10 czerwca odbył się pierwszy lot zmodernizowanego samolotu wielozadaniowego An-2. Prace nad nową wersję tego wyjątkowo długowiecznego samolotu prowadzono już od kilku lat w zakładach Suchoja (chociaż pierwotnie w latach 40-tych samolot powstał w zakładach Antonowa).

Oblot odbył się na lotnisku Jelcowka w zakładach lotniczych im. W. P. Czkałowa (NAZ) w Nowosybirsku. Za sterami samolotu zasiadł pilot doświadczalny Władimir Barsuk, będący również dyrektorem Syberyjskiego Instytutu Naukowo-Badawczego Lotnictwa – SibNIA. To właśnie w tym miejscu prowadzono prace nad nowym samolotem.

Zmodernizowany An-2 podczas swojego pierwszego lotu (fot. Suchoj)
Zmodernizowany An-2 podczas swojego pierwszego lotu (fot. Suchoj)

Zmodernizowany An-2 wygląda podobnie do swojego pierwowzoru. Poprawie uległa jednak aerodynamika, chociaż dalej jest to samolot dwupłatowy. Najbardziej widoczne zmiany to nowy silnik oraz brak rozpórek, które zastąpiono wingletami.

Winglet – skrzydełko aerodynamiczne – specjalne zakończenie skrzydła samolotu którego zadaniem jest poprawienie właściwości aerodynamicznych, zmniejszenie oporu powietrza, a dzięki temu zwiększenie zasięgu i zmniejszenie zużycia paliwa. Stosuje się je głównie w samolotach pasażerskich.

Praktycznie całe skrzydła wykonane są z kompozytów wzmacnianych włóknem węglowym. Samolot wyposażono w nowy silnik turbinowy Honeywell TPE331 i pięciołopatowe śmigło. Kadłub samolotu ma dalej metalową konstrukcję, ale w planach jest również zaprojektowanie jego nowej wersji wykonanej z kompozytów.

Wszystkie te zmiany mają pozwolić na zwiększenie prędkości maksymalnej samolotu nawet o 50%! Przypomnijmy, że pierwotnie prędkość maksymalna AN-2 wynosiła nieco ponad 250 km/h.

Zmodernizowane An-2 mają być wykorzystywane do mniejszych zdań transportowych.

Zmodernizowany An-2 podczas swojego pierwszego lotu (fot. Suchoj)
Zmodernizowany An-2 podczas swojego pierwszego lotu (fot. Suchoj)
Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.