Floryda kojarzy się przede wszystkim z pięknymi plażami, amerykańskim programem kosmicznym, huraganami i łączącą stały ląd z Key West autostradą. Zanim jednak powstała znana nam współcześnie Overseas Highway, w 1912 roku zbudowano Overseas Railroad, której pozostałości niszczeją pozostawione do lat własnemu losowi.

Na południowy-zachód od półwyspu Floryda rozciąga się archipelag Florida Keys, składający się z około 1700 wysp koralowych i wysepek, które tworzą łańcuch o długości aż 240 km. Na najbardziej wysuniętej na południe dużej wyspie archipelagu – Key West, znajduje się miasto o tej samej nazwie, będące ważnym portem i kurortem.

Bahia Honda Rail Bridge (fot. Mberjanocc)

Bahia Honda Rail Bridge (fot. Mberjanocc)

Aż do początku XX wieku jedyny sposobem dostania się na poszczególne wyspy archipelagu było skorzystanie z drogi wodnej. W 1905 roku Henry Flagler postanowił to zmienić, tworząc projekt mającej blisko 200 km długości linii kolejowej łączącej Florydę z Key West i będącej przedłużeniem Florida East Coast Railway. Było to wręcz karkołomne przedsięwzięcie, ponieważ wymagało budowy licznych mostów pomiędzy poszczególnymi wysepkami. Kolejną trudnością były silne prądy panujące na wodach między wyspami i nawiedzające ten rejon huragany.

Ostatecznie w 1912 roku zakończono budowę linii, której koszt wyniósł około 50 mln dolarów (współcześnie około 1,3 mld dolarów). Najtrudniejszym do zbudowania fragmentem linii był Bahia Honda Rail Bridge łączący Bahia Honda Key z Spanish Harbor Key. Woda w tym rejonie ma głębokość 7,3 m, a cały most musiał mieć długość 1540 m.

Bahia Honda Rail Bridge (fot. Timothy Wildey)

Bahia Honda Rail Bridge (fot. Timothy Wildey)

Mimo trudności i przede wszystkim huraganów, które nawiedziły Florydę podczas budowy mostu (przyczyniając się podobno do śmierci kilkuset robotników), w 1912 roku most oddano do użytku. Konstrukcja opierała się na betonowych podporach wzmocnionych stalą, na których umieszczono stalowe przęsła mostu, każde o długości 56 m oraz jednego centralnego o długości 75 m. Ze względu na koszty budowy, przez most przebiegał tylko jeden tor.

Overseas Railroad cieszyła się sporą popularnością, ale w 1935 roku Florydę nawiedził jeden z najpotężniejszych huraganów w historii półwyspu, który zniszczył znaczną część linii. Dotychczasowy właściciel nie był w stanie odbudować trasy, w związku z czym zamknięto ją. W 1938 roku nieużywanymi mostami zainteresowały się władze stanu Floryda, które odkupiły je w celu przerobienia na mosty drogowe.

Bahia Honda Rail Bridge (fot. Jerzy Strzelecki)

Bahia Honda Rail Bridge (fot. Jerzy Strzelecki)

Ze względu na małą szerokość mostów, wykorzystano je jedynie jako podstawę do budowy drogi na ich szczycie. Tak powstała autostrada Overseas Highway, łącząca Florydę z Key West. W związku z małą przepustowością, w latach 70. rozpoczęto budowę nowej autostrady obok starej. Ostatecznie w 1972 roku Bahia Honda Rail Bridge zamknięto dla ruchu samochodowego i dosłownie pozostawiono własnemu losowi. Usunięto dwa przęsła mostu, aby ułatwić żeglugę w tym rejonie.

Obecnie porzucone pozostałości mostu cały czas opierają się kolejnym huraganom, ale ich stan jest bardzo zły. Słona woda i brak konserwacji sprawiły, że wiele elementów mostu rozpada się, a stalowa konstrukcja rdzewieje. Tylko niewielki fragment wschodniej części mostu utrzymywany jest w jako takim stanie jako punkt widokowy.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

Google+