9. MiG-21 – 57 lat

Popularny „ołówek” to fantastyczny przykład ewolucji od prostego myśliwca frontowego do maszyny niemalże wielozadaniowej. Oblatany 20 maja 1958 roku prototyp JE-6 został w 1960 roku wprowadzony do służby w ZSRR a później w wielu krajach Układu Warszawskiego jako MiG-21F.

MiG-21 (fot. Łukasz Kuliberda)

MiG-21 (fot. Łukasz Kuliberda)

Był to myśliwiec przechwytujący, uzbrojony w działko i 2 pociski powietrze-powietrze naprowadzane na podczerwień, bomby lub niekierowane pociski rakietowe. Nie miał na wyposażeniu radaru, musiał więc być naprowadzany na cel przez kontrolę naziemną, nie nadawał się też do prowadzenia walk w nocy czy w złych warunkach pogodowych. Kolejne generacje miały już na wyposażeniu radar, ulepszone wyposażenie nawigacyjne i mogły zwalczać cele powietrzne w każdych warunkach pogodowych.

Samoloty produkowane w ZSRR i Czechach trafiły do 17 użytkowników. Najwięcej maszyn użytkowano oczywiście w ZSRR, ale drugim użytkownikiem były Indie, a trzecim Polska. Produkcję nielicencjonowanej kopii nazwanej J-7 rozpoczęto także w Chinach, skąd samoloty trafiły do kolejnych kilkunastu krajów. MiG-i-21 wzięły udział w wielu konfliktach, między innymi w wojnie między Indiami a Pakistanem oraz oczywiście w większości konfliktów na bliskim wschodzie. Co ciekawe, jedno zestrzelenie na koncie ma także polski MiG.

MiG-21

MiG-21

15 lipca 1970, podczas ćwiczeń Układu Warszawskiego polski MiG-21 z pilotem Henrykiem Oskierdą wystartował w celu przechwycenia czechosłowackiego Su-7 odgrywającego rolę „agresora”. Wskutek zamieszania i awarii samolotu którym pierwotnie miał lecieć, wystartował samolotem pary dyżurnej, który miał podwieszone uzbrojenie. I kiedy już przechwycił cel, wcisnął spust, aby uruchomić fotokarabin dokumentujący „trafienie”, co spowodowało odpalenie rakiety i zniszczenie „wroga”.

Biorąc pod uwagę popularność samolotu, ilość używanych egzemplarzy, nieduże koszty i prostotę eksploatacji samoloty wielokrotnie próbowano modyfikować. Chińskie i rumuńskie maszyny przystosowano do przenoszenia bomb kierowanych laserem. Niestety konstrukcja MiG-a-21 uniemożliwiła zamontowanie potężniejszego radaru, toteż nie udało się uzbroić ich w pociski przeciwlotnicze średniego zasięgu.

Polski MiG-21

Polski MiG-21

Obecnie większość krajów wycofuje swoje „ołówki”. Z Polskich Sił Powietrznych zostały wycofane w 2003 roku. W Europie ostatnie sztuki są jeszcze używane w Rumunii i Chorwacji, przy czym te pierwsze, to mocno zmodernizowane przy udziale Izraela „Lancery”, natomiast maszyny Chorwackie, są dość stare i wysłużone. Spore ilości Migów latają jeszcze w Indiach, ale tam także będą niedługo zastąpione przez nowsze maszyny. Chińskie J-7 prawdopodobnie będą w służbie jeszcze przez dłuższy czas, gdyż są nowsze i dzięki temu mniej zużyte oraz używane przez biedniejsze kraje, których nie stać na zakup nowoczesnych maszyn.

MiG-21

MiG-21

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Podziel się.

O autorze

Airsoftowiec, miłośnik militariów i lotnictwa, oraz samochodów na "F" - Fordów, Fiatów i francuskich. Oglądam się za każdym przelatującym samolotem, a ponieważ mieszkam blisko "Gniazda Jastrzębi" bóle karku są na porządku dziennym.