SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Amerykańskie pancerniki typu Florida
    Amerykańskie pancerniki typu Florida
    Amerykańskie pancerniki typu Florida
    Artykuły

    Amerykańskie pancerniki typu Florida

    Michał BanachBy Michał Banach5 grudnia 2018Updated:5 grudnia 2018Brak komentarzy6 Mins Read
    Amerykańska flota wykorzystywała wiele pancerników kilku typów, z których kilka zapisało się w historii swoimi osiągnięciami podczas toczonych bitew, bądź długą służbą. Pancerniki typu Florida – USS Florida i USS Utah nie są tak znane, ale na swój sposób zapisały się w historii. Były to pierwsze amerykańskie pancerniki wyposażone w turbiny parowe, a wrak USS Utah cały czas znajduje sie zapomniany w Pearl Harbor, gdzie zatonął 7 grudnia 1941 roku.

    Geneza

    Na początku XX wieku Amerykanie zainicjowali zakrojony na szeroką skale program rozbudowy floty liniowej. Co istotne, prace nad nowymi pancernikami ruszyły równolegle z budową brytyjskiego pancernika HMS Dreadnought, ale amerykańskie okręty powstawały według opracowanych w USA założeń, zbieżnych w wielu punktach z brytyjskimi planami.

    USS Utah
    USS Utah

    Pod koniec pierwszej dekady XX wieku w budowie w amerykańskich stoczniach znajdowało się kilka pancerników, które klasyfikowane były jako dreadnoughty. Budowę kolejnych okrętów rozpoczynano zanim ukończono wcześniejsze jednostki, w związku z czym z jednej strony okręty były do siebie stosunkowo podobne, ale na bieżąco wprowadzono poprawki konstrukcyjne, dzięki którym zwiększano możliwości bojowe poszczególnych okrętów.

    O ile pierwszymi dreadnoughtami zaprojektowanymi w USA były okręty typu South Carolina, krótko po nich rozpoczęto budowę pancerników typu Delaware, wyróżniających się znacznie większą wypornością i potężniejszym uzbrojeniem. Zanim ukończono okręty tego typu, w 1909 roku przystąpiono do prac nad ich ulepszonym wariantem oznaczonym jako typ Florida.

    USS Utah
    USS Utah

    Nowe pancerniki miały zachować ogólny układ konstrukcyjny typu Delaware, ale ich uzbrojenie miało składać się z dział kalibru 356 mm. Zmieniono ponadto układ nadbudówek i co istotne, od początku nowe okręty projektowano z myślą o zainstalowaniu turbin parowych (pierwszym amerykańskim pancernikiem z turbiną parową była USS North Dakota). W toku prac projektowych wprowadzono jednak zmiany w konstrukcji, zastępując dopiero powstające działa kalibru 356 mm sprawdzonymi i dostępnymi od ręki działami kalibru 305 mm. W związku z tym nowe okręty były jedynie nieznacznie ulepszonymi pancernikami typu Delaware.

    Pancerniki typu Florida

    Budowę dwóch pancerników typu Florida – USS Florida i USS Utah rozpoczęto odpowiednio 8 marca i 9 marca 1909 roku. Wodowanie Floridy miało miejsce 12 maja 1910 roku, a Utah 23 grudnia 1909 roku. Do służby pancerniki weszły odpowiednio 15 września 1911 roku i 31 sierpnia 1911 roku.

    USS Utah
    USS Utah

    Okręty miały 159 m długości i wyporność całkowitą 23 403 ton. Napęd stanowiły cztery turbiny parowe Parsonsa, zasilane kotłami opalanymi węglem. Zapewniały one prędkość 21 węzłów i zasięg 10 697 km przy prędkości 10 węzłów, lub 5 112 km przy prędkości 20 węzłów. Uzbrojenie głównej składało się z 10 dział kalibru 305 mm umieszczonych w pięciu wieżach (dwie dziobowe w superpozycji, trzy pozostałe umieszczono natomiast na jednym pokładzie, co znacząco ograniczało ich kąty ostrzału). Dodatkowo pancerniki otrzymały 16 dział kalibru 127 mm, 4 działa kalibru 57 mm, 2 działa kalibru 37 mm i dwie wyrzutnie torped kalibru 533 mm.

    Opancerzenie okrętów w pasie burtowym miało grubość 229-279 mm, 203-254 mm na kazamatach, 102-254 mm na barbetach, 305 mm z przodu wież artylerii głównej, 292 mm na mostku i 38 mm na pokładach. Załoga liczyła 1001 oficerów i marynarzy.

    USS Florida
    USS Florida

    Mimo zmian projektowych, okręty odziedziczyły po typie Delaware jak się później okazało bardzo niekorzystny układ wież artylerii głównej. O ile dwie dziobowe wieże mogły strzelać do przodu, tak rufowe wieże nie miały najkorzystniejszych kątów ostrzału, co ograniczało ich skuteczność.

