SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    • France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk
    • USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

      13 maja 2022

      Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

      6 maja 2022

      Jak rozpoznać naturalny żel pod prysznic? Co powinien mieć w składzie?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » 203 mm haubica wz. 1931 (B-4) – gąsienicowa haubica
    203 mm haubica wz. 1931 (B-4) - gąsienicowa haubica
    203 mm haubica wz. 1931 (B-4) - gąsienicowa haubica
    Artykuły

    203 mm haubica wz. 1931 (B-4) – gąsienicowa haubica

    Michał BanachBy Michał Banach14 września 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    W przypadku artylerii holowanej, zwykle posiada ona podwozie kołowe, lub rozkładana jest na części przewożone na specjalnych wózkach. W latach 30. w ZSRR powstał jednak projekt nietypowej haubicy 203 mm haubica wz. 1931 (B-4), wyposażonej w podwozie… gąsienicowe.

    Już pod koniec lat 20. dowództwo radzieckiej armii zauważyło potrzebę wprowadzenia do uzbrojenia ciężkiej haubicy kalibru 203 mm. Dzięki znacznej wadze pocisków, działa te miały służyć do zwalczania lekkich umocnień i bunkrów, oraz stawiania zapór ogniowych przy czym zachowałyby mobilność, której brakowało ciężkiej artylerii oblężniczej.

    203 mm haubica wz. 1931 (B-4)
    203 mm haubica wz. 1931 (B-4)

    Prace nad nowym działem, które otrzymało oznaczenie B-4 rozpoczęto oficjalnie 22 marca 1927 roku, a pierwsze dwa testowe egzemplarze (jeden z, a drugi bez hamulca wylotowego) ukończono 16 stycznia 1928 roku. Cechą charakterystyczną dział było podwozie gąsienicowe, zamiast kołowego. Zapożyczone z ciągników rolniczych podwozie pozwalało na przemieszczenia ciężkiej, ważącej w położeniu bojowym 17,7 tony haubicy na niewielkie odległości. Chociaż tak nietypowe podwozie pozwalało na wykorzystywanie haubicy w trudnym terenie, gdzie ciężkie działa z podwoziami kołowymi mogły ugrzęznąć, z drugiej strony znacząco ograniczało prędkość holowania do zaledwie 15 km/h, przez co przy dłuższych przemarszach haubica była rozkładana na części.

    Po przeprowadzonych testach podjęto decyzję o wprowadzeniu dział do uzbrojenia pod oznaczeniem 203 mm haubica wz. 1931 (B-4). Produkcję zlecono zakładom Bolszewik w Leningradzie oraz Barykada w Stalingradzie. Z powodu problemów produkcyjnych, ostatecznie zrezygnowano z produkcji haubic w zakładach Bolszewik, zlecając całość prac zakładom Barykada. Produkcję rozpoczęto w 1932 roku i z krótkimi przerwami kontynuowano do 1942 roku, kiedy Stalingrad znalazł się na pierwszej linii frontu. Według różnych źródeł powstało od 871 do 1011 egzemplarzy dział tego typu.

    203 mm haubica wz. 1931 (B-4)
    203 mm haubica wz. 1931 (B-4)

    Powstał również projekt wersji z tradycyjnym podwoziem kołowym, oznaczony jako B-4M, który wszedł do uzbrojenia w drugiej połowie lat 40. niezależnie od wersji gąsienicowej. Swój chrzest bojowy haubice B-4 przeszły podczas Wojny Zimowej z Finlandią, gdzie wykorzystywano je do niszczenia umocnień Linii Mannerheima. Ich skuteczność była podobno bardzo dobra, chociaż znaczny ciężar dział utrudniał ich przemieszczanie. Wraz z niemiecką inwazją na ZSRR w 1941 roku wiele dział tego typu zostało przejętych i włączonych w skład jednostek artylerii ciężkiej Wehrmachtu. Wykorzystywano je aż do zużycia zapasów amunicji zarówno na froncie wschodnim jak i we Francji oraz Włoszech.

