SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Agamemnon i Zoroaster – parowce, które zmieniły transport morski
    Agamemnon i Zoroaster - parowce, które zmieniły transport morski
    Agamemnon i Zoroaster - parowce, które zmieniły transport morski
    Artykuły

    Agamemnon i Zoroaster – parowce, które zmieniły transport morski

    Michał BanachBy Michał Banach15 maja 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    W latach 60. i 70. XIX wieku zbudowano wiele statków, które zmieniły transport morski, zwłaszcza pasażerski. Mało kto jednak pamięta o parowcach, które zapoczątkowały dominację tego typu jednostek w transporcie towarów. Pierwszym udanym statkiem handlowym o napędzie parowym był Agamemnon z 1865 roku, a pierwszym udanym tankowcem Zoroaster z 1878 roku.

    Agamemnon

    W połowie XIX wieku dzięki postępowi w pracach nad nowocześniejszymi silnikami parowymi, często pokraczne, brudne i sprawiające wiele problemów parowce mogły wreszcie pokazać swoje możliwości. Pierwsze silniki parowe nie były zbyt dobre, ponieważ wymagały bardzo dużych ilości węgla, co znacząco ograniczało możliwości transportowe statków.

    W latach 60. XIX wieku, przedsiębiorca, Alfred Holt postanowił zaprojektować nowy parowiec, który mógłby konkurować z dominującymi na szlakach handlowych kliperami Wspólnie z inżynierami w stoczni Scotts Shipbuilding and Engineering Company z Greenock w Szkocji, w 1865 roku opracował projekt parowca o długości 94,3 m i tonażu 2270 ton, napędzanego przez pojedynczy silnik parowy zaprojektowany przez Holta, zapewniający prędkość maksymalną 10 węzłów. Dodatkowo statek otrzymał trzy maszty i żagle jako napęd dodatkowy.

    Agamemnon
    Agamemnon

    Holt zaprojektował zupełnie nowy silnik parowy, pracujących pod większym ciśnieniem, który zużywał mniej węgla. Przy maksymalnej prędkości, dziennie zużywano jedynie 20 ton węgla (większość ówczesnych parowców zużywała dziennie od 34 do 43 ton węgla).

    Pierwszy z trzech parowców zbudowanych według tego projektu, Agamemnon, został zwodowany 6 października 1865 roku. Rok później wszedł do służby Achilles, a w 1867 roku Ajax. Pierwszy komercyjny rejs Agamemnona rozpoczął się 19 kwietnia 1866 roku. Statek wyruszył z Liverpoolu do Hong Kongu w Chinach, gdzie dotarł po zaledwie 65 dniach (klipery były w stanie pokonać ten dystans w czasie od 88 do 140 dni, przy czym rekord wynosił 77 dni i został ustanowiony w 1853 roku przez żaglowiec Cairngorm). Co istotne, parowiec mógł zabrać 2-3 razy większy ładunek dzięki mocniejszej konstrukcji kadłuba. Z czasem rejsy skróciły się do 58 dni.

    Wraz z otwarciem w 1869 roku kanału Sueskiego, parowce zyskały jeszcze większą przewagę nad żaglowcami, ponieważ mogły korzystać z nowej trasy przez Morze Czerwone, w przeciwieństwie do żaglowców, które musiały cały czas opływać Afrykę i przylądek Horn (aby przepłynąć przez kanal Sueski, żaglowce musiały być holowane przez parowce. Kariera Agamemnona nie była zbyt długa. Wysłużona jednostka została w 1899 roku zezłomowana, głównie z powodu pojawienia się wielu lepszych statków.

    Zoroaster

    Gdy Agamemnon popularyzował parowce w flotach handlowych, w Szwecji zaczął powstawać pierwszy prawdziwy tankowiec. Początkowo transport ropy, nafty bądź kerozeny był skomplikowany i obsługiwany przez żaglowce, które w swoich ładowniach przewoziły po prostu beczki. Taki sposób transportu był bardzo nieekonomiczny, ponieważ same beczki były ciężkie i zajmowały dużo miejsca.

    W związku z tym wielu konstruktorów próbowało znaleźć lepszy sposób transportu paliw. W 1876 roku prace nad takim statkiem rozpoczęli bracia Ludvig i Robert Nobel (bracia Alfreda Nobla). Pierwszym tankowcem o napędzie parowym, przewożącym ładunek w odpowiednio do tego przystosowanych ładowniach był Lindesnæs, zbudowany w 1877 roku, ale dopiero zbudowany rok później Zoroaster zyskał palmę pierwszeństwa.

    Zoroaster
    Zoroaster

    Jednostka miała 56 m długości i mogła zabrać na pokład ładunek 243 840 litrów nafty. Ze względu na niewielkie rozmiary, Zoroaster miał pływać głównie szlakami przybrzeżnymi i rzekami. Zbudowano go w Szwecji, ale głównym rejonem działania było Morze Czarne i wybrzeże Azerbejdżanu.

    W kolejnych latach projekt Zoroastera został wykorzystany do zbudowania jeszcze 8 podobnych jednostek dla braci Nobel, oraz wielu innych tankowców, ponieważ projekt nie został opatentowany. Tym samym uznaje się go za pierwszy udany nowoczesny tankowiec.

    Warto dodać, że największy tankowiec (i statek) w historii, Seawise Giant mógł zabrać na pokład 265 116 056 litrów ropy

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleOkręty typu Wilk – pierwsze polskie okręty podwodne
    Next Article Zapomniany brytyjski bombowiec Fairey Spearfish
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.