W historii powstało wiele znanych statków. Słynęły z swojej wielkości, szybkości, piękna albo dokonań. Na początku XX wieku powstał jednak statek, który przyćmił swoją historią wszystkie dotychczasowe konstrukcje i do dnia dzisiejszego rozpala wyobraźnię – Titanic. W swoim czasie był jednym z największych i najwspanialszych na świecie, ale sławę zyskał tym, że zatonął podczas swojego dziewiczego rejsu.

Mało kto jednak wie, że był to jeden z trzech statków, które linie White Star zamówiły w odpowiedzi na rozpoczętą na przełomie XIX i XX wieku rywalizację o miano największego transatlantyckiego przewoźnika. Liniowce te były symbolem możliwości ówczesnego świata, oraz wyrazem pychy konstruktorów, którzy uznali, że są w stanie zbudować niezatapialne statki. Jak się okazało, mylili się i to bardzo.

RMS Titanic

RMS Titanic

Geneza

W XIX wieku przemysł zmienił się nie do poznania. Nowe technologie i wynalazki otworzyły przed konstruktorami zupełnie inny świat. Napęd parowy zastąpił żagle a stal zastąpiła drewniane kadłuby. Statki mogły być coraz większe, szybsze i coraz bardziej luksusowe. Gdy w latach 50. Isambard Brunel zbudował Great Eastern, konstruktorzy na całym świecie zaczęli marzyć o zbudowaniu podobnych gigantów. Musiało jednak minąć prawie 50 lat aby powstał kolejny tak wielki i wspaniały transatlantyk.

Titanic i Olympic podczas budowy

Titanic i Olympic podczas budowy

W latach 90. XIX wieku rozpoczął się za sprawą Niemiec wyścig pomiędzy największymi armatorami na świecie. Korzystając z zdobyczy technologii zaczęli oni zamawiać coraz większe i szybsze statki. Symbolem tej walki była Błękitna Wstęga. Była to nagroda dla statku, który pokona Atlantyk w najkrótszym czasie. Przyznawano ją od 1860 roku. Początkowo trafiła w brytyjskie ręce, ale w 1897 roku niemiecki transatlantyk Kaiser Wilhelm der Grobe pobił rekord prędkości pokonując Atlantyk w czasie 5 dni, 17 godzin i 23 minut i zdobył Błękitną Wstęgę.

RMS Olympic

RMS Olympic

W odpowiedzi Brytyjczycy postanowili zbudować statek, który na stałe dałby im przewagę. Linie Cunard zamówiły dwa supernowoczesne transatlantyki – Mauretania i Lusitania. Mauretania w 1907 roku pokonała Atlantyk w czasie 4 dni, 22 godzin i 33 minut zwracając Błękitną Wstęgę Brytyjczykom. Pod każdym względem były to bardzo nowatorskie jednostki. Zastosowany w nich napęd w postaci turbin parowych sprawiał, że mogły pływać szybciej niż inne jednostki, ale z drugiej strony nowy rodzaj napędu powodował dużo problemów technicznych. Rywalizacja ruszyła dosłownie pełną parą.

RMS Olympic i RMS Titanic (po prawej) w Belfaście

RMS Olympic i RMS Titanic (po prawej) w Belfaście

Armator, którego statek zdobył Błękitną Wstęgę automatycznie uznawany był za najlepszego na świecie. Prestiż płynący z tej nagrody był olbrzymi, chociaż z punktu widzenia ekonomicznego tak szybkie rejsy nie zawsze były idealne ze względu na zużycie węgla. W odpowiedzi na działania Cunarda, linie White Star postanowiły w 1908 roku zamówić trzy nowe statki, które miały przyćmić swoją konstrukcją Mauretanię i Lusitanię. Nowe statki miały być nieco wolniejsze od konkurentów, ale miały być znacznie bardziej luksusowe.

1 2 3 4 5
Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

  • Aż tak wnikliwie nie analizował konstrukcji obu statków aby rozróżnić ukształtowanie kadłuba, także dziękuję za uwagi. Co do śrub, nie wiem, ale raczej źródła opisujące śruby podają że środkowa śruba zawsze miała 4 łopaty.

  • Karol

    Również z tego co wiem to środkowa śruba Titanica miała 3 łopaty, Olympica – 4.

  • Karol

    Również zdjęcie pt. „Kadłub Titanica po zwodowaniu” przedstawia Olympica. Proszę zwrócić uwagę na promenadę pokładu B, w Titanicu była ona osłonięta od części dziobowej statku z powodu skarg pasażerów Olympica (kiedy statek rozcinał fale przy złej pogodzie woda chlapała na promenadę pokładu B).

  • Faktycznie. Dzięki za zwrócenie uwagi – zdjęcie trafiło mi się na liście pod hasłem Titanic i było wyraźnie podpisane Titanic, ale faktycznie to jest Lusitania.

  • Karol

    Przedostatnie zdjęcie na drugiej stronie, to nie jest Titanic ani Olympic tylko Lusitania.

Google+