SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » 10-lecie F-16 w Polsce – Krzesiny 2016 – galeria
    10-lecie F-16 w Polsce - Krzesiny 2016 - galeria
    10-lecie F-16 w Polsce - Krzesiny 2016 - galeria
    Artykuły

    10-lecie F-16 w Polsce – Krzesiny 2016 – galeria

    Monika KwietniakBy Monika Kwietniak12 kwietnia 2017Updated:12 kwietnia 2017Jeden komentarz6 Mins Read
    Pod koniec sierpnia 2016 roku w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego na poznańskich Krzesinach, odbyła się impreza lotnicza związana z obchodami 10-lecia służby samolotów F-16 w Polsce. Podczas jednodniowych pokazów w powietrzu można było zobaczyć znakomitych pilotów i wiele ciekawych maszyn.

    Pod koniec lata w Krzesinach podziwiać mogliśmy pokazy wielu polskich podniebnych gwiazd. Na niebie zaprezentowali się m.in.: Grupa Akrobacyjna „Żelazny”, Artur Kielak na samolocie XtremeAir XA-41 w duecie z płk. Pil. Piotrem Iwaszko (obecnym dowódcą 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim) na MiG-29, pokaz polskiego F-16 Tiger Demo Team w wykonaniu mjr. Roberta „Bluto” Gałązki, pokaz kpt. Adriana Rojka na MiG-29, Zespół Akrobacyjny „Orlik”, Su-22, Zespół akrobacyjny Biało-Czerwone Iskry oraz śmigłowce Mi-24 i SW-4 Puszczyk.

    MiG-15 (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    MiG-15 (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)

    W związku z tym, że do imprez lotniczych organizowanych na Krzesinach mam ogromny sentyment, to nie było mowy, aby nie uczestniczyć w tym wydarzeniu i mimo, że do wyboru miałam wyjazd na SIAF na Słowacji lub pokazy w 31 Bazie w Krzesinach, to nie zastanawiając się ani przez chwilę wybrałam Krzesiny i to była słuszna decyzja. To w końcu tutaj zaczęła się moja pasja związana z lotnictwem i za każdym razem wracam w to miejsce z ogromną przyjemnością.

    Na terenie jednostki pojawiłam się ok. godz. 8:00 rano, gdzie umówiliśmy się z moją grupą spotterską (EPKS Spotters) na parkingu przy wjeździe do bazy. Wchodziliśmy jako „media” i zależało mi, aby wejść wspólnie z całą grupą. W związku z tym, że godzina była jeszcze dość wczesna, to przed Bazą nie było korków i wjazd na teren jednostki poszedł bardzo sprawnie. Organizacja związana z poruszaniem się na terenie lotniska była jak zwykle na wysokim poziomie. Już w poprzednich latach byłam mile zaskoczona sprawnym wjazdem i wyjazdem z Bazy jak i organizacją parkingów, co niestety często na innych pokazach kuleje.

    Jak-23 (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    Jak-23 (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)

    Organizatorzy zadbali również, aby od bramy wjazdowej aż do miejsca docelowego podwoził autobus, co było dużym udogodnieniem. Co prawda odległość od wjazdu do miejsca pokazów nie jest bardzo duża, ale jej pokonanie na pieszo zajmuje trochę czasu.

    W związku z tym, że (tak jak już wspomniałam), impreza była związana w obchodami 10-lecia służby F-16 w Polsce, byli na niej obecni: Prezydent wraz z Ministrem Obrony Narodowej i można było zauważyć wzmożone środki bezpieczeństwa. Zanim pozwolono mi wejść na teren imprezy, zostałam tak jak wszyscy inni wchodzący jako media, sprawdzona pod względem wnoszonych rzeczy i sprzętu. Musiałam wypakować zawartość plecaka, pokazać, co w nim mam a nawet udowodnić (robiąc próbne zdjęcia), że wnoszony aparat nie jest atrapą. Bez sprawdzenia, nie udało się wnieść nawet butelki z wodą, dlatego przed przepuszczeniem mnie dalej, musiałam otworzyć ją i wziąć łyk wody.

