4. MV Ocean Majesty (1966) – zwodowany 4 grudnia 1965 roku, wszedł do służby 27 lipca 1966 roku pod nazwą MS Juan March jako hiszpański prom. W 1994 roku przebudowany na wycieczkowiec. Po raz pierwszy jednostka otrzymała nazwę MV Ocean Majesty w 1988 roku. Po kilku zmianach nazw, w 1995 roku ponownie nadano mu tę nazwę. Statek ma 135 m długości i tonaż 10 417 BRT. Może zabrać na pokład około 613 pasażerów i 257 członków załogi. Prędkość maksymalna wynosi 18 węzłów.

MV Ocean Majesty

MV Ocean Majesty

3. MS Marco Polo (1965) – rosyjski liniowiec zwodowany 26 kwietnia 1964 roku, wszedł do służby 14 sierpnia 1965 roku (pierwszy rejs pasażerski odbył się jednak dopiero 13 lutego 1966 roku) pod nazwą MS Aleksander Puszkin. Do 1991 roku pływający pod banderą ZSRR, następnie zarejestrowany na Bahamach – zmieniono wówczas jego nazwę na MS Marco Polo. Od początku wykorzystywany jako wycieczkowiec, w trakcie służby kilkukrotnie modernizowany i przebudowywany. Statek ma 176 m długości i tonaż 19 860 BRT. Może zabrać na pokład 820 pasażerów, załoga liczy 356 osób. Prędkość maksymalna to 19,5 węzła.

MS Marco Polo

MS Marco Polo

2. MS Funchal (1961) – portugalski statek pasażerski zwodowany 10 lutego 1961 roku, do służby wszedł 4 listopada 1961 roku, początkowo wykorzystywany jako jednostka rządowa i jacht prezydencki. W 1972 roku zmodernizowany i przebudowany na wycieczkowiec. Kolejną modernizację jednostka przeszła w 2013 roku i cały czas pozostaje w aktywnej eksploatacji, pływając pod portugalską banderą. Funchal ma 152 m długości i tonaż 9563 BRT. Może zabrać na pokład 524 pasażerów i 155 członków załogi. Prędkość maksymalna wynosi 16 węzłów

MS Funchal

MS Funchal

1. MV Astoria (1948) – najstarszy pływający statek pasażerski. Stępkę położono w kwietniu 1945 roku, wodowanie miało miejsce 9 września 1946 roku, a do służby jednostka weszła 7 lutego 1948 roku. W trakcie swojej długiej służby statek przeszedł kilka modernizacji, z których w trakcie ostatniej przebudowano go całkowicie. Początkowo jednostka nosiła nazwę MS Stockholm. W 1956 roku liniowiec zderzył się z włoskim statkiem Andrea Doria, który zatonął w wyniku zderzenia. Astoria ma 160 m długości i tonaż 12 165 BRT. Może zabrać na pokład 556 pasażerów. Prędkość maksymalna wynosi 19 węzłów.

Pełną historią najstarszego statku pasażerskiego na świecie można znaleźć w tym artykuleMV Astoria – najstarszy pływający liniowiec pasażerski.

MV Astoria

MV Astoria

1 2
Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.