Gdy w latach 50. XIX wieku wodowano parowiec Great Eastern, wielu obserwatorów mówiło, że jest to największy statek, jaki można zbudować. Ponad 50 lat później, gdy do służby wchodziły transatlantyki typu Olympic, również uważano, że nic większego nie da się zbudować. Sto lat później, wbrew temu co wieszczono, do służby weszły statki pasażerskie, przy których wspomniane giganty wydają się zabawkami – wycieczkowce typu Oasis.

Wycieczkowce zamiast transatlantyków

Po II wojnie światowej nastał zmierzch transatlantyckiego transportu morskiego. Rozwój lotnictwa sprawił, że miejsce wielkich liniowców zajęły samoloty, pokonujące tę samą trasę w kilkanaście godzin zamiast kilku dni. Nie oznaczało to jednak końca wielkich statków pasażerskich.

SS United States współcześnie (fot. Lowlova/Wikimedia Commons)
Liniowiec United States – jeden z ostatnich transatlantyków, stoi zapomniany w Filadelfii (fot. Lowlova/Wikimedia Commons)

Miejsce transatlantyków zajęły wycieczkowce. Olbrzymie statki, czasami przebudowywane z jednostek liniowych (jak np. American Star, ex-America) bądź też zupełnie nowe, od podstaw budowane do nowej roli zajęły miejsce walczących o Błękitną Wstęgę Atlantyku transatlantyków.

Od swoich poprzedników wycieczkowce różnią się pod każdym względem – rozmiaru, ponieważ często są większe i zabierają wielokrotnie więcej pasażerów – wykończenia – luksus, chociaż obecny, ma formę atrakcji dla pasażerów, a nie drogich elementów wykończenia, oraz atrakcji – na pokładzie znaleźć można baseny, kina, restauracje, sklepy, boiska i wiele więcej.

Oasis of the Seas podczas budowy (fot. Wikimedia Commons)
Oasis of the Seas podczas budowy (fot. Wikimedia Commons)

Jednostki tego typu pływają głównie po ciepłych wodach Karaibów i Morza Śródziemnego. Aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na wycieczkowce, w 2000 roku zarząd jednego z największych operatorów statków wycieczkowych na świecie – Royal Caribbean Internationali podjął decyzję o budowie dwóch olbrzymich wycieczkowców, które miały być większe i lepsze od dotychczas największych jednostek tego typu na świecie – wycieczkowców klasy Freedom, również należących do RCI. Tak rozpoczęła się historia wycieczkowców typu Oasis. Szybko plany budowy dwóch statków rozrosły się i obecnie planuje się, że oprócz czterech już zbudowanych jednostek, powstaną dwie kolejne.

Wycieczkowce klasy Oasis

Prace projektowe rozpoczęto w 2000 roku. 37 biur projektowych oraz 20 architektów wspólnie z 130 inżynierami z fińskich stoczni oraz przedstawicielami armatora pracowało nad idealnym projektem wycieczkowców. Prace trwające 6 lat zakończyły się stworzeniem planów olbrzymich statków o długości ponad 360 metrów i mogących zabrać na pokład ponad 5000 pasażerów.

Harmony of the Seas
Harmony of the Seas

Zamówienie na dwie pierwsze jednostki złożono w lutym 2006 roku. Prace konstrukcyjne prowadzono w stoczni STX Europe Perno w Fińskiej miejscowości Turku. Początkowo nowe statki budowano pod nazwą Project Genesis. Royal Caribbean International zamierzało poprzestać na dwóch wycieczkowcach nowego typu, ale w 2012 roku ogłoszono chęć budowy trzeciego statku, a w maju 2014 czwartego. Następnie złożono zamówienia na dwie kolejne jednostki według nieco nowszych i zmodyfikowanych planów, uwzględniających postęp technologiczny. Ostatni z planowanych statków ma być największy ze wszystkich pod względem wyporności.

Mimo iż pierwsze cztery statki powstały według praktycznie takich samych planów, różnią się od siebie wymiarami. Dwa pierwsze wycieczkowce mierzą 361 metrów długości, około 60 metrów szerokości a ich tonaż wynosi około 225 000 ton. Podzielone są na 16 pokładów i mogą zabrać aż do 6300 pasażerów i 2400 członków załogi.

