W latach 60-tych niemiecki inżynier i konstruktor lotniczy Willy Messerschmitt zaprojektował naddźwiękowy myśliwiec odrzutowy dla… Egipskich Sił Powietrznych. Maszyna otrzymała nazwę Helwan HA-300, ale niestety ze względu na problemy techniczne i wysokie koszty projektu samolot nie wszedł do eksploatacji.

Hiszpańskie korzenie, Hinduskie wsparcie i Niemiecka myśl techniczna

Helwan HA-300 miał bardzo nietypową historię. Prace nad samolotem ruszyły w 1951 roku w Hiszpanii, do której Willy Messerschmitt wyemigrował po wojnie. Zespół którym kierował zaprojektował ultralekki samolot odrzutowy z skrzydłami w układzie delta. Podczas pierwszych prób pozbawionej silnika makiety myśliwca wyszły na jaw problemy z stabilnością w locie.

Helwan HA-300

Helwan HA-300

Wymagający coraz większych nakładów finansowych projekt zaczął ciążyć Hiszpańskim Siłom Powietrznym, które w 1960 roku zamknęły program. Nie był to jednak koniec projektu, ponieważ kilka miesięcy wcześniej władze Egiptu zaproponowały niemieckiemu konstruktorowi kontynuowanie prac ale w Egipcie.

Oficjalnie w 1959 roku prace nad samolotem przeniesiono do zakładów w miejscowości Helwan w Egipcie. Zespół Messerschmitta zachował wszystkie plany i materiały, dzięki czemu już po 5 latach udało się zbudować pierwszy prototyp samolotu.

Maszyna nazwana oficjalnie Helwan HA-300 otrzymała silnik Bristol Orpheus 703. Samolot miał 12,4 m długości i 5,8 m rozpiętości skrzydeł. Waga wraz z paliwem i uzbrojeniem miała wynosić 5500 kg. Planowane uzbrojenie miało składać się z 2 działek kalibru 30 mm lub 4 działek NR-23 kalibru 23 mm oraz 4 pocisków rakietowych powietrze-powietrze.

Helwan HA-300

Helwan HA-300

Już na etapie budowy prototypu uznano, że wykorzystany silnik będzie za słaby, w związku z czym zespół projektowy ściągnął do Egiptu austriackiego inżyniera, Ferdinanda Brandnera, który otrzymał za zadanie zaprojektowanie silnika o parametrach pozwalających na rozpędzie HA-300 do prędkości ponad 2 Machów. Prace nad jednostką napędową rozpoczęły się w 1963 roku.

Prototyp myśliwca wyposażony jeszcze w stary silnik wzbił się w powietrze 7 marca 1964 roku i osiągnął prędkość 1,13 Macha. Próby były obiecujące, ale wyraźnie potrzebny był lepszy silnik. W tym miejscu na scenę wstąpili Hindusi, którzy poszukiwali podobnej jednostki napędowej dla projektowanego właśnie rodzimego myśliwca HAL HF-24 Marut.

Helwan HA-300

Helwan HA-300

Hindusi wsparli Egipcjan finansowo, aby przyśpieszyć prace nad silnikiem. 22 lipca 1965 roku w powietrze wzbił się drugi prototyp HA-300, a 29 marca 1967 roku oblatano myśliwiec HF-24 z egipskim silnikiem Brandner E-300. Niestety problemy z dopracowaniem konstrukcji i rosnące koszty sprawiły, że Hindusi zrezygnowali z prac nad silnikiem (wyposażając swój myśliwiec w zupełnie inną jednostkę napędową), co doprowadziło do wycofania się również Egipskich władz.

Oficjalnie w maju 1969 roku Egipskie Siły Powietrzne zrezygnowały z prac nad myśliwcem HA-300. Mimo to jeszcze w listopadzie 1969 roku przeprowadzono próby naziemne myśliwca z zamontowanym silnikiem E-300. Nie doprowadziło to jednak do zmiany stanowiska. Po zamknięciu programu dwa prototypy zezłomowano, a pierwszą maszynę po latach pobytu w magazynie sprzedano Deutsches Museum Flugwerft Schleissheim. Po przetransportowaniu do Niemiec samolot został umieszczony w 1991 roku w kolekcji muzeum.

Helwan HA-300

Helwan HA-300

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

Google+