Miasto zaczęło popadać w ruinę, a wraz z zamykaniem kolejnych zakładów i kopalni, utracono większość dochodów. Starzejący się system kolejek linowych popadał w ruinę z braku konserwacji, modernizacji i wymiany wagoników. Jeśli coś przestawało działać, to albo naprawiano to domowymi sposobami, albo pozostawiano na pastwę złomiarzy.

Wagoniki kolejki w 2008 roku (fot. Yuriy Anisimov)

Wagoniki kolejki w 2008 roku (fot. Yuriy Anisimov)

Obecnie w miasteczku działa kilkanaście wagoników wożących pracowników ostatnich działających kopalni oraz mieszkańców miasta. Dokładna liczba sprawnych wagoników nie jest znana, ponieważ ich wygląd sugeruje, że nie są zdatne do użytku i jedynym sposobem na przekonanie się, że jest inaczej, jest skorzystanie z nich.

Cziatura usiana jest zdewastowanymi, opuszczonymi blokami, licznymi zdewastowanymi zakładami, oraz siecią zapomnianych kolejek linowych. Warto dodać, że wszystkie funkcjonujące wagoniki pochodzą z lat 50-tych (do dnia dzisiejszego działa wagonik nr. 25, będący jednym z najstarszych w mieście) i 60-tych. Władze planują wymianę najważniejszych wagoników i systemów, ale cały czas brakuje pieniędzy.

Wagoniki kolejki w latach 60-tych i współcześnie. W 2008 roku wagonik tej kolejki uległ awarii i zawisł wysoko nad ziemią. 12 pasażerów przez 12 godzin czekało na pomoc. (fot. Georgian Manganese Holdings )

Wagoniki kolejki w latach 60-tych i współcześnie. W 2008 roku wagonik tej kolejki uległ awarii i zawisł wysoko nad ziemią. 12 pasażerów przez 12 godzin czekało na pomoc. (fot. Georgian Manganese Holdings)

Można śmiało powiedzieć że w Cziaturze czas się zatrzymał. Pamiętające czasy stalinowskie kolejki linowe cały czas wożą mieszkańców między ruinami socjalistycznego raju a niszczejącymi zakładami przemysłowymi. Nikt nie przejmuje się zagrożeniem i wypadkami jakie muszą się zdarzyć w takim miejscu.

Sporą fotorelację z Cziaturii znaleźć można na tej stronie: Cziatura – miasto kolejek

Wagonik nr. 25. Prawdopodobnie najstarszy działający wagonik, pochodzący z 1954 roku. Mina starszego mężczyzny mówi wiele... (fot. Amos Chapple/Rex Features)

Wagonik nr. 25. Prawdopodobnie najstarszy działający wagonik, pochodzący z 1954 roku. Mina starszego mężczyzny mówi wiele… (fot. Amos Chapple/Rex Features)

1 2
Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

Google+