Pod koniec I wojny światowej US Navy złożyło w zakładach Curtissa zamówienie na nowy myśliwiec eskortowy dla bombowców. Aby sprostać wymaganiom, maszyna otrzymała układ trójpłatowy. Ostatecznie Curtiss 18 nie wszedł do seryjnej eksploatacji.

W 1918 roku w trakcie walk we Francji coraz częściej wykorzystywano ciężkie bombowce. Maszyny te mimo uzbrojenia obronnego były łatwym celem dla ówczesnych myśliwców. W tej sytuacji pojawiło się zapotrzebowanie na myśliwce eskortowe. US Navy, które było w tym czasie głównym użytkownikiem tego typu bombowców w amerykańskich siłach zbrojnych również zauważyło potrzebę posiadania takiej maszyny.

Curtiss 18T
Curtiss 18T

W tej sytuacji zaczęto poszukiwania stosownej maszyny, ale krajowej produkcji. Zamówienie na prototyp myśliwca trafiło do zakładów Curtissa, a pracami nad maszyną kierował Charles B. Kirkham. Zaprojektował on dwuosobowy trójpłatowiec o bardzo aerodynamicznej (jak na tamte lata) konstrukcji.

Curtiss 18, jak nazwano początkowo maszynę, został oblatany 7 maja 1918 roku. Samolot miał 7,11 m długości i 9,75 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 1383 kg. Napęd stanowił dwunastocylindrowy silnik Curtiss K-12 o mocy 400 KM, zapewniający prędkość maksymalną 262 km/h. Maksymalna długotrwałość lotu wynosiła 5 godzin, 54 minuty. Uzbrojenie składało się z 2 karabinów maszynowych kalibru 7,62 mm strzelających przez śmigło, 2 karabiny maszynowe Lewis na obrotowym stanowisku z tyłu oraz dodatkowo jeden karabin maszynowy Lewis mogący strzelać w dół przez kadłub.

Curtiss 18T
Curtiss 18T

Pierwsze próby maszyny wykazały, że jest ona bardzo szybka (już w sierpniu Curtiss 18 ustanowił rekord prędkości w powietrzu, przenosząc równocześnie pełne wyposażenie wojskowe), ale również ma dobrą prędkość wznoszenia. Aby jeszcze bardziej polepszyć osiągi, prototyp zmodyfikowano nadając mu oznaczenie 18T-2 (pierwsza wersja została wówczas oznaczona jako 18T-1).

Samolot w nowej konfiguracji miał mocniejszy silnik, mógł otrzymać pływaki i był nieco dłuższy. Na podstawie tej wersji opracowano następnie model 18B, mający układ dwupłatowca. Niestety w trakcie prób tej wersji doszło do katastrofy i zniszczenia prototypu.

Curtiss 18T
Curtiss 18T

Wraz z końcem wojny zapotrzebowanie na tego typu myśliwiec zniknęło, więc prace przerwano. Prototyp 18T-2 wykorzystywano w wyścigach lotniczych, a w 1922 roku był on o włos od zwycięstwa w Curtiss Marine Trophy Race, jednak w trakcie lotu pilotowi skończyło się paliwo.

W swoim czasie Curtiss 18 był bardzo nowoczesną i perspektywiczną konstrukcją zwłaszcza pod względem aerodynamicznej konstrukcji kadłuba. Maszyna powstała jednak zbyt późno aby wprowadzić ją do służby i wykorzystać bojowo.

Curtiss 18B
Curtiss 18B

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×