SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Specjalistyczne samoloty transportowe Airbus Beluga i Beluga XL
    Specjalistyczne samoloty transportowe Airbus Beluga i Beluga XL
    Artykuły

    Specjalistyczne samoloty transportowe Airbus Beluga i Beluga XL

    Michał BanachBy Michał Banach16 stycznia 2018Updated:12 września 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    W latach 90. firma Airbus wprowadziła do eksploatacji pięć nietypowych samolotów transportowych Airbus A300-600ST (Super Transporter) Beluga. Maszyny te były następcami wysłużonych samolotów typu Super Guppy. W 2014 roku rozpoczęto natomiast prace nad kolejnymi, większymi maszynami tego typu – Airbus Beluga XL.

    Geneza

    Od początku swojego istnienia, firma Airbus musiała radzić sobie z trudnym zadaniem transportowania komponentów produkowanych maszyn między rozsianymi po Europie Zachodniej zakładami produkcyjnymi. Najtrudniejszym zadaniem było transportowanie części maszyn do zakładów w Tuluzie, gdzie dokonywano ostatecznego montażu samolotów.

    Super Guppy (fot. Dre Peijmen)
    Super Guppy (fot. Dre Peijmen)

    W pierwszych latach, kiedy liczba produkowanych maszyn była jeszcze mała, wykorzystywano transport drogowy do przewożenia największych części maszyn między zakładami. Wraz z wzrostem produkcji, rozwiązanie to stało się zbyt kosztowne i czasochłonne. W związku z tym firma Airbus podjęła decyzję o wprowadzeniu do służby specjalistycznych samolotów transportowych, zdolnych do przenoszenia dużych ładunków.

    Jedyną dostępną tego typu maszyną był Super Guppy. Airbus wynajął dwie maszyny tego typu, które intensywnie eksploatowano aż do lat 90. Samoloty te spisywały się bardzo dobrze, jednak z racji wieku, pod koniec lat 80. koszty remontów, liczba awarii oraz niewystarczające możliwości transportowe sprawiły, że Airbus musiał wprowadzić do eksploatacji nowe samoloty.

    Aero Spacelines Super Guppy (fot. Pinpin/Wikimedia Commons)
    Aero Spacelines Super Guppy (fot. Pinpin/Wikimedia Commons)

    W tym czasie na rynku nie były dostępne żadne samoloty spełniające oczekiwania Airbusa. Jedynym rozwiązaniem było więc samodzielne opracowanie tego typu samolotów. Wybór padł na wprowadzonego do eksploatacji w 1974 roku Airbusa A300-600.

    Airbus Beluga

    Prace nad nowym samolotem transportowym rozpoczęto w 1991 roku od powołania firmy Super Airbus Transport International, która miała być operatorem nowych maszyn. We wrześniu 1992 roku rozpoczęto przebudowę pierwszego A300-600 do nowego typu, oznaczonego jako Airbus A300-600ST. Oblot maszyny miał miejsce 13 września 1994 roku, a do eksploatacji samolot wszedł rok później.

    Airbus Beluga (fot. F. Lepissier/Airbus)
    Airbus Beluga (fot. F. Lepissier/Airbus)

    Chociaż oficjalnie samolot nosi nazwę Super Transporter, bardziej znany jest pod nazwą Airbus Belgua (nazwa wzięła się od podobieństwa do Białuchy arktycznej). Do 1999 roku zbudowano 5 maszyn, kosztujących około 285 mln dolarów każdy.

    Airbus Beluga ma 56 m długości i 33,8 m rozpiętości skrzydeł. Masa pustego samolotu wynosi 86,5 tony, a maksymalna masa startowa 155 ton. Napęd stanowią dwa silniki General Electric CF6-80C2A8, zapewniające prędkość 875 km/h i zasięg 2780 km z ładunkiem 40 ton, lub 4630 km z ładunkiem 26 ton. Załoga składa się z dwóch osób oraz technika odpowiedzialnego za ładunek. Dodatkowo w kokpicie może lecieć dwóch pasażerów.