    Eksploatacja

    Oba pancerniki po wejściu do służby zostały oddelegowane do Floty Atlantyckiej. Ich pierwszym poważnym zadaniem bojowym była Bitwa o Veracruz, stoczona 20 kwietnia 1914 roku podczas Rewolucji meksykańskiej. Pancerniki wykorzystano do wysadzenia desantu liczącego około 2000 marines. Aż do włączenia się Stanów Zjednoczonych do I wojny światowej, pancerniki wykorzystywano do zadań patrolowych, głównie na wschodnim wybrzeżu USA.

    USS Utah
    USS Utah

    Po włączeniu się USA do wojny, oba okręty trafiły do Europy, gdzie przydzielono je do zadań eskortowych i osłaniania konwojów dopływających do Wielkiej Brytanii. USS Florida stacjonowała wraz z Grand Fleet w Scapa Flow, natomiast USS Utah operowała z Bantry Bay w Irlandii. Z racji braku aktywności niemieckiej floty nawodnej, oba pancerniki nie miały okazji do stoczenia żadnego starcia.

    Po wojnie pancerniki powróciły do USA i przetrwały pogrom Traktatu Waszyngtońskiego, dzięki czemu pozostały w służbie. USS Florida poddano modernizacji (instalując m.in. kotły zasilane olejem napędowym) w połowie lat 20. ale na mocy Traktatu Londyńskiego podjęto decyzję o zezłomowaniu pancernika, aby zwolnić limity wyporności dla nowych okrętów.

    USS Florida
    USS Florida

    Nieco inny los spotkał USS Utah. Pancernik powrócił do Europy w okresie od 1921 do 1922 roku. Po powrocie do USA wykorzystywano go głównie do rejsów kurtuazyjnych. Podobnie jak siostrzana Florida, okręt miał zostać zezłomowany n mocy Traktatu Londyńskiego, ale zamiast tego przekształcono go na sterowany radiowo okręt-cel. Usunięto całe uzbrojenie oraz zainstalowano system sterowania zarówno sterem jak i silnikiem. W tej roli dawny pancernik noszący wówczas oznaczenie AG-16 wykorzystywano od 1 kwietnia 1932 roku. Ze względu na charakter szkolenia, okręt nie został zniszczony.

    W ciągu kolejnych kilku lat pancernik przebudowano kilkukrotnie, instalując nowe uzbrojenie, które wykorzystywano do szkolenia obsługi artylerii przeciwlotniczej. W tej roli dawny pancernik pozostawał w służbie aż do końca swojej kariery. 1 sierpnia 1940 roku okręt został przeniesiony do Pearl Harbor, gdzie wykorzystywano go jako jednostkę szkoleniową.

    USS Florida
    USS Florida

    Podczas ataku na Pearl Harbor 7 grudnia 1941 roku okręt został trafiony dwiema torpedami (chociaż początkowo Japończycy zrezygnowali z ataku, uznając dawny pancernik za mało istotny cel). Z racji szczątkowej załogi, nie udało się uratować okrętu, który kilka minut po ataku przewrócił się na burtę. Zginęło 64 oficerów i marynarzy, ale kolejnych 461 uratowało się.

    29 grudnia 1941 roku podjęto decyzję o wydobyciu USS Utah, jednak po częściowo udanym obróceniu wraku, przechylił się on ponownie, po czym zrezygnowano z dalszych prób odzyskania jednostki. Wrak znajdował się w takim miejscu, że nie przeszkadzał w żegludze, w związku z czym po usunięciu części wyposażenia, które nadawało się do zdjęcia z wraku, pozostawiono go własnemu losowi.

    USS Florida
    USS Florida

    Oficjalnie ex-pancernik wycofano z służby… 5 września 1944 roku, a z listy floty skreślono go 13 listopada tego roku. Nigdy nie wydobyto ciał marynarzy, którzy zginęli na pokładzie okrętu, w związku z czym uznaje się za grób wojenny. Obecnie fragment kadłuba cały czas jest widoczny nad powierzchnią wody, pozostając zapomnianą pamiątką ataku na Pearl Harbor.

    USS Florida
    USS Florida
    USS Utah
    USS Utah
    USS Florida
    USS Florida
    USS Florida
    USS Florida
    USS Utah po usunięciu uzbrojenia
    USS Utah po usunięciu uzbrojenia
    USS Utah po przebudowie na okręt szkoleniowy
    USS Utah po przebudowie na okręt szkoleniowy
    Tonący USS Utah
    Tonący USS Utah
    USS Utah podczas operacji podnoszenia i prostowania wraku
    USS Utah podczas operacji podnoszenia i prostowania wraku
    USS Utah współcześnie
    USS Utah współcześnie
    USS Utah współcześnie (fot. Hoonigan_Photography/Flickr.com)
    USS Utah współcześnie (fot. Hoonigan_Photography/Flickr.com)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleCytadela na Górze Gellerta w Budapeszcie
    Next Article 12 pomysłów na świąteczne prezenty
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    7 lutego 20235 Mins Read

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.