Nazwa Porsche kojarzy się przede wszystkim z słynnym modelem 911 i jego różnymi późniejszymi odmianami. Małe sportowe samochody, oraz współcześnie szybkie suv-y to nie jedyny samochody zaprojektowane przez tę firmę (chociaż sam Ferdinand Porsche miał na swoim koncie kilka większych i bardziej pancernych bestii). Jednym z całkowicie zapomnianych pojazdów jest koncepcyjny Porsche C88 z 1994 roku.

Samochód powstał w 1994 roku w odpowiedzi na zaproszenie ze strony chińskich władz, wystosowane do różnych koncernów motoryzacyjnych. Według założeń, firmy miały zaprojektować ekonomiczne samochody osobowe, które mogłyby wejść do produkcji z myślą o chińskim rynku. Inżynierowie Porsche zaprojektowali więc model C88.

Porsche C88

Porsche C88

Samochód był pięciodrzwiowym sedanem napędzanym czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1,1 litra lub 1,6 litra i mocy odpowiednio 47 KM lub 67 KM. Przy masie 980 kg auto mogło rozpędzić się do 165 km/h, a przyśpieszenie 0-100 km/h wynosiło 16 sekund. C88 miał 4 m długości, 1,6 m szerokości i 1,4 m wysokości.

Wyposażenie było ubogie, ale w dodatkowych opcjach przewidywano poduszki powietrzne dla pasażerów z przodu, ABS i automatyczną skrzynię biegów. Pod względem ogólnej konstrukcji samochód spełniał wszystkie ówczesne europejskie normy emisji spalin oraz bezpieczeństwa. Zakładano, że roczna produkcja tego modelu wyniesie od 300 do 500 tysięcy egzemplarzy, a cena będzie oscylować w granicach 8000 do 14 000 marek.

Porsche C88

Porsche C88

Mimo całkiem udanej prezentacji samochodu, chińskie władze ograniczyły się jedynie do gruntownego przeanalizowania jego planów i grzecznego podziękowania twórcom. Jak łatwo się domyśleć, analiza polegała przede wszystkim na skopiowaniu najciekawszych rozwiązań, które następnie zaczęto stosować w rodzimych konstrukcjach. Marzenie Porsche o wejściu na nowe rynki w Azji (Chiny/Indie) z tanim i popularnym samochodem wyparowały. Warto jednak dodać, że od początku C88 nie posiadał nigdzie znaczka Porsche. Trudno się dziwić, ponieważ samochód ten nijak ma się do innych modeli firmy.

Jedyny zbudowany prototyp znajduje się obecnie w Muzeum Porsche w Stuttgarcie.

Porsche C88

Porsche C88

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

Google+