W 1932 roku, Czech, Karel Hrdlick zaprojektował nietypowy, mały samochód osobowy Škoda 932. Auto to było prekursorem późniejszych „samochodów dla ludu”. Mały, tani i prosty w budowie miał być produkowany masowo, aby zmotoryzować kraj. Nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej.

Idea małego, taniego samochodu zrodziła się w Czechach już na początku lat 30., a w 1932 roku Karel Hrdlick zaprojektował swój nietypowy jak na tamte lata pojazd. Škoda 932 miała lekkie nadwozie o drewnianej konstrukcji, pokryte blaszanymi panelami. Napęd stanowił czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra i mocy 30 KM. Umieszczono go z tyłu, przez co moc przenoszona była na tylną oś. Samochód miał 3,8 m długości i 1,5 m szerokości. Ważąc 900 kg, auto mogło rozpędzić się do 110 km/h.

Škoda 932

Škoda 932

Zbudowano łącznie dwa prototypy, jednak nigdy nie rozpoczęto produkcji seryjnej tego modelu. W ciągu kilku kolejnych lat podobne samochody zaprezentowała Tatra oraz Volkswagen. Los Škody 932 niestety nie jest znany, podobnie jak szczegółowe parametry i opinie na temat konstrukcji. Zachowały się jedynie pojedyncze zdjęcia. Wyraźnie widać, że późniejsze samochody „dla ludu” miały bardzo podobny układ konstrukcyjny.

Ostatecznie najsłynniejszym tanim samochodem dla ludu został Volkswagen Garbus, a w poszczególnych krajach m.in. Fiat 500 oraz Fiat 126p.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

Google+