W 1934 roku amerykańska firma Texaco podjęła decyzję o odświeżeniu swojego wizerunku. Przede wszystkim zmianie uległ wygląd stacji paliw, logo, ubiór pracownik i wygląd samochodów używanych przez firmę. Największą nowością było jednak 6 niecodziennych cystern Diamond T Doodlebug.

Pomysł na zbudowanie nietypowych cystern był wynikiem panującej w latach 30. w USA mody na tzw. streamlinery, czyli pojazdy projektowane z uwzględnieniem wiedzy na temat aerodynamiki. Pociągi, samochody a nawet samoloty zyskiwały przez to niecodzienny wygląd, nadający im jak najbardziej opływowy kształt.

Texaco Diamond T Doodlebug

Texaco Diamond T Doodlebug

Twórcą cystern został Norman Bel Geddes, a projekt karoserii wykonała firma Heil Co z Alabamy. Od samego początku konstruktorzy postawili sobie za cel zaprojektowanie cysterny jakiej jeszcze świat nie widział. Całą konstrukcję pojazdu oparto na ciężarówce Diamond T, ale tak mocno ją przeprojektowano, że nie przypominała oryginału.

Zbudowane na przełomie 1934 i 1935 roku Dooddlebugi miały zaledwie 1,8 m wysokości i około 8 m długości. Kabina kierowcy znajdowała się z przodu i była połączona z zbiornikiem na paliwo o pojemności 5700 litrów. Sześciocylindrowy silnik umieszczono z tyłu, przez co kierowca nie mógł go słyszeć. Podobno aby umożliwić kierowcy poprawną zmianę biegów, w przedziale silnikowym zamontowano mikrofon, aby w kabinie było słychać silnik.

Texaco Diamond T Doodlebug

Texaco Diamond T Doodlebug

Bodajże największą nowością były gięte przednie szyby, niespotykane w samochodach lat 30.. Dopiero wiele w latach 50-tych zaczęły być stosowane, ale minęło wiele lat zanim stały się popularniejsze. Łącznie w zbudowano prawdopodobnie 6 Doodlebugów. Wszystkie pomalowano na czerwono, dzięki czemu rzucały się w oczy.

Texaco Diamond T Doodlebug

Texaco Diamond T Doodlebug

Cysterny wykorzystywano do końca lat 40.. Mimo bardzo pozytywnych opinii od kierowców i mechaników, nie zdecydowano się nigdy na produkcję seryjną. Ostatnie lata swojego istnienia niektóre z Doodlebugów spędziły w barwach innych firm, ale w latach 50-tych wszystkie zezłomowano. Do dnia dzisiejszego nie przetrwał ani jeden Diamond T Doodlebug.

British Australian Petroleum Company – nie tylko Texaco posiadał nietypowe cysterny. W listopadzie 1934 roku fotograf Ted Hood wykonał kilka zdjęć cysterny należącej do British Australian Petroleum Company w Sydney. Samochód był bardzo podobny do Doodlebuga, ale różnił się nieco kształtem karoserii. Co ciekawe, patrząc na daty, oba pojazdy powstały prawie, że równocześnie.

British Australian Petroleum Company

British Australian Petroleum Company

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

Google+