SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Amerykański niszczyciel czołgów M36 Jackson
    Amerykański niszczyciel czołgów M36 Jackson
    Amerykański niszczyciel czołgów M36 Jackson
    Artykuły

    Amerykański niszczyciel czołgów M36 Jackson

    Michał BanachBy Michał Banach27 maja 2018Updated:27 maja 2018Brak komentarzy5 Mins Read
    Amerykańskie niszczyciele czołgów podczas II wojny światowej powstawały według zupełnie innej koncepcji, niż w pozostałych krajach biorących udział w tym konflikcie. Przypominały bardziej czołgi, od których różniły się jedynie cieńszym pancerzem i przypisywaną im rolą. Ostatnim i najlepszym amerykańskim niszczycielem czołgów zaprojektowanym i produkowanym seryjnie podczas II wojny światowej był M36.

    Geneza

    Amerykańska armia przyjęła na początku II wojny światowej doktrynę, według której zadaniem czołgów miało być wspieranie piechoty i niszczenie lżejszych pojazdów pancernych oraz umocnień, natomiast zwalczaniem czołgów miały zajmować się dedykowane jednostki niszczycieli czołgów składające się oddziałów uzbrojonych w holowane działa przeciwpancerne lub samobieżne pojazdy.

    Amerykański niszczyciel czołgów M10 Wolverine podczas wyładunku w Normandii
    Amerykański niszczyciel czołgów M10 Wolverine podczas wyładunku w Normandii

    W grudniu 1941 roku podstawowym uzbrojeniem przeciwpancernym amerykańskiej armii były jednak jedynie lekkie holowane działka kalibru 37 mm, kompletnie przestarzałe i nieskuteczne wobec ówczesnych niemieckich czołgów średnich. Wprowadzone naprędce do uzbrojenia działa kalibru 57 mm jedynie nieznacznie zwiększyły możliwości zwalczania czołgów.

    Jeszcze gorzej wyglądała kwestia dedykowanych niszczycieli czołgów, ponieważ tworzone prototypy takich pojazdów pod względem możliwości bojowych wypadały fatalnie (zarówno pod względem konstrukcji jak i uzbrojenia). Dopiero w 1942 roku opracowano pierwszy, skuteczny niszczyciel czołgów – M10. Pojazd ten uzbrojono w armatę M7 kalibru 76,2 mm, która była na tyle skuteczna, że mogła zwalczać niemieckie czołgi PzKpfw III i IV z większych odległości.

    M18 Hellcat
    M18 Hellcat

    Już latem 1942 roku dowództwo amerykańskiej armii uznało jednak, że docelowo, działa tego kalibru zostaną wykorzystane w czołgach średnich. W związku z tym należało opracować znacznie skuteczniejszą armatę dla niszczycieli czołgów, która gwarantowałaby możliwość zwalczania nowych niemieckich pojazdów pancernych. Wybór padł na działo przeciwlotnicze kalibru 90 mm, które odpowiednio dostosowano do montażu w czołgu. Mając odpowiednie uzbrojenie, przystąpiono do prac nad wprowadzeniem go do eksploatacji.

    Od M10 do M36

    Prace nad nowym niszczycielem czołgów prowadzono równolegle z rozwojem produkcji M10. Powstały dwa prototypy oznaczone jako 90 mm Gun Motor Carriage T53 i T53E1. Pierwszy z nich posiadał działo zamontowane w tylnej części kadłuba czołgu M4 Sherman, natomiast drugi wykorzystywał również kadłub Shermana, ale posiadał olbrzymią nadbudówkę w miejscu wieży.

    90 mm Gun Motor Carriage T71
    90 mm Gun Motor Carriage T71

    Testy obu prototypów wykazały, że była to ślepa uliczka, ponieważ takie umieszczenie uzbrojenia utrudniało eksploatację i narażało pojazd na zniszczenie. W związku z tym w połowie 1943 roku opracowano kolejny pojazd oznaczony jako 90 mm Gun Motor Carriage T71. Jako bazę wykorzystano podwozie czołgu M10A1 (testowano również możliwość montażu działa kalibru 90 mm na podwoziu M18 Hellcat), a armatę M3 kalibru 90 mm umieszczono najpierw w oryginalnej wieży, którą szybko zamieniono na zupełnie nową konstrukcję, dostosowaną do zwiększonych rozmiarów i wagi działa.

