Od wynalezienia koła ludzkość marzyła, by coraz szybciej napędzać pojazdy. Ale o motoryzacji czy samochodach zaczęto mówić dopiero wtedy, gdy powstał pierwszy silnik spalinowy. Wraz z rozwojem urządzeń napędowych należało też zadbać o bezpieczeństwo, dlatego wiele najciekawszych wynalazków dotyczy właśnie tej, kluczowej dla kierowcy i pasażerów sprawy.

Silnik spalinowy – dziś oczywistość, kiedyś rewolucja

Transport parowy z różnych względów nie sprostał wymaganiom zatłoczonych miast, ale z pojazdem spalinowym miało już być inaczej. Wykonany w 1870 roku wóz Siegrieda Marcusa napędzany był benzyną, co stanowiło wykorzystanie koncepcji Philippa Lebona. Zabrakło jeszcze ostatecznego szlifu, który spowodowałby sukces – ten odniósł dopiero Nicolas Otto, wynalazca elektrycznego zapłonu.

Wszystkie te trzy nazwiska niewiele mówią masowemu odbiorcy, ale już czwarte – Karl Benz – znaczy wiele i dziś. Ten niemiecki inżynier zebrał owoce pracy swoich poprzedników i stworzył podwaliny pod nadal prężną markę Mercedes-Benz. Zanim to się stało Karl w 1885 roku zbudował przypominający karocę pojazd, który powszechnie nazywany jest pierwszym samochodem.

5 wynalazków, które zmieniły historię motoryzacji

Crash testy – kontrowersyjna historia kontroli bezpieczeństwa

Coraz szybsze i popularniejsze samochody spowodowały rosnącą liczbę groźnych wypadków. Wreszcie w 1934 roku firma General Motors wpadła na pomysł testów zderzeniowych, które w kontrolowanym środowisku miałyby wykazać słabe punkty konstrukcji. To z kolei pozwoliłoby wyciągnąć wnioski do projektanckich poprawek.

Ciekawostkę stanowi to, że testy zderzeniowe różnią się względem rynku, na którym sprzedawane są pojazdy. Na przykład w Szwecji symulowane jest zderzenie auta z łosiem (ciężka forma na metalowych nogach), a w Afryce naprowadza się betonową kulę na samochód, co ma oddawać siłę, z jaką słoń wychodzi na drogę.

Jazda autem bez wycieraczek

Do dziś bardziej niebezpieczne jest poruszanie się autem w deszczu niż w słoneczną pogodę, ale gdyby nie wycieraczki wymyślone przez Mary Anderson, ciężko byłoby sobie wyobrazić współczesny transport. Młoda kobieta w 1902 roku zauważyła, że kierowcy na ulicach Nowego Jorku muszą wychylać się przez okno, aby podczas opadów skutecznie badać sytuację na drodze. Każdy, komu para wycieraczek choć raz odmówiła posłuszeństwa, na pewno wie, z czym to się wiąże. Na szczęście Mary Anderson zainspirowana tym widokiem zabrała się za projekt i już rok później opatentowała przydatne urządzenie. Warto dodać, że zautomatyzowaniem wycieraczek również zajęła się kobieta – wynalazczyni Charlotte Bridgwood.

5 wynalazków, które zmieniły historię motoryzacji

Opony Run Flat – przedwojenny wynalazek, który zmienia współczesność

Pozostając w temacie bezpieczeństwa, lepiej nie zapominać o ogumieniu. Upowszechnione przez markę Bridgestone opony Run Flat minimalizują ryzyko utraty kontroli nad pojazdem po ich przebiciu. Dodatkowo ten opracowany w 1987 roku system, a także pokrewne mu technologie innych marek, pozwala dojechać z przebitym ogumieniem do domu lub warsztatu. Nie ma więc potrzeby wymiany koła od razu po zaistnieniu awarii, a wszystko dzięki wzmocnionej konstrukcji. Ważne w omawianym rozwiązaniu jest też samouszczelnianie opon i użycie pierścienia nośnego zapobiegającego zsuwaniu się ogumienia z felgi.

Warto dodać, że współczesna technologia Run Flat inspirowana była dawnym wynalazkiem firmy Michelin. Francuski producent już w latach 30. XX wieku opracował opony pomagające awaryjnie dojechać do celu pomimo spadku ciśnienia. Reklamowane jako „połowicznie kuloodporne” modele Michelina były wykorzystywane między innymi przez wojsko. Pomysł stworzenia tak odpornych opon wkrótce podchwyciły też inne przedsiębiorstwa, takie jak Goodyear czy Dunlop. Dopiero jednak wspomniana marka Bridgestone zrewolucjonizowała technologię Run Flat, dzięki czemu dziś jest to powszechny produkt, oferujący zalety szerokiemu gronu kierowców.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.