2. Antonow An-2 – 69 lat

Na drugim miejscu samolot który do wojska trafił trochę przy okazji. Samolot który przez 70 lat praktycznie się nie zestrzał, bo… był przestarzały już kiedy wchodził do produkcji w 1948 roku. W czasach kiedy służyły już samoloty odrzutowe o skośnych skrzydłach, Antonow zaprojektował… dwupłatowiec. Popularnego Antka oblatano  31 sierpnia 1947 roku, a produkcję rozpoczęto rok później.

Antonow An-2 (fot. Łukasz Kuliberda)

Antonow An-2 (fot. Łukasz Kuliberda)

Był typowym wołem roboczym, prostym w konstrukcji i utrzymaniu, toteż zdobył ogromną popularność zarówno jako lekki samolot transportowy, rolniczy, czy łącznikowy. Dużą zaletą była bardzo niska prędkość minimalna która umożliwiała start i lądowanie w miejscach które nie nadawały się dla innych samolotów. Mówi się, że w sprzyjających warunkach (bez ładunku i pod wiatr) „Antek” potrafi oderwać się już po 20-metrowym rozbiegu!

W wojsku najczęściej był wykorzystywany do przewozu osób i do szkoleń spadochronowych. Były oczywiście próby uzbrajania tego poczciwego dwupłatowca, jednak nie kończyły się dobrze. Co ciekawe, Antki najliczniej produkowano w Polsce, w WSK Mielec, gdzie powstało ponad 11 tysięcy tych maszyn, a produkcję zakończono w 1996 roku. Większość wyeksportowano do ponad 50 krajów, gdzie były używane zarówno przez wojsko, jak i operatorów cywilnych.

Antonow An-2 (fot. Łukasz Kuliberda)

Antonow An-2 (fot. Łukasz Kuliberda)

Co ciekawe były używane zarówno w Korei Północnej jak i Południowej. Obecnie samoloty nie są już używane przez wojsko – z Polskich Sił Powietrznych zostały wycofane dopiero w 2012 roku, jednak bardzo wiele maszyn jest w rękach prywatnych czy aeroklubowych. An-2 od początku produkcji nie przechodził wielu modernizacji. Powstało oczywiście wiele prototypowych wersji, np. z silnikiem turbośmigłowym, ale nie weszły póki co do produkcji. Pewne jednak jest, że jeszcze przez wiele lat będziemy mogli oglądać Antki startujące z prowizorycznych trawiastych „pasów startowych”.

Antonow An-2 (fot. Łukasz Kuliberda)

Antonow An-2 (fot. Łukasz Kuliberda)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Podziel się.

O autorze

Airsoftowiec, miłośnik militariów i lotnictwa, oraz samochodów na "F" - Fordów, Fiatów i francuskich. Oglądam się za każdym przelatującym samolotem, a ponieważ mieszkam blisko "Gniazda Jastrzębi" bóle karku są na porządku dziennym.