3. Douglas A-4 Skyhawk – 61 lat

Skyhawk został zaprojektowany jako następca A-1 Skyraider i chociaż nie od razu go zastąpił, to jednak dowiódł, że podobnie jak on jest udanym samolotem. Co ciekawe, mimo że początkowo planowano zastąpić Skyraidera cięższą maszyną, A-4 wcale cięższy nie jest. Po części w tym tkwi sekret jego długowieczności – najdłużej służył na pokładach małych lotniskowców, na których nowsze, cięższe maszyny operować nie mogły.

Douglas A-4 Skyhawk

Douglas A-4 Skyhawk

Pierwsze A-4 pojawiły się na pokładach amerykańskich lotniskowców w 1956 roku, a od 1966 roku trafiały do drugiego największego użytkownika – Izraela. Oczywiście Izrael nie posiadał lotniskowców, jednak potrzebował niedrogich samolotów szturmowych, a A-4 był kilkukrotnie tańszy od F-4 Phantom, przy takich samych możliwościach uderzeniowych.

W 1965 roku pierwszą partię Skyhawków zakupiła Argentyna. Pozostali użytkownicy to  Brazylia, Singapur, Australia, Indonezja, Kuwejt, Malezja i Nowa Zelandia. Kilka z tych krajów używało A-4 bojowo. Amerykańskie A-4 były intensywnie używane w Wietnamie, izraelskie podczas wojny Jom Kippur, a argentyńskie podczas wojny o Falklandy. Małe, zwinne samoloty dobrze sprawdzały się w atakach na cele naziemne, ale ponosiły straty od ognia przeciwlotniczego.

Douglas A-4 Skyhawk

Douglas A-4 Skyhawk

W lotnictwie amerykańskim Skyhawki służyły dość długo w jednostkach bojowych, a jeszcze dłużej w jednostkach „Agresorów”. A-4 był jedynym tak lekkim i zwrotnym samolotem w amerykańskim lotnictwie, dlatego był intensywnie wykorzystywany do szkolenia pilotów myśliwskich jako ich przeciwnik, odpowiednik MiG-ów-15 i 17. Wszyscy pamiętamy „Top Gun” i Tomcaty walczące właśnie z Skyhawkami.

Brazylia, Australia i Argentyna zdecydowały się na użytkowanie A-4 na swoich lotniskowcach. W miarę jednak wycofywania z służby lotniskowców, rezygnowano także ze Skyhawków. Co ciekawe Argentyna jeszcze w 1998 roku zmodernizowała część swoich samolotów do wariantu A-4AR Fighting Hawk, dając im część wyposażenia z myśliwców F-16, w tym nowoczesny radar i środki zakłócające, są to jednak samoloty bazowania lądowego.

Obecnie już tylko Argentyna i Brazylia używają A-4, przy czym Brazylia prawdopodobnie niedługo także z nich zrezygnuje, gdyż właśnie podjęto decyzję o wycofaniu ze służby jedynego lotniskowca – Sao Paolo.

Brazylijski Douglas A-4 Skyhawk

Brazylijski Douglas A-4 Skyhawk

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Podziel się.

O autorze

Airsoftowiec, miłośnik militariów i lotnictwa, oraz samochodów na "F" - Fordów, Fiatów i francuskich. Oglądam się za każdym przelatującym samolotem, a ponieważ mieszkam blisko "Gniazda Jastrzębi" bóle karku są na porządku dziennym.