W latach 60. amerykańska armia wprowadziła do eksploatacji serię amfibii typu LARC, które zastąpiły zaprojektowane jeszcze podczas II wojny światowej pojazdy typu DUKW. Powstały dwie podstawowe wersje nowych amfibii – LARC-LX i LARC-V.

Na początku lat 50. podstawowymi pojazdami amfibijnymi amerykańskiej armii były konstrukcje zaprojektowane jeszcze podczas II wojny światowej – m.in. DUKW. Były one wówczas już całkowicie przestarzałe i dysponowały zbyt małą nośnością. W związku z tym rozpoczęto prace w ramach programu Lighter, Amphibious Resupply, Cargo nad nowymi amfibiami przeznaczonymi zarówno do transportu żołnierzy i zaopatrzenia, ale również pojazdów wojskowych. Docelowo amfibie miały służyć zarówno do transportu z okrętów desantów, jak i pokonywania rzek i innych przeszkód wodnych.

LARC-LX
LARC-LX

W ramach programu firmy Le Tomeau – Westinghouse Corp. oraz Consolidated Diesel Electric Co. opracowały pojazdy oznaczone jako LARC-LX i LARC-V. Pierwszy z nich dysponował udźwigiem od 60 do nawet 100 ton i mógł transportować 200 żołnierzy lub pojazdy, w tym czołgi, natomiast drugi mógł transportować 20 żołnierzy lub zaopatrzenie o masie do 5 ton.

Pierwszy prototyp LARC-LX zaprezentowano w 1952 roku w Fort Lawton. Pojazd miał 19 m długości i 8 m szerokości, wyposażono go w 4 silniki diesla GM-6-71 o mocy 265 KM każdy, zapewniających prędkość około 10-12 km/h w wodzie oraz 20-24,5 km/h na lądzie. Udźwig wynosił maksymalnie 100 ton, jednak producent sugerował maksymalne obciążenie na poziomie 60 ton. Dzięki wysokim burtom, pojazdy te miały bardzo dobrą dzielność morską.

LARC-LX
LARC-LX

Po raz pierwszy wykorzystano je bojowo w 1967 roku podczas wojny w Wietnamie. Ostatecznie wycofano je z eksploatacji w amerykańskiej armii 15 października 2001 roku, zastępując je poduszkowcami LCAC (Landing Craft Air Cushion), zaprojektowanymi w połowie lat 80. i dysponującymi udźwigiem 60-75 ton.

W 1965 roku wprowadzono do eksploatacji mniejszą amfibię typu LARC-V, dysponującą udźwigiem 4,5-5 ton. Pojazdi miał 11 m długości i 3 m szerokości, a napęd stanowił silnik diesla Cummins V8-300 o mocy 300 KM, zapewniający prędkość 15,43 km/h w wodzie i 48 km/h na lądzie.

LARC-V
LARC-V

Powstało około 968 pojazdów tego typu, z których większość wysłano do Wietnamu. W 1975 roku w trakcie wycofywania się z Wietnamu około 500 amfibii LARC-V zostało zniszczonych, aby nie wpadły w ręce Wietnamczyków. Około 200 pojazdów pozostało w eksploatacji w amerykańskiej armii, a 100 trafiło na rynek cywilny, gdzie wykorzystuje się je głównie do transportu turystów i prowadzenia akcji ratunkowych. Pojazdy LARC-V trafiły na eksport do Argentyny, Australii, Islandii, na Filipiny, do Portugalii oraz Singapuru.

Na bazie amfibii LARC-V powstał nieco większy pojazd o nazwie LARC-XV, dysponujący udźwigiem 15 ton. Pojazd miał 14 m długości i 5 m szerokości, a jego napęd stanowiły dwa silniki diesla Cummins V8-300 o mocy 300 KM, zapewniające prędkość maksymalną 17,6 km/h na wodzie i 48 km/h na lądzie. Powstało około 100 pojazdów tego typu, z których część wyeksportowano do Niemiec.

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×