    Wykorzystywane przez Rosjan w trakcie walk obronnych na froncie wschodnim haubice B-4 były mało przydatne, chociaż cały czas dysponowały olbrzymią siłą ognia (działa te strzelały pociskami kalibru 203 mm, ważącymi 100 kg i dysponowały szybkostrzelnością jednego strzału na dwie minuty) oraz zasięgiem wynoszącym aż 18 km. Dopiero w końcowej fazie wojny, gąsienicowe haubice zyskały sławę, zwłaszcza podczas walk ulicznych w miastach, gdzie wykorzystywano je do niszczenia punktów oporu ostrzałem na wprost. Dzięki możliwości przemieszczania, działa te mogły spokojnie manewrować na ulicach.

    203 mm haubica wz. 1931 (B-4)
    203 mm haubica wz. 1931 (B-4)

    Po wojnie haubice B-4 i B-4M pozostały w eksploatacji w różnych jednostkach artylerii aż do lat 70. gdy do uzbrojenia zaczęły wchodzić samobieżne haubice 2S7 Pion. Według niepotwierdzonych informacji, pojedyncze egzemplarze dział tego typu były wykorzystywane przez wojska ukraińskie podczas walk we wschodniej części kraju w 2015 roku.

    Warto również dodać, że jedynym krajem do którego wyeksportowano działa tego typu była Kuba. Dodatkowo, podczas wojny działa B-4 zamierzano wykorzystać na pojazdach SU-14 i S-51, tworząc tym samym prawdziwe samobieżne haubice. Po wyprodukowaniu kilku egzemplarzy prototypowych oba projekty zarzucono.

    203 mm haubica wz. 1931 (B-4)
    203 mm haubica wz. 1931 (B-4)
    203 mm haubica wz. 1931 (B-4) (fot. Michał Banach)
    203 mm haubica wz. 1931 (B-4) (fot. Michał Banach)
    203 mm haubica wz. 1931 (B-4)
    203 mm haubica wz. 1931 (B-4)
    203 mm haubica wz. 1931 (B-4) (fot. Wikimedia Commons)
    203 mm haubica wz. 1931 (B-4) (fot. Wikimedia Commons)
    203 mm haubica wz. 1931 (B-4M) (fot. Wikimedia Commons)
    203 mm haubica wz. 1931 (B-4M) (fot. Wikimedia Commons)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułDlaczego turyści tak bardzo uwielbiają Gdańsk?
    Następny artykuł Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    PWS-24 – pierwszy polski seryjnie produkowany samolot pasażerski

    1 maja 20223 Mins Read

    Włoski eksperymentalny czołg szybki Carro Armato Celere Sahariano

    17 kwietnia 20222 Mins Read

    Boeing B-9 – latająca (nie)forteca

    13 kwietnia 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 201710

    Boeing B-52 Stratofortress – symbol zimnej wojny

    Jakie jest pierwsze skojarzenie z zimną wojną? Wyścig w kosmos, Gagarin i Apollo? Kryzys kubański?…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    13 maja 2022

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 2022

    Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    27 sierpnia 20150

    Księga rekordów Guinnessa

    27 sierpnia 1955 roku wydano pierwszą edycję Księgi Rekordów Guinnessa. Licząca 198 stron i wydrukowana…

    Artykuły
    21 maja 20190

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Artykuły
    25 maja 20210

    Antonow An-124-100M – Poznań Ławica 24.05.2021 – galeria

    Chociaż Antonowy An-124 pojawiają się w Polsce dosyć często, ich wizyty zawsze przyciągają uwagę i…

    Artykuły
    29 czerwca 20172

    Chiński czołg podstawowy Typ 96

    Obok Federacji Rosyjskiej i Stanów Zjednoczonych, Chińska Republika Ludowa (ChRL) posiada jedne z największych wojsk…

    Artykuły
    19 grudnia 20210

    Schron przeciwlotniczy na Winogradach w Poznaniu

    Zagłębiając się w zabudowania tworzące Osiedle Kosmonautów w Poznaniu można natrafić na około 21-metrowy betonowy…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.