    W październiku 1943 roku projekt został zatwierdzony do dalszych testów, które wykazały, że pojazd nadaje się do eksploatacji, a pod koniec roku podjęto decyzję o zamówieniu pierwszych 300 nowych pojazdów. Oficjalnie 1 czerwca 1944 roku T71 został przyjęty do eksploatacji jako 90 mm Gun Motor Carriage M36. Aby maksymalnie przyśpieszyć produkcję, już w styczniu 1944 roku produkowane przez General Motors niszczyciele czołgów M10 zjeżdżały z taśm produkcyjnych bez wież. Dzięki temu od stycznia do lipca 1944 roku udało się przeprowadzić konwersję pojazdów do nowej wersji.

    M36 Jackson
    M36 Jackson

    W trakcie prac wprowadzono kilka drobnych modyfikacji w wyposażeniu i układzie kadłuba. Część zmian podyktowana była doświadczeniami z doświadczenia z szkoleń załóg M36, które narzekały na brak mechanizmu do zabezpieczenia lufy podczas jazdy, a także krytykowały utrudnioną widoczność po wystrzale, spowodowaną konstrukcją hamulca wylotowego działa.

    M36 miał 6 m długości (z lufą 7,5 m) i ważył 28,6 tony. Napęd stanowił silnik Ford GAA v8 o mocy 450 KM, a w wersji M36B2 diesel General Motors 6046 o mocy 375 KM. Prędkość maksymalna wynosiła 42 km/h, a zasięg 240 km. Uzbrojenie składało się z działa M3 kalibru 90 mm z zapasem 47 naboi oraz karabinu maszynowego M2HB kalibru 12,7 mm.

    Zanim ukończono pierwsze 300 wozów, amerykańska armia zamówiła kolejne pojazdy. Łącznie do końca wojny wyprodukowano 1413 niszczycieli czołgów M36, a także 187 egzemplarzy w wersji M36B1 posiadających kadłub czołgu M4A3 Sherman, a także 724 M36B2, do produkcji których wykorzystano kadłuby M10 wycofywanych z jednostek liniowych.

    M36 Jackson
    M36 Jackson

    Pierwsze M36 trafiły do Europy we wrześniu 1944 roku i szybko udowodniły swoją skuteczność. Działa kalibru 90 mm znakomicie radziły sobie z niemieckimi czołgami typu PzKpfw IV, ale również były skuteczne przeciwko PzKpfw V Panther i PzKpfw VI Tiger. Odnotowywano przypadki zniszczenia tych czołgów nawet na dystansach 4 km (sic!). M36 okazały się najbardziej przydatne podczas walk w Ardenach, gdzie niemiecka armia po raz ostatni rzuciła do walki znaczące siły pancerne. Do końca wojny pojazdy te całkowicie zastąpiły w linii M10.

    Długa eksploatacja

    Po zakończeniu II wojny światowej amerykańska armia pozostawiła M36 w eksploatacji. Wykorzystano je podczas walk w Korei, gdzie bez problemów niszczyły czołgi radzieckiej produkcji. W drugiej połowie lat 50. stopniowo zaczęto je jednak wycofywać z służby w amerykańskiej armii. Część pojazdów trafiła wówczas na eksport do Jugosławii, Francji, Iranu, Pakistanu, Włoch, Turcji i Korei Południowej.

    Kilka M36B1 zostało zdobytych przez wojska irackie podczas wojny Irańsko-Irackiej w latach 1980-1988. Pakistan wykorzystywał swoje M36 podczas walk z Indiami w 1965 i 1971 roku. Francja odsprzedała 8 posiadanych M36 Republice Chin (Tajwanowi). Jugosłowiańskie M36 po raz ostatni zostały wykorzystane bojowo przez Bośniaków, Chorwatów, Słoweńców i Serbów podczas licznych konfliktów w byłej Jugosławii, które miały miejsce w latach 1991-2001. Pojazdy te posiadały często silniki z radzieckich czołgów T-55. Południowokoreańskie M36 wycofano z eksploatacji w 1959 roku, natomiast pojazdy, które trafiły do Tajwanu prawdopodobnie znajdują się jeszcze w rezerwie.

    M36 Jackson na Bałkanach
    M36 Jackson na Bałkanach
    M36B1 sprowadzony do Polski z Iraku
    M36B1 sprowadzony do Polski z Iraku

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleObiekt 825 GTS – radziecka tajna baza okrętów podwodnych w Bałakławie
    Next Article Handley Page Heyford – ostatni brytyjski dwupłatowy bombowiec strategiczny
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.