W środkowo-południowej Kalifornii znajduje się zbudowana w 1876 roku pętla kolejowa Tehachapi Loop. Długi na 1,17 km fragment torów powstał aby ułatwić pociągom podjeżdżanie przez trasę biegnącą przez przełęcz Tehachapi. W momencie zbudowania pętlę uznawano za wyjątkowy wyczyn inżynierii kolejowej.

W 1874 roku linie Southern Pacific Railroad rozpoczęły budowę trasy łączącej Bakersfield i przełęcz San Joaquin z trasami kolejowymi na Pustyni Mojave. Ze względu na znaczne różnice wysokości w przełęczy Tehachapi, postanowiono zbudować fragment trasy układający się w pętlę o długości 1,17 km. Krótki fragment torów wydłużał trasę na tyle, że pociągi mogły spokojnie podjechać pod wzniesienie.

Tehachapi Loop

Tehachapi Loop

Pracami kierował Arthur De Wint Foote i inżynier William Hood. Po dwóch latach budowy pętla Tehachapi została ukończona. Dzięki swojej długości fragment trasy ma stałe 5% nachylenie i pozwala na pokonanie dodatkowych 23 m wysokości bez potrzeby mozolnego wspinania się pod strome zbocze.

Współcześnie cechą charakterystyczną pętli jest fakt, że poruszające się trasą pociągi towarowe (około 40 dziennie) dosłownie zajmują całą długość torów. W XIX wieku, gdy budowano trasę, pociągi miały maksymalnie kilkadziesiąt metrów długości. Współcześnie często przekraczają nawet kilka kilometrów.

Tehachapi Loop

Tehachapi Loop

Wjeżdżając na pętlę, pociągi muszą pokonać niewielki tunel (dziewiąty od Bakersfield) i wyjeżdżając z pętli przejeżdżają dosłownie nad nim. Ze względu na odpowiedni promień i ustawienie torów, mimo upływu lat trasa jest cały czas wykorzystywana. Jedyną różnicą jest brak pociągów pasażerskich, które przestały korzystać z tej trasy w latach 90-tych. Obecnie kursują nią tylko potężne pociągi towarowe.

Tehachapi Loop jest jedną z miejscowych atrakcji turystycznych, zwłaszcza dla fanów kolei. W miejscowości Tehachapi znajduje się również muzeum kolei.

Tehachapi Loop

Tehachapi Loop

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

  • Mark Messer

    W leadzie trochę razi: „Tehachapi Loop. Długi na 1,17 km fragment torów powstał aby ułatwić pociągom podjeżdżanie przez trasę biegnącą przez przełęcz Tehachipi”. Przełęcz nazywa się tak samo jak pętla – Tehachapi. Cholerni Indianie 🙂 .

Google+