Japońska Honda kojarzy się głównie z motocyklami i samochodami sportowymi. Mało kto jednak pamięta, że pierwszym wprowadzonym do sprzedaży samochodem tej firmy był mały pickup o nazwie Honda T360, wykorzystujący silnik i zawieszenie z sportowej Hondy S360, która trafiła do sprzedaży dwa miesiące po T360.

Na początku lat 60. Honda produkowała motocykle, ale jej szefostwo coraz bardziej rozważało wejście w produkcję samochodów. Naturalnym kierunkiem było zaprojektowanie samochodu sportowego, który korzystałby z sprawdzonych silników stosowanych w motocyklach. Problem w tym, że były to ciężkie lata dla Japonii i nie było pewności, czy znajdzie się odpowiednia liczba klientów na nowych samochód.

Honda T360 (fot. 韋駄天狗/Wikimedia Commons)

Honda T360 (fot. 韋駄天狗/Wikimedia Commons)

W związku z tym Takeo Fujisawa zaproponował szefowi firmy, Soichiro Honda zaprojektowanie samochodu dostawczego opartego konstrukcyjnie na podzespołach sportowej Hondy S360, która miała wejść do sprzedaży w 1963 roku. Opracowano całkowicie nowe nadwozie w oparciu o normy Kei-car dla małych samochodów, dzięki czemu nowy samochód miał mieć większe szanse zaistnienia na rynku.

Tak powstała Honda T360 o długości 2,99 m, szerokości 1,29 m i wysokości 1,52 m, napęd której stanowiły czterocylindrowy silnik AK250E o pojemności 356 cm³ i mocy 30 KM. Samochód otrzymał czterobiegową skrzynię, a jego prędkość maksymalna wynosiła około 105 km/h. Powstało kilka wersji nadwozia, różniących się zabudową skrzyni ładunkowej, ale wszystkie T360 produkowano w jednym kolorze – błękitnym „May Blue”.

Honda T360 (fot. baku13/Wikimedia Commons)

Honda T360 (fot. baku13/Wikimedia Commons)

Samochód trafił do sprzedaży w sierpniu 1963 roku, a dwa miesiące później uruchomiono sprzedaż sportowego S360. Od czerwca 1963 roku do sierpnia 1967 roku wyprodukowano łącznie 108 920 egzemplarzy modelu T360. We wrześniu 1964 roku zaprezentowano nieco większy wariant pickupa – model T500, posiadający nieznacznie dłuższe nadwozie oraz mocniejszy silnik AK280E o pojemności 531 cm³ i mocy 38 KM. Ta wersja produkowana była do listopada 1967 roku, ale powstało tylko 10 226 egzemplarzy. Warto dodać, że oferowana była również w tylko jednym kolorze, zielonkawym „Moss Green”.

Mimo niewielkich rozmiarów, samochody te zyskały sporą popularność, głównie ze względu na swoje osiągi i prostą konstrukcję. W 1967 roku do sprzedaży wszedł ich następca w postaci modelu Honda TN360. Samochód ten miał podobne wymiary do T360, ale miał już inny silnik i przekonstruowane nadwozie. Produkowano go do 1977 roku, gdy zastąpiła go Honda Acty, której nowe wersje cały czas pozostają w produkcji.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

Google+