Na paryskim Motor Show w 1980 roku francuski koncern motoryzacyjny Citroën zaprezentował niesamowity samochód koncepcyjny Citroën Karin. Pojazd zrobił furorę, ale oprócz oryginalnego wyglądu, znacznie ciekawsza jest historia jego powstania.

W 1980 roku Citroën nie planował wypuszczenia żadnego nowego samochodu, który można by zaprezentować na paryskim Motor Show. Sytuacja, w której francuski koncern nie wystawia żadnego nowego samochodu na targach odbywających się we Francji była nie do przyjęcia. W związku z tym szefowie firmy polecili Trevorowi Fiore, głównemu projektantowi firmy, opracowanie czegokolwiek, co mogłoby pojawić się na targach.

Citroën Karin Concept

Citroën Karin Concept

Fiore mając całkowicie wolną rękę postanowił zaszaleć. Zaprojektował niesamowity, trzyosobowy samochód, którego nadwozie przypominało piramidę. W projekcie zastosowano sporo nietypowych rozwiązań, dzięki którym pojazd stał się bardzo futurystyczny. Fotel kierowcy umieszczono na środku, a fotele pasażerów po bokach. Nietypowa kierownica połączona była z deską rozdzielczą, na której umieszczono duży ekran, na którym miały być wyświetlane dane na temat pojazdu.

Całe nadwozie było bardzo przeszklone, aczkolwiek ze względu na swój kształt, raczej nie było pojemne. Drzwi otwierały się do góry, ponieważ przy takim ich kształcie, nie było możliwości ich otwarcia w tradycyjny sposób. Jak przystało na pojazd koncepcyjny, Karin, jak nazwano auto, nie posiadał silnika – zakładano jedynie, że mógłby korzystać z czterocylindrowego silnika napędzającego przednią oś. Samochód miał 3,7 m długości, 1,9 m szerokości i zaledwie 1 m wysokości.

Citroën Karin Concept

Citroën Karin Concept

Citroën Karin został zaprezentowany na paryskim Motor Show, gdzie zrobił furorę, zarówno w mediach jak i wśród zwiedzających. Niesamowity wygląd pojazdu w połączeniu z bardzo nietypowym jak na tamte lata układem wnętrza sprawiły, że wszyscy szeroko komentowali auto. Tak szybko jako koncept powstał i zrobił furorę, tak szybko o nim zapomniano. Cel został osiągnięty – media komentowały projekt i interesowały się marką. Nigdy nie było planów wykorzystania projektu Citroëna Karina do produkcji samochodów seryjnych. Jedyny zbudowany prototyp trafił po targach do magazynu, a później do muzeum Citroëna.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

Google+