjami, w których zastosowano sporo nowoczesnych rozwiązań, takich jak metalowa konstrukcja kadłuba, sloty na skrzydłach (A-8 był pierwszym projektem Curtissa wyposażonym w sloty) i klapami na całej długości skrzydeł.

    Z drugiej strony zarówno stałe podwozie jak i zastrzały na skrzydłach wpływały negatywnie na osiągi samolotów, które w 1941 roku, gdy Stany Zjednoczone rozpoczęły działania wojenne były już całkowicie przestarzałe. Co ciekawe, już od początku lat 30. równolegle z A-8 i A-12 wprowadzano do służby kolejne samoloty szturmowe innych producentów. W większości przypadków były to jednak samoloty prototypowe i małoseryjne.

    Curtiss A-12
    Curtiss A-12

    Największy sukces osiągnęły dopiero Douglas A-20 Havoc z 1941 roku, Douglas A-26 Invader z 1943 roku i North American A-36 Apache z 1942 roku. Dodatkowo w trakcie wojny zadania szturmowe bardzo często prowadziły samoloty myśliwskie, głównie Republic P-47 Thunderbolt. Niezależnie jednak od odniesionego sukcesu, można uznać, że A-12 Shrike wyglądały bardzo oryginalnie i ładnie na tle innych ówczesnych amerykańskich samolotów.

    Curtiss XA-8
    Curtiss XA-8
    Curtiss A-8
    Curtiss A-8
    Curtiss A-8A
    Curtiss A-8A
    Curtiss YA-10
    Curtiss YA-10
    Curtiss A-12
    Curtiss A-12
    Curtiss A-12
    Curtiss A-12
    Chiński Curtiss A-12
    Chiński Curtiss A-12

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWojsko Polskie w 1939 roku na brytyjskich kronikach filmowych – film
    Next Article Testy zderzeniowe polskich samochodów – filmy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.