    F-16 Jastrząb (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    F-16 Jastrząb (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)

    Kontrola szła jednak bardzo sprawnie, więc  szybko udało mi się wraz z całą ekipą dotrzeć do miejsca docelowego, gdzie znaleźliśmy dogodne dla siebie miejsce do odpoczynku i fotografowania. Niestety nie było przygotowanego specjalnego miejsca z myślą o spotterach. Na szczęście z racji wczesnej pory, nie pojawiło się jeszcze zbyt wiele osób, więc nie był to problem i mogliśmy spokojnie wybrać dla siebie dogodne miejsce do fotografowania. Kiedy zbliżał się czas rozpoczęcia imprezy, zaczęło pojawiać się coraz więcej osób, które z niecierpliwością czekały na rozpoczęcie lotniczej części pokazów.

    Niestety już od rana pogoda nie rozpieszczała a wiedziałam, że będzie jeszcze goręcej. Na lotnisku nie ma za bardzo możliwości, aby móc się schować przed słońcem, a z drugiej strony nie chcę nigdy odchodzić zbyt daleko od centrum pokazów w poszukiwaniu cienia, aby niczego nie przegapić. Czas oczekiwania wykorzystałam, aby przejść się po terenie imprezy oraz obejrzeć i sfotografować statykę. Do wyboru miałam: m.in. Mig-29. F-16, PZL-130 TC-2 „Orlik”, Su-22, Grippen, C-130 Hercules, MiG-15, MiG-21, Jak-23, Jak-11 i Mi-14PŁ „Orka”.

    Jak-11 (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    Jak-11 (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)

    Po drodze zorientowałam się również gdzie i jakie miejsca z jedzeniem i napojami są dostępne, aby później wiedzieć, gdzie się udać. Na terenie imprezy były też takie atrakcje jak symulator dachowania i wiele ciekawych zabaw dla dzieci.

    Na mnie największe wrażenie robią samoloty odrzutowe, dlatego też nie mogłam doczekać się pokazu mjr. Roberta „Bluto” Gałązki. Nalot tego doświadczonego pilota to w sumie 1900 godzin z czego ponad 1400 na F-16. Dał On świetny i dynamiczny pokaz samolotem o numerze bocznym 4044. Jest to jedna z pierwszych maszyn jaką amerykanie dostarczyli Siłom Powietrznym RP w 2006 roku. W trakcie pokazu nie zabrakło sporej ilości flar oraz efektownych manewrów, które wymagają bardzo wiele od pilota jak i samej maszyny. Warto wspomnieć, że zakres przeciążeń podczas pokazu Tiger Demo Team to wartości od minus 3 do plus 9,5G a prędkości wahają się w przedziale między 200 a maksymalnie 1150 km/h.

    Zagadką dla mnie był występ Artura Kielaka i Piotra Iwaszko i z zaciekawieniem podziwiałam, jak te dwa zupełnie różne samoloty potrafią stworzyć tak zgrany i widowiskowy duet w ramach projektu Xtreme Sky Force. Pokaz ten podzielony był na dwie części: pokaz wspólny trwający ok 10 min oraz solowe popisy pilotów: maszyny XtremeAir Sbach 300 (XA-41) za sterami której zasiadł Artur Kielak oraz MiG-29M pilotowanego przez ppłk pil. Piotra Iwaszko”

    XtremeAir XA-41 i MiG-29 (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    XtremeAir XA-41 i MiG-29 (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)

    Dużą precyzją i kunsztem pilotażu charakteryzują się również pokazy kpt. Adriana Rojka i tak było tym razem. Oczywiście nie mogło zabraknąć słynnego niemal pionowego startu, którym oczarował widzów m.in. podczas słynnych pokazów lotniczych RIAT w Wlk. Brytanii w 2015. Wtedy wyczyn ten opisywały tak znane dzienniki jak „Huffington Post” czy włoska „La Stampa” a wideo w serwisie YouTube obejrzało już ponad 7 mln osób.

