6. Boeing KC-135 Stratotanker – 60 lat

KC-135 powstał na zapotrzebowanie Dowództwa Lotnictwa Strategicznego które potrzebowało nowej latającej cysterny dla swoich odrzutowych bombowców strategicznych B-47 i B-52. Dotychczas stosowane maszyny o napędzie tłokowym miały prędkość maksymalną bardzo zbliżoną do minimalnej prędkości tankowanych samolotów i niższy pułap, przez co procedura uzupełniania paliwa była trudna i ryzykowna.

11 latających cystern KC-135 Stratotanker z 905 Dywizjonu podczas przygotowań do startu na lotnisku Kadena na Okinawie. (fot. Marcus Morris/USAF)

11 latających cystern KC-135 Stratotanker z 905 Dywizjonu podczas przygotowań do startu na lotnisku Kadena na Okinawie. (fot. Marcus Morris/USAF)

Nowy samolot miał latać szybciej i wyżej. Jednym z zaproponowanych samolotów był projekt Boeinga oznaczony 367-80. Był to czterosilnikowy samolot odrzutowy o skośnych skrzydłach. Co prawda przegrał konkurs z projektem Lockheeda, mógł być jednak dostępny niemalże od ręki, podczas gdy Lockheed mógł dostarczyć swoje samoloty dopiero 2 lata później. W związku z tym podjęto decyzję , że Siły Powietrzne zakupią samolot Boeinga.

Wszedł on do służby w 1957 roku w wojsku najpierw jako latająca cysterna KC-135, później pojawiła się wersja transportowa C-135 oraz bardzo znana wersja cywilna, która była powiększonym 367-80 i zrewolucjonizowała rynek lotniczy na całym świecie. Był nią Boeing 707. O ile jednak C-135 już zostały zastąpione, to kilkukrotnie zmodernizowane KC-135 wciąż są wykorzystywane.

Latająca cysterna KC-135A i bombowiec strategiczny B-52D

Latająca cysterna KC-135A i bombowiec strategiczny B-52D

Z ponad 700 wyprodukowanych w latach 1955-1965 maszyn wciąż w eksploatacji pozostaje około 400. Jest to bardzo ważna maszyna w amerykańskim lotnictwie, gdyż to właśnie dzięki niej amerykańskie samoloty mogą operować na całym świecie. Drugim podstawowym typem aktualnie używanego przez USAF powietrznego tankowca jest większy KC-10, jednak eksploatowanych jest mniej niż 60 maszyn tego typu.

Flota Stratotankerów jest obecnie intensywnie wykorzystywana, a ponieważ większość samolotów jest mocno wyeksploatowana, koszty ich użytkowania rosną. Ich następcą jest KC-46 Pegasus, oparty o konstrukcję Boeinga 767, który aktualnie przechodzi etap testów. Od 2018 roku ma stopniowo zastępować KC-135.

Amerykańska latająca cysterna KC-135R Stratotanker tankująca myśliwiec F-14A Tomcat

Amerykańska latająca cysterna KC-135R Stratotanker tankująca myśliwiec F-14A Tomcat

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Podziel się.

O autorze

Airsoftowiec, miłośnik militariów i lotnictwa, oraz samochodów na "F" - Fordów, Fiatów i francuskich. Oglądam się za każdym przelatującym samolotem, a ponieważ mieszkam blisko "Gniazda Jastrzębi" bóle karku są na porządku dziennym.