7. Lockheed U-2 – 60 lat

Szpiegowski U-2 to chyba jedyny samolot świata, który pozostał w służbie po wycofaniu swojego następcy. Chociaż mogłoby się wydawać, że wprowadzony do służby w 1957 roku, poddźwiękowy samolot rozpoznawczy szybko się zestarzeje, okazało się, że służy do dziś. Mimo, że już w 1960 roku, po zestrzeleniu nad ZSRR maszyny pilotowanej przez Garego Powersa okazało się, że jego maksymalny pułap nie jest wystarczający do uniknięcia obrony przeciwlotniczej, produkcja trwała aż do 1989 roku i zamknęła się liczbą 100 maszyn.

U-2 podczas lotu - zdjęcie z 1992 roku

U-2 podczas lotu – zdjęcie z 1992 roku

Jego następca, Lockheed SR-71 Blackbird wprowadzony na uzbrojenie w 1966 roku posłużył niestety tylko do 1998. U-2 były intensywnie wykorzystywane przez cały okres zimnej wojny, głównie nad terytorium Chin, ZSRR i państw zależnych od ZSRR, takich jak Kuba. Wczesne wersje były wyposażone wyłącznie w sprzęt fotograficzny, podczas gdy wersje późniejsze, U-2S miały już na wyposażeniu radar obserwacji bocznej, znacznie zwiększający możliwości rozpoznawcze samolotu.

Według początkowych planów, U-2 miał zostać wycofany w 2012 roku, a jego następcą miał być bezzałogowy samolot RQ-4 Global Hawk, jednak cięcia budżetowe spowodowały, że anulowano część zamówienia na Global Hawki i 33 U-2 pozostaną w służbie jeszcze przez kilka lat.

Prototyp U-2 w 1955 roku (fot. CIA)

Prototyp U-2 w 1955 roku (fot. CIA)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Podziel się.

O autorze

Airsoftowiec, miłośnik militariów i lotnictwa, oraz samochodów na "F" - Fordów, Fiatów i francuskich. Oglądam się za każdym przelatującym samolotem, a ponieważ mieszkam blisko "Gniazda Jastrzębi" bóle karku są na porządku dziennym.