Produkcja

Do sierpnia 2017 roku firma Airbus otrzymała zamówienia na 319 samolotów, ale w kolejnych latach część linii zaczęła rezygnować z zamówionych samolotów, dlatego obecnie liczba zamówień wynosi 317 samolotów. Airbus planuje produkcję tylko 8 maszyn rocznie.

Do tej pory dostarczonych zostało 214 maszyn. Obecnie A380 latają w barwach linii lotniczych Air Austral, Air France, Asiana Airlines, British Airways, China Southern Airlines, Emirates, Etihad Airways, Korean Air, Lufthansa, Malaysia Airlines, Qantas, Qatar Airways, Singapore Airlines i Thai Airways International.

Airbus A380

Airbus A380

Większość linii wykorzystuje samoloty w układzie 2, lub 3-klasowym. Wyjątkiem są linie Air Austral wykorzystujące samoloty w układzie jednoklasowym, z 853 miejscami. Każdy z odbiorców ma indywidualny układ wnętrza. Koszt jednego samolotu wynosi 432,6 mln dolarów.

Samoloty nie są produkowane w jednym miejscu, poszczególne podzespoły wytwarzane są głównie w Europie, ale niektóre pochodzą z Azji i USA.We Francji produkowane są sekcje kadłuba i klap skrzydłowych oraz pylony silników. W Niemczech powstają pozostałe sekcje kadłuba i odbywa się montaż wyposażenia kabin, w Hiszpanii produkowana jest tylna część kadłuba wraz z usterzeniem poziomym a elementy skrzydeł produkowane są w Wielkiej Brytanii. Główne prace montażowe prowadzone są w zakładach Airbusa w Tuluzie. Montaż końcowy odbywa się w hali o wymiarach 500×250 metrów, mieszczącej 6 stanowisk, na których równolegle odbywa się montaż samolotów.

Airbus A380

Airbus A380

Do produkcji Airbusa A380 wykorzystuje się około 140 ton aluminium, 35 ton kompozytów węglowych, 15 ton tytanu i 13 ton stali o wysokiej wytrzymałości. Wszystkie kabel na pokładzie mają łączną długość około 500 km. Każdy samolot składa się z 4 mln części wytwarzanych przez 1500 firm z około 30 krajów.

Ze względu na wielkość samolotu, niektóre części są zbyt duże by transportować je na pokładzie samolotu Airbus A300-600 Beluga (jest to samolot transportowy wykorzystywany do przewozu podzespołów samolotów). Wykorzystywane są więc barki rzeczne i statki, a niektóre podzespoły trafiają do poszczególnych fabryk drogą lądową.

Airbus A380

Airbus A380

Produkcja Airbusów A380

2001-2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017
Zamówienia 156 33 9 4 32 19 9 42 13 2 0 -2
Dostarczono 0 1 12 10 18 26 30 25 30 27 28 7

Specyfikacja techniczna

Airbus A380 to dwupokładowy, szerokokadłubowy, czterosilnikowy samolot pasażerski dalekiego zasięgu. Samolot jest znacznie większy i nowocześniejszy od Boeinga 747, który przez lata był największym samolotem pasażerskim.

Airbus A380

Airbus A380

Airbus A380 może być wyposażony w 4 silniki Rolls-Royce Trent 900 lub Engine Alliance GP7000. Zużywają one średnio 1 litr paliwa na sekundę.

W zależności od odbiorcy, wnętrze kabiny podzielone jest na 3, 2 lub 1 klasę. Dodatkowo każdy pokład dysponuje własnym układem foteli. Poszczególne linie oferują swoim pasażerom inne wygody, ale ogólnie A380 dysponują szerszymi fotelami niż samoloty Boeinga oraz nieco większą przestrzenią między nogami.

Kabinę podzielono na kilkanaście sekcji dysponujących własnym systemem wentylacyjnym i klimatyzacją. Dzięki temu można dowolnie regulować temperaturę wewnątrz. Dodatkowo całe powietrze wewnątrz kabiny jest wymieniane co 2-3 minuty.

Airbus A380

Airbus A380

Niektóre z samolotów wyposażone w specjalne kabiny dla pasażerów posiadające własne łazienki. Samoloty linii Emirates mają na pokładzie dwa centra Spa z prysznicami, a maszyny Asiana Airlines i Qatar Airways dysponują barami i salami klubowymi dla pasażerów.

Airbus A380 Boeing 747-8
Data oblotu 27 kwietnia 2005 r. 20 marca 2011 r.
Rozpiętość skrzydeł 79,8 m 68,5 m
Długość 73 m 76,3 m
Szerokość kadłuba 5,8-6,54 m 6,1 m
Masa własna 276 000 kg 211 700 kg
Maksymalna masa startowa 575 000 kg 442 250 kg
Napęd 4 silniki Rolls-Royce Trent 900 lub Engine Alliance GP7000 o ciągu 356 kN 4 silniki General Electric GEnx-2B67 dysponujące ciągiem 296 kN
Prędkość przelotowa 945 km/h 917 km/h
Pułap 13 144 m 13 100 m
Zasięg 15 200 km 14 815 km
Projektowa liczba miejsc (w praktyce samoloty mają różne konfiguracje)
525 (3 klasy)
644 (2 klasy)
853 (1 klasa)
362 (3 klasy)
524 (2 klasy)
581 (1 klasa)

 

Airbus A380

Airbus A380

Samolot XXI wieku

Airbus A380 uznawany jest za jeden z najlepszych samolotów pasażerskich na świecie. Wyróżnia się przede wszystkim swoimi możliwościami transportowymi. Dzięki nowoczesnej konstrukcji samoloty te przez długie lata będą wykorzystywane przez linie lotnicze.

Z drugiej strony, ze względu na swoje rozmiary, samoloty te od początku nie były bardzo popularne, a ich produkcja była znacznie mniejsza niż w przypadku maszyn często znacznie mniejszych. Głównym powodem są koszty eksploatacji tak olbrzymich samolotów oraz brak możliwości korzystania z wielu lotnisk, które nie dysponują odpowiednią infrastrukturą naziemną.

W 2017 roku wraz z pojawieniem się nowych wersji wielu mniejszych maszyn, liczba zamówionych Airbusów A380 zaczęła spadać, a kolejne linie zaczęły rezygnować nie tylko z nowych maszyn, ale również i wykorzystywanych już samolotów. Pierwszą linią, która po 10 latach eksploatacji zdecydowała się na wycofanie A380 były Singapore Airlines. Do 2018 roku linie wycofają jeszcze 4 maszyny, a pozostałe zostaną przebudowane.

Wraz z wycofaniem z eksploatacji Boeingów 747, los Airbusa A380 zaczyna wyglądać kiepsko. Duże koszty eksploatacji sprawiają, że maszyny te wypadają gorzej od mniejszych i nowszych maszyn, projektowanych w bardziej ekonomiczny sposób.

1 2
Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.