Infrastruktura drogowa w Polsce rozwija się bardzo szybko, a kolejne autostrady i drogi szybkiego ruchu znacznie ułatwiają podróżowanie po kraju. Rozwój ten rodzi również potrzebę polepszania min. barier ochronny wzdłuż dróg. Przykładem bardzo ciekawego i oryginalnego w swojej prostocie systemu ochronnego są bariery TSB Sofibox polskiej firmy Fiedor-Bis.

Na pierwszy rzut oka bariery TSB Sofibox przypominają standardowe, betonowe bariery ustawiane wzdłuż wielu dróg. W praktyce wykonane są z lekkiego korpusu z polietylenu, wzmocnionego sprężystymi pętlami stalowymi, wypełnionego betonem już po ustawieniu. Jeden pusty segment waży zaledwie około 70 kg, natomiast po napełnieniu betonem jego masa wzrasta do 1500-2200 kg. Materiały z których wykonano bariery są odporne na wszelkie warunki atmosferyczne.

Bariery drogowe TSB Sofibox (fot. Fiedor-Bis)

Bariery drogowe TSB Sofibox (fot. Fiedor-Bis)

Dzięki takiej konstrukcji poszczególne segmenty są łatwe w transporcie (tradycyjne bariery betonowe wymagają użycia ciężkiego sprzętu nie tylko do ustawiania, ale również do transportu) i montażu. Dopiero po ustawieniu na miejscu i przytwierdzeniu do podłoża całego zestawu, bloki wypełnia się betonem. Prosty system łączenia poszczególnych segmentów dodatkowo ułatwia wymianę poszczególnych bloków, które ulegną np. uszkodzeniu w trakcie eksploatacji.

Bariery drogowe TSB Sofibox (fot. Fiedor-Bis)

Bariery drogowe TSB Sofibox (fot. Fiedor-Bis)

Co istotne bariery są na tyle wytrzymałe, że nie trzeba ich wymieniać po każdym zderzeniu. W trakcie prób certyfikowanych przeprowadzonych przez firmę Fiedor-Bis bariery wytrzymały dwa uderzenia samochodów o masie 900 i 1500 kg dokładnie w to samo miejsce i dalej przeszły próby, więc spokojnie wytrzymałyby jeszcze kilka uderzeń.

Dodatkowo powłoka z której wykonane są bariery jest na tyle miękka, że uderzający w nią pojazd nie doznaje dużych uszkodzeń, co znacząco wpływa na bezpieczeństwo na drogach (zwłaszcza w porównaniu do np. stalowych barierek). Inną zaletą takiej powłoki jest możliwość dobierania kolorów barier według własnego uznania (dostępnych jest 8 kolorów).

Bariery drogowe TSB Sofibox (fot. Fiedor-Bis)

Bariery drogowe TSB Sofibox (fot. Fiedor-Bis)

Firma Fiedor-Bis ma w swojej ofercie bardzo szeroką gamę barier tego typu, różniących się rozmiarem (od bloków o wymiarach 86×241 cm po bloki o wymiarach 110×243 cm) oraz przede wszystkim poziomem ochrony. Najbardziej wytrzymałymi i zarazem najbezpieczniejszymi są bariery systemu TSB 1100.

Dysponują one klasą powstrzymywania H2 i wytrzymują zderzenia, których intensywność mieści się w klasie A, a maksymalne przesunięcie bariery w wyniku uderzenia mieści się w klasie W2. Przekładając to na praktykę, bariery tego typu wytrzymują spokojnie zderzenie z samochodami o masie 900 kg i 1500 kg czy też autobusami o masie 13 000 kg, a maksymalne przesunięcie bariery w wyniku zderzenia to 80 cm. Potwierdzeniem wytrzymałości barier są testy

Bariery drogowe TSB Sofibox (fot. Fiedor-Bis)

Bariery drogowe TSB Sofibox (fot. Fiedor-Bis)

Modułowa konstrukcja barier sprawia, że można je montować praktycznie wszędzie, gdzie tylko jest to potrzebne i można je zakotwiczyć – zarówno wzdłuż dróg, jak i na rozjazdach, placach budowy, wzdłuż torów kolejowych, wyścigowych itp.

Największą zaletą barier TSB Sofibox jest ich prostota i modułowa konstrukcja połączone z bardzo wysoką wytrzymałością i gwarantowanym bezpieczeństwem.Nie potrzeba żadnych specjalnych i drogich systemów, aby chronić kierowców na drogach. Warto również dodać, że są już wykorzystywane na drogach w Polsce.

Bariery drogowe TSB Sofibox (fot. Fiedor-Bis)

Bariery drogowe TSB Sofibox (fot. Fiedor-Bis)

Poniżej krótki filmik przedstawiający bariery w akcji:

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

Google+