Oasis of the Seas i Allure of the Seas podczas spotkania na morzu (fot. nieznany)
Oasis of the Seas i Allure of the Seas podczas spotkania na morzu (fot. nieznany)

Dla bezpieczeństwa pasażerów na statkach znajduje się po 18 dużych łodzi ratunkowych mogących pomieścić… 370 osób każda (sic!) oraz liczne mniejsze łodzie ratunkowe dla załogi. Napęd każdego z potężnych wycieczkowców stanowią 3 silniki diesla Wärtsilä 12V46 o mocy 18 590 KM każdy i 3 silniki diesla Wärtsilä 16V46 o mocy 24 780 KM każdy. Zapewniają one nie tylko napęd przenoszony na 3 śruby ABB Azipod o mocy 20 MW każda, ale również na liczne silniki strumieniowe umieszczone w różnych częściach kadłuba. Dzięki nim statek może poruszać się z prędkością 22,6 węzła.

Harmony of the Seas (fot. Kees Torn/Wikimedia Commons)
Harmony of the Seas (fot. Kees Torn/Wikimedia Commons)

W związku z bardzo małym zanurzeniem wynoszącym zaledwie 9,3 metra, konstruktorzy musieli znacząco zwiększyć szerokość kadłuba, aby zapobiec przechyłom. Dodatkowo systemy komputerowe cały czas monitorują zachowanie jednostki i stabilizują ją przy pomocy silników strumieniowych, aby zapobiec nadmiernym przechyłom.

Ze względu na wysokość wynoszącą 72 metry od powierzchni wody, konstruktorzy zaprojektowali składane kominy, dzięki czemu olbrzymie wycieczkowce mogą przepływać pod większością mostów na swoich potencjalnych trasach. Koszt budowy dwóch pierwszych wycieczkowców wyniósł 1,4 mld dolarów za statek.

Wizualizacja przedstawiająca Titanica na tle Allure of the Seas
Wizualizacja przedstawiająca Titanica na tle Allure of the Seas

MS Oasis of the Seas

Stępkę pod pierwszy wycieczkowiec położono 12 listopada 2007 roku, a w maju 2008 roku nadano mu nazwę Oasis of the Seas, wybraną w wyniku konkursu. Rok po rozpoczęciu prac 21 listopada 2008 roku zwodowano kadłub wycieczkowca. Przez kolejny rok prowadzono prace wykończeniowe, które zakończyły się 28 października 2009 roku. 30 listopada statek ochrzczono, a już 5 grudnia jednostka wyruszyła z Finlandii do Port Everglades na Florydzie.

Oasis of the Seas (fot. Werner Bayer)
Oasis of the Seas (fot. Werner Bayer)

Podczas rejsu przez Atlantyk prowadzono jeszcze ostatnie prace wykończeniowe na pokładzie oraz testowano możliwości wycieczkowca. Załoga była bardzo zadowolona z osiągów i stabilności olbrzymiego statku. Po dotarciu do USA Oasis of the Seas rozpoczął swoją karierę jako największy statek pasażerski w historii.

W 2011 roku przeprowadzono na nim pierwszą przebudowę, a w październiku 2014 roku statek wprowadzono do suchego doku, gdzie przeprowadzono gruntowną przebudowę i modernizację wnętrza. Kolejna taka modernizacja miała miejsce w drugiej połowie 2019 roku.

Oasis of the Seas (fot. Kees Torn/Wikimedia Commons)
Oasis of the Seas (fot. Kees Torn/Wikimedia Commons)

MS Allure of the Seas

Drugim wycieczkowcem serii jest Allure of the Seas. Prace nad nim rozpoczęto 2 grudnia 2008 roku, w tej samej stoczni w której budowano pierwszy statek. Wodowanie nastąpiło 20 listopada 2009 roku, dokładnie rok po Oasis of the Seas. Prace wykończeniowe trwały do 29 października 2010 roku, a chrzest odbył się 28 listopada. W swój pierwszy rejs statek wyruszył 1 grudnia.

