Chociaż współcześnie poczta bardziej kojarzy się z wysyłaniem paczek i usługami kurierskimi niż z komunikacją, przez wiele wieków była najlepszym sposobem komunikacji między ludźmi. Chociaż jej historia sięga czasów starożytnych, dopiero w XIX wieku zyskała znane nam współcześnie oblicze, głównie dzięki kilku wynalazkom, które ujrzały wówczas światło dzienne.

Skrzynka pocztowa

Publiczne skrzynki pocztowe, do których wrzuca się listy zaczęły się regularnie pojawiać w miastach przy urzędach pocztowych na początku XIX wieku (jeszcze zanim pojawiły się znane nam znaczki pocztowe), jednak według różnych źródeł podobne skrzynki stosowano już w 1653 roku w Paryżu.

W 1809 roku pojawiły się pierwsze skrzynki pocztowe w Wielkiej Brytanii, a w 1829 roku we Francji. Pierwsze publiczne skrzynki pocztowe na terytorium Polski zainstalowano w 1842 roku w Warszawie. Dopiero w 1848 roku podobne skrzynki pojawiły się w Sankt Petersburgu. Co ciekawe, w przypadku większości ówczesnych systemów pocztowych, koszt dostarczenia listu spadał na odbiorcę, a nie nadawcę. Dopiero po wynalezieniu znaczków pocztowych koszty przeniesiono na nadawcę.

Pierwsze publiczne skrzynki pocztowe pojawiły się prawdopodobnie w 1653 roku w Paryżu, ale dopiero w XIX wieku zyskały popularność
Pierwsze publiczne skrzynki pocztowe pojawiły się prawdopodobnie w 1653 roku w Paryżu, ale dopiero w XIX wieku zyskały popularność

Znaczek pocztowy

Początkowo wszelkiego rodzaju listy i wiadomości wysyłano przez kurierów i posłańców, których odpowiednio opłacano. Z czasem pojawiły się specjalne firmy i instytucje, które wzięły na siebie zadanie dostarczania listów, jednak każda z nich działała według własnych zasad i co istotne cenników. Koszt wysłania listu bądź paczki uzależniony był nie tylko od jej wielkości, ale również i odległości na jaką miała być dostarczona. System naliczania opłat był tak skomplikowany, że w XIX wieku obsługa poczty wymagała olbrzymich nakładów pracy.

W 1840 roku w Wielkiej Brytanii wprowadzono jednak do użycia pierwsze na świecie znaczki pocztowe, których wykupienie pozwalało na pokrycie kosztów dostarczenia listy do adresata. Znaczki pocztowe pozwoliły na ujednolicenie systemu wysyłania poczty, co przełożyło się na skrócenie czasu potrzebnego na jej dostarczenie.

Penny Black - pierwszy znaczek pocztowy w historii
Penny Black – pierwszy znaczek pocztowy w historii

Parowiec

Chociaż transport poczty drogą morską nie był czymś wyjątkowym, dopiero w 1838 roku wraz z pojawieniem się pierwszych oceanicznych parowców po raz pierwszy zaczęto myśleć o utworzeniu regularnych linii pocztowych dostarczających przesyłki między Europą a resztą świata. W 1840 roku po raz pierwszy pojawiły się statki pasażerskie oznaczone symbolem RMS – Royal Mail Ship (pol. Królewski Statek Pocztowy). Symbol ten nadawano statkom różnych brytyjskich przewoźników, którzy podpisywali kontrakty z władzami na dostarczanie poczty drogą morską.

Z czasem parowce innych linii żeglugowych również zaczęły przewozić pocztę, jednak to Brytyjczycy stworzyli pierwsze regularne połączenie pocztowe między Europą a Ameryką. Warto w tym miejscu dodać, że chociaż wiele brytyjskich liniowców oznacza się jako RMS, skrót ten prawidłowo można stosować tylko wobec statków, które miały podpisane oficjalne kontrakty na przewożenie poczty. W pozostałych przypadkach powinno się korzystać z skrótów SS (Steam Ship) albo MV (Motor Vessel)

SS Great Western - pierwszy parowy transatlantyk
SS Great Western – pierwszy parowy transatlantyk

Poczta lotnicza

Transport poczty droga morską w ramach regularnych linii żeglugowych znacząco skrócił czas potrzebny na przesłanie listów, ale tylko w przypadku wysyłania ich między Europą a Ameryką lub Australią, bądź odległymi częściami Azji, Afryki. Transport poczty w obrębie kraju lub jednego kontynentu cały czas oparty był o pojazdy lądowe.

Sytuacja uległa zmianie wraz z popularyzacją balonów w drugiej połowie XIX wieku. Utworzono wówczas pocztę balonową, która pozwalała na dostarczanie wiadomości drogą powietrzną – m.in. podczas wojny francusko-pruskiej w 1870 roku. Prawdziwą rewolucją było jednak pojawienie się samolotów i utworzenie poczty lotniczej. Po raz pierwszy samoloty wykorzystano do transportu poczty 18 lutego 1911 roku (za sterami zasiadł Henri Pequet). W kolejnych latach poczta lotnicza zyskała coraz większa popularność.

18 lutego 1911 roku Henri Pequet wykonał pierwszy w historii lot samolotu z ładunkiem poczty
18 lutego 1911 roku Henri Pequet wykonał pierwszy w historii lot samolotu z ładunkiem poczty

Internet

Chociaż można powiedzieć, że internet prawie zabił tradycyjną pocztę eliminując potrzebę wysyłania listów (które zastąpiono e-mailami), równocześnie otworzył zupełnie nowe możliwości. Dzięki portalom internetowym oferującym dostęp do usług kurierskich i pocztowych pojawiła się np. możliwość śledzenia przesyłek, co zmniejszyło problemy z zagubionymi lub opóźnionymi przesyłkami. Z takich rozwiązań korzysta wiele firm kurierskich i pocztowych (m.in. InPost).

Internet otworzył zupełnie nowe i nieznane możliwości dla poczty i przesyłania listów oraz paczek
Internet otworzył zupełnie nowe i nieznane możliwości dla poczty i przesyłania listów oraz paczek
Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.