W 1914 roku w Indiach zbudowano most kolejowy łączący wyspę Pamban z stałym lądem. Mimo upływu lat, konstrukcja poza kilkoma mniejszymi modernizacjami cały czas jest wykorzystywana. Był to pierwszy w Indiach most zbudowany na morzu i przez kilkadziesiąt lat był najdłuższym mostem w Indiach.

Pierwsze plany budowy mostu łączącego wyspę Pamban z stałym lądem pojawiły się już w 1870 roku. Ze względu na duże znacznie gospodarcze wyspy, władze chciały zbudować stałe lądowe połączenie, aby ułatwić transport towarów z Sri Lanki do Indii.

Most kolejowy Pamban

Most kolejowy Pamban

Prace nad mostem rozpoczęto jednak dopiero w 1911 roku. Międzynarodowy zespół inżynierów budował przeprawę przez zaledwie 3 lata. Oficjalnie 24 lutego 1914 roku Pamban Bridge został uruchomiony. Konstrukcja ma 2065 m długości i teoretycznie znajduje się 12,5 m nad poziomem wody. Całość oparto na 143 filarach. Aby umożliwić statkom przepływanie w tym rejonie most zaopatrzono w niewielki most zwodzony.

Most był bardzo wąski i aż do 2007 roku tory miały rozstaw zaledwie 1000 mm. Po ujednoliceniu sieci kolejowej w Indiach, była to jedyna przeprawa oparta na tak wąskich torach. Ze względu na duże znaczenie gospodarcze, zwłaszcza dla mieszkańców miasteczka Rameswaram, podjęto decyzję o poszerzeniu mostu tak, aby ułożyć na nim tory o rozstawie 1676 mm. Prace zakończono oficjalnie 12 sierpnia 2007 roku. W 2016 roku władze podjęły decyzję o kolejnej modernizacji mostu, tym razem dotyczącej jego zwodzonej części.

Most kolejowy Pamban

Most kolejowy Pamban

Już od momentu powstania most Pamban robił niesamowite wrażenie, głównie za sprawą stosunkowo niskiego usytuowania nad poziomem wody. Do 1988 roku był to jedyne lądowe połączenie między wyspą a stałym lądem. 2 października 1988 roku uruchomiono biegnący równolegle do mostu kolejowego most drogowy. Nowa konstrukcja ma 2435 m długości i wsparta jest na 79 filarach.

Most kolejowy w Pamban uznawany jest za jeden z najniebezpieczniejszych. Narażona na silne podmuchy wiatru oraz zalewanie przez fale, konstrukcja znajduje się ponadto w rejonie wyjątkowo sprzyjającym korozji. Bardzo mocno utrudnia to konserwację przeprawy.

Most kolejowy Pamban

Most kolejowy Pamban

W historii mostu doszło do jednego wyjątkowo tragicznego wypadku. 23 grudnia 1964 roku silny sztorm uderzył w wyspę. Fale o wysokości 7,6 m uderzyły w most w momencie, kiedy przejeżdżał przez niego pociąg pasażerski z 150 pasażerami. Fale dosłownie zmiotły go do wody, a wszyscy podróżujący nim zginęli.

Mimo tego tragicznego wydarzenia, most cały czas pozostaje w eksploatacji jako bardzo ważna przeprawa łącząca wyspę Pamban z resztą Indii.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

Google+