Allure of the Seas podczas budowy (fot. Matti Paavola/Wikimedia Commons)
Allure of the Seas podczas budowy (fot. Matti Paavola/Wikimedia Commons)

Co ciekawe, podczas mierzenia gotowego statku okazało się, że jest on dłuższy od Oasis of the Seas o 5 cm, mimo, iż według planów miał mieć identyczne wymiary. Tym samym Allure of the Seas stał się największym statkiem pasażerskim w historii. Prawdopodobnie różnica w wielkości związana była z temperaturą w jakiej wykonano pomiary. Mimo to nie zdecydowano się na ponowne mierzenie w celu zweryfikowania pierwszych wyliczeń.

Portem macierzystym wycieczkowca początkowo była Barcelona w Hiszpanii oraz Civitavecchia we Włoszech, ale później zmieniono go na Miami, ponieważ wycieczkowiec i tak pływa głównie po Karaibach.

Allure of the Seas (fot. Andreas von Oettingen/Wikimedia Commons)
Allure of the Seas (fot. Andreas von Oettingen/Wikimedia Commons)

MS Harmony of the Seas

25 października 2012 roku Royal Caribbean International ogłosiło plan budowy trzeciego wycieczkowca serii. 27 grudnia oficjalnie złożono zamówienie, ale nie w fińskiej stoczni, tylko w francuskiej – STX France SA. Powodem zmiany wykonawcy były trudności w negocjacjach z rządem Finlandii.

Harmony of the Seas podczas budowy (for. Djoach/Wikimedia Commons)
Harmony of the Seas podczas budowy (for. Djoach/Wikimedia Commons)

Ze względu na modyfikacje w projekcie spowodowane doświadczeniami z eksploatacji dwóch pierwszych statków, Harmony of the Seas miał już nieco inne wymiary – 362,1 m długości, 66 m szerokości i tonaż 227 000 ton. Napęd statku stanowią 4 silniki Wärtsilä 12V46F o mocy 19 300 KM oraz dwa silniki Wärtsilä 16V46F o mocy 25 700 KM. Prędkość maksymalna wynosi około 25 węzłów, a rejsowa 22 węzły. Mimo zmian w projekcie, koszt budowy wyniósł 1,35 mld dolarów.

Cięcie stali pod Harmony of the Seas rozpoczęło się 23 września 2013 roku. 19 czerwca 2015 roku statek zwodowano, a prace wykończeniowe zakończono w marcu 2016 roku. 10 marca rozpoczęto próby morskie, a 12 maja 2016 roku oficjalnie oddano jednostkę do eksploatacji. Pierwszy rejs Harmony of the Seas rozpoczął się 29 maja 2016 roku.

Harmony of the Seas (fot. Kees Torn/Wikimedia Commons)
Harmony of the Seas (fot. Kees Torn/Wikimedia Commons)

Ze względu na nieco inną konfigurację w porównaniu do pozostałych wycieczkowców, Harmony of the Seas standardowo może zabrać na pokład 5479 pasażerów (w 2747 kajutach) lub 6780 w maksymalnej konfiguracji, oraz 2300 członków załogi. Tym samym statek ten przejmie palmę pierwszeństwa, jako największy wycieczkowiec na świecie.

MS Symphony of the Seas

Zamówienie na czwarty wycieczkowiec klasy Oasis złożono w 9 maja 2014 roku. Ciecie stali rozpoczęło się 3 lutego 2015 roku, a stępkę położono 29 października 2015 roku w stoczni Chantiers de l’Atlantique w Saint-Nazaire. Wodowanie kadłuba miało miejsce 9 czerwca 2017 roku, a do służby statek wszedł 31 marca 2018 roku. Pierwszy rejs rozpoczął się 7 kwietnia 2018 roku.

Pod względem rozmiaru, Symphony of the Seas jest nieco krótszy od Harmony of th Seas i ma 361 m długości, ale jego tonaż wynosi nieco ponad 228 000 ton. Napęd jest taki sam jak w przypadku poprzednika. Ze względu na inny układ kajut, liczba pasażerów wynosi 5518 lub 6680 w maksymalnej konfiguracji, a załoga liczy 2200 osób.

