Powracamy do tematu współczesnych odsłon samochodów produkowanych w Polsce. Po przeglądzie Syren, który możecie obejrzeć tutaj, tym razem zajmiemy się tematem New Warsaw.

Jak nietrudno się domyślić, New Warsaw jest reinterpretacją samochodu FSO Warszawa, będącego pierwszym samochodem produkowanym w Polsce po II wojnie światowej. Pomimo doskonale znanego faktu „przeterminowania” konstrukcji już po krótkim okresie produkcji, Warszawie nie można odmówić dużego udziału w tworzeniu krajobrazu motoryzacyjnego powojennej Polski. W połączeniu z wizerunkiem samochodu przeznaczonego dla nielicznych (Warszawy trafiały przede wszystkim do urzędów państwowych i komitetów partyjnych) można więc zrozumieć nostalgiczną fascynację tym pojazdem.

Pomysłodawcą stworzenia Warszawy na nowo jest Michał Koziołek – pasjonat motoryzacji i projektant, odpowiedzialny między innymi za Syrenę zbudowaną na EURO 2012. W przeciwieństwie jednak do wspomnianej Syreny, która powstała jako jednostkowy samochód sportowy, New Warsaw ma być pojazdem luksusowym dostępnym do nabycia. Niestety tylko dla nielicznych;w ciągu 3 lat produkcji ma powstać jedynie 11 egzemplarzy samochodu.

New Warsaw

New Warsaw

Nadwozie

Początkowo przedstawione zostały 4 koncepcje, które zostały następnie poddane głosowaniu internautów. Zwycięska okazała się ta najbardziej nawiązująca do oryginału. Są więc klasyczne, okrągłe światła przednie, chromowany grill oraz charakterystyczna dla Warszawy muskularna maska. Inspirację produktem FSO widać również w pionowych światłach tylnych, przypominających te występujące w wersji sedan. Cieszy to, że mimo wykorzystania wielu elementów odnoszących się do „starej” Warszawy, projektantowi udało się uzyskać nowoczesną i dynamiczną linię nadwozia. Najbardziej kontrowersyjne wydają mi się 22 calowe obręcze Lexani widoczne na większości wizualizacji – do miękkich linii nadwozia bardziej odpowiednie wydają mi się klasyczne koła pokazane na poniższym renderze.

New Warsaw

New Warsaw

Wnętrze

Podobnie jak nadwozie New Warsaw, również wnętrze jest połączeniem nowoczesnych linii z klasycznymi detalami i materiałami. Podobać może się przede wszystkim szerokie zastosowanie drewna (również jako wyściółka podłogi) oraz analogowe zegary umieszczone centralnie na desce rozdzielczej. Oprócz tego, jak na samochód klasy wyższej przystało we wnętrzu znajdzie się dużo skór wysokiej jakości oraz interesujące bajery, takie jak elektryczny skuter chowany w bagażniku czy specjalna, wysuwana szuflada na koszule.

New Warsaw

Wnętrze New Warsaw (fot. newwarsaw.com)

Technika

Tylne koła samochodu napędzał będzie 5 – litrowy silnik v10 o mocy 507 KM umieszczony wzdłużnie z przodu, a przeniesienie mocy odbywać się będzie za pośrednictwem 7 – biegowego półautomatu. Wygląda więc na to, że