Z sporym opóźnieniem, Marynarka Wojenna odebrała pierwszy zmodernizowany śmigłowiec W-3 Sokół, w nowej wersji ratowniczej (SAR). Jest to pierwsza z 5 zmodernizowanych maszyn tego typu, które trafią a najbliższym czasie na wyposażenie 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni.

We wtorek, 21 lutego 2017 roku pierwszy Sokół w wersji W-3WA o numerze 0209 (pisaliśmy o nim w kwietniu, kiedy maszyna otrzymała nowe malowanie) został oficjalnie przekazany Marynarce Wojennej. Śmigłowiec jest pierwszym z 5 modernizowanych Sokołów, które trafią na wyposażenie 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach.

PZL W-3WA Sokół SAR (0209) (fot. Marian Kluczyński)

PZL W-3WA Sokół SAR (0209) (fot. Marian Kluczyński)

Sokół 0209 jest jednym z najstarszych jakie, trafiły do Marynarki Wojennej w 1989 roku w wersji transportowej. W 2014 roku podjęto decyzję o modernizacji dwóch maszyn w wersji transportowej i trzech W-3 Anakonda (wersja ratownicza), tak aby ujednolić ich wyposażenie.

W ramach prac śmigłowce otrzymały ujednolicone wyposażenie i podzespoły, cyfrowy system sterowania silnikami (FADEC), nowe wyposażenie ratownicze, kamery termowizyjne sprzężone z reflektorami-szperaczami oraz system automatycznej identyfikacji jednostek pływających (AIS). Oczywiście śmigłowce otrzymają również ujednolicone malowanie.

PZL W-3WA Sokół SAR (0209) (fot. Marian Kluczyński)

PZL W-3WA Sokół SAR (0209) (fot. Marian Kluczyński)

Łącznie w BLMW (Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej) ma znajdować się 8 Sokołów w wersji SAR. Jest to o tyle istotne, że od przyszłego roku będą to prawdopodobnie jedyne śmigłowce ratownicze BLMW, ponieważ wysłużone Mi-14PŁ/R będą musiały być wycofane, a perspektywa pozyskania nowych śmigłowców ratowniczych jest bardzo niepewna.

Według najnowszych informacji, Marynarka Wojenna planuje zakup 8 śmigłowców morskich, które zapewne będą przystosowane do zadań ratowniczych. Ze względu na utajnienie przetargu oraz mając na uwadze dotychczasowe problemy z pozyskaniem nowych wiropłatów przez Wojsko Polskie, nie wiadomo jakie maszyny trafią na wyposażenie sił zbrojnych oraz w jakiej konfiguracji.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

  • Łukasz Kuliberda

    Podobno były jakieś gigantyczne problemy z odbiorem tych maszyn. Remont ciągnął się remontami, ponieważ jedna z nowych części nie spełniała wymogów, a nie dało się jej wyprodukować „po staremu”. Niby pierdoła, a cała polska strefa odpowiedzialności ratownictwa morskiego była oparta na 2 śmigłowcach.

Google+