    Airbus Beluga (fot. P. Pigeyre/Airbus)
    Airbus Beluga (fot. P. Pigeyre/Airbus)

    Chociaż każda Beluga powstała poprzez przebudowę Airbusa A300-600, konstrukcja samolotu uległa znaczącej przebudowie. Dziób samolotu obniżono i opuszczono do dołu, dzięki czemu możliwe było zbudowanie przedziału transportowego nad kokpitem, w rozbudowanej górnej części kadłuba samolotu. Do załadunku służą potężne podnoszone drzwi w przedniej części kadłuba. Ze względu na ich odcięcie od kokpitu, nie ma potrzeby rozłączania instalacji pokładowych podczas za- i wyładunku. Przekonstruowano również stateczniki, aby dostosować je do znacznie wyższego kadłuba.

    Airbus Beluga (fot. H. Gousse/Airbus)
    Airbus Beluga (fot. H. Gousse/Airbus)

    Samoloty te początkowo wykorzystywano do transportu elementów samolotów, jednak z czasem udostępniono je również zewnętrznym firmom. W związku z tym znacząco wzrosła różnorodność przewożonych ładunków – na pokładach Belug pojawiły się elementy rakiet, satelitów, anten itp. Rocznie Belugi wykonują kilka tysięcy lotów. Intensywność eksploatacji sprawia, że obecna flota pięciu maszyn jest już za mała do obsłużenia takiego ruchu. W 2014 roku podjęto więc decyzję o budowie kolejnych maszyn tego typu, ale znacznie większych. Samoloty te otrzymały oznaczenie Airbus Beluga XL.

    Airbus Beluga (fot. Airbus)
    Airbus Beluga (fot. Airbus)
    Airbus Beluga (fot. Airbus)
    Airbus Beluga (fot. Airbus)
    Airbus Beluga (fot. Airbus)
    Airbus Beluga (fot. Airbus)
    Airbus Beluga (fot. Airbus)
    Airbus Beluga (fot. Airbus)
    Airbus Beluga (fot. Airbus)
    Airbus Beluga (fot. Airbus)
    Airbus Beluga (fot. Jim Grossmann/Wikimedia Commons)
    Airbus Beluga (fot. Jim Grossmann/Wikimedia Commons)
    Airbus Beluga (fot. Duch/Wikimedia Commons)
    Airbus Beluga (fot. Duch/Wikimedia Commons)
    Airbus Beluga (fot. Airbus)
    Airbus Beluga (fot. Airbus)

    Airbus Beluga XL

    Prace nad nowym, powiększonym wariantem Belugi rozpoczęto w 2014 roku. Jako bazę dla samolotu wybrano Airbusa A330-200, dzięki czemu możliwe było zwiększenie ładowności, jak i rozmiarów przewożonych ładunków. Pierwszy egzemplarz Airbusa Beluga XL wytoczono z zakładów w Tuluzie 4 stycznia 2018 roku. Oblot maszyny miał miejsce 19 lipca 2018 roku, a wprowadzenie do eksploatacji ma nastąpić w 2019 roku.

    Beluga XL ma 63 m długości, oraz 60 m rozpiętości skrzydeł. Masa samolotu wynosi 125 ton, a maksymalna masa startowa 227 ton. Napęd stanowią dwa silniki Rolls-Royce Trent 700. Zasięg samolotu z pełnym ładunkiem szacowany jest na 4000 km.

    Airbus Beluga XL (fot. P. Masclet/Airbus)
    Airbus Beluga XL (fot. P. Masclet/Airbus)
    Airbus Beluga XL (fot. P. Masclet/Airbus)
    Airbus Beluga XL (fot. P. Masclet/Airbus)
    Airbus Beluga XL (fot. H. Gousse/Airbus)
    Airbus Beluga XL (fot. H. Gousse/Airbus)
    Airbus Beluga XL (fot. P. Masclet/Airbus)
    Airbus Beluga XL (fot. P. Masclet/Airbus)
    Airbus Beluga XL (fot. P. Masclet/Airbus)
    Airbus Beluga XL (fot. P. Masclet/Airbus)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleTkwarczeli i Akarmara – miasta duchów w Abchazji
    Next Article Grecki krążownik pancerny Georgios Averof
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    McDonnell XP-67 – nieudany supermyśliwiec

    6 stycznia 20235 Mins Read

    Bartel BM-6 – polski samolot szkolno-myśliwski

    31 grudnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.