    Od lat jednak trwa „walka” pomiędzy miłośnikami F-16 i MiG-29 i również tym razem zdania były podzielone. Osobiście moje serce zdecydowanie należy do F-16, ale jeśli patrzeć na zdolności każdego z tych pilotów, to obaj prezentują bardzo wysoki poziom. Niestety nie jestem miłośniczką śmigłowców i ich pokazy interesują mnie najmniej, ale za to z niecierpliwością czekałam na pokaz Orlików, które zawsze oglądam z wielką przyjemnością. Pokazy zakończyły się około godziny 18:00.

    Pokazy w Krzesinach zapisały się w mojej pamięci jako jedna z najfajniejszych imprez lotniczych, zwłaszcza ze względu na atmosferę, poziom pokazów jak i na to, że brała w niej udział cała moja grupa spotterska, a niestety na wyjazdach w dalszych częściach Polski nie zawsze jest to możliwe. W związku z tym, że kolejny sezon lotniczy już niebawem, to z niecierpliwością czekam na kolejną wizytę w Krzesinach.

    TS-11 Iskra (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    TS-11 Iskra (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    PZL W-3 Sokół (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    PZL W-3 Sokół (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    F-16 Jastrząb (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    F-16 Jastrząb (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    F-16 Jastrząb (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    F-16 Jastrząb (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    F-16 Jastrząb (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    F-16 Jastrząb (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    XtremeAir XA-41 (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    XtremeAir XA-41 (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    MiG-29 (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    MiG-29 (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    MiG-29 (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    MiG-29 (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    MiG-29 (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    MiG-29 (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    Mi-24 Hind (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    Mi-24 Hind (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    Mi-24 Hind (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    Mi-24 Hind (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    Zespół Akrobacyjny Orlik (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    Zespół Akrobacyjny Orlik (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    PZL-130 TC-2 Orlik (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    PZL-130 TC-2 Orlik (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    PZL-130 TC-2 Orlik (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    PZL-130 TC-2 Orlik (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    Zespół Akrobacyjny Orlik (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    Zespół Akrobacyjny Orlik (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    Biało-Czerwony Iskry (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    Biało-Czerwony Iskry (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    Biało-Czerwony Iskry (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    Biało-Czerwony Iskry (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    Biało-Czerwony Iskry (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    Biało-Czerwony Iskry (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    MiG-29 (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    MiG-29 (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    MiG-29 (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    MiG-29 (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    MiG-29 (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    MiG-29 (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    MiG-29 (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    MiG-29 (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    CASA C-295 (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    CASA C-295 (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    C-130 Hercules (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    C-130 Hercules (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    C-130 Hercules (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)
    C-130 Hercules (fot. Arkadiusz Kamieniecki/EPKS Spotters)

    Tekst: Monika Kwietniak / Zdjęcia: Arkadiusz Kamieniecki / EPKS Spotters / airporn.pl

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWarsaw on Air – recenzja
    Next Article Okręty Floty Polskiej Tom I i II – recenzja
    blank
    Monika Kwietniak

    Na co dzień związana jestem z pracą administracyjno-biurową, ale po wyjściu z pracy trzymam się z daleka od siedzenia przy biurku. Kocham podróże i każdą wolną chwilę najchętniej spędzałabym w innym miejscu. Moim największym marzeniem jest lot myśliwcem a z tych bardziej realnych, to przeprowadzić się do Włoch. Po ciężkim tygodniu lubię odprężyć się na dobrej komedii w teatrze a tym, co skradło moje serce najbardziej jest lotnictwo, któremu od dłuższego czasu poświęcam najwięcej uwagi.

    Related Posts

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    4 stycznia 20233 Mins Read

    Retro Motor Show 2022 – relacja

    29 października 20222 Mins Read

    31. Baza Lotnictwa Taktycznego (19.10.2022) – galeria

    27 października 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.