Allure of the Seas (fot. Rennett Stowe)
Allure of the Seas (fot. Rennett Stowe)

MS Wonder of the Seas

Piątą jednostką serii był Wonder of the Seas. Decyzję o jego budowie podjęto w maju 2016 roku. Cięcie stali rozpoczęło się natomiast 24 kwietnia 2019 roku, a stępkę położono 9 maja 2019 roku, równocześnie ujawniając nazwę jednostki. Do służby statek wszedł 27 stycznia 2022 roku, a w swój pierwszy rejs wyruszył 4 marca 2022 roku.

Wycieczkowiec ma 362,04 m długości i tonaż 236 847 BRT. Napęd stanowią 4 silniki Wärtsilä 12V46F o mocy 19 300 KM, 2 silniki Wärtsilä 16V46F o mocy 25 700 KM i dwa silniki MTU 16V4000 o mocy 2780 KM, zapewniające prędkość maksymalną 22 węzłów. Maksymalna liczba pasażerów wynosi 6988, a załoga liczy 2300 osób.

Wonder of the Seas (fot. Nomura Ken D.K)
Wonder of the Seas (fot. Nomura Ken D.K)

Utopia of the Seas

W lutym 2019 roku Royal Caribbean Cruises ogłosiło chęć zbudowania szóstej jednostki serii. Jednostka otrzymała nazwę Utopia of the Seas. 5 kwietnia 2022 roku rozpoczęto cięcie blach pod jednostkę, która ma wejść do służby w 2024 roku.

Allure of the Seas (fot. Jonathan Palombo)
Allure of the Seas (fot. Jonathan Palombo)

Największe statki pasażerskie świata

Chociaż wydawałoby się, że era statków pasażerski dawno już minęła, jednostki tego typu nigdy w swojej historii nie przeżywały tak dobrych czasów jak obecnie. Dowodem tego są rekordowe wycieczkowce klasy Oasis. Olbrzymie statki są największymi na świecie i zapewne przez wiele lat takimi pozostaną, zwłaszcza, że cały czas cieszą się ogromną popularnością, przynosząc swoim właścicielem spore zyski.

Allure of the Seas (fot. Yanjipy/Wikimedia Commons)
Allure of the Seas (fot. Yanjipy/Wikimedia Commons)

W ich wnętrzach można znaleźć atrakcje typowe nie dla statków, a dla kurortów wakacyjnych w najpiękniejszych rejonach świata. Oprócz dziesiątek barów i restauracji znajdziemy na każdym z nich olbrzymie baseny, amfiteatr, mini pole golfowe, kluby, sale konferencyjne, centrum fitness, kasyno, aquapark i wiele więcej. Każda z kilku tysięcy kajut wyposażona jest jak pokój w dobrej klasy hotelu, a najlepsze kajuty nie ustępują apartamentom milionerów.

Obecnie wykorzystywane wycieczkowce są pod każdym względem wyjątkowe, a rejs nimi musi być niesamowity. Dzięki olbrzymim rozmiarom praktycznie nie czuć fal, a dzięki systemom zabezpieczającym przed przechyłami, olbrzymie statki poradzą sobie nawet w najgorszych warunkach atmosferycznych.

Oasis of the Seas (fot. Baldwin040/Wikimedia Commons)
Oasis of the Seas (fot. Baldwin040/Wikimedia Commons)

Statki kursują zarówno po Karaibach jak i Morzu Śródziemnym. Najtańszy bilet na dwudniowy rejs między Florydą a Nassau na Bahamach kosztuje 240 euro, a trzydniowy rejs po Morzu Śródziemnym kosztuje 404 euro. Najdroższe rejsy organizowane trwają po 9-10 dni i kosztują około 2500 euro.

Wycieczkowce klasy Oasis są i pewnie przez długie lata będą, największymi statkami pasażerskimi świata. Patrząc na historię Royal Caribbean International można również śmiało powiedzieć, że jeśli powstanie większy statek, to zapewne będzie należał do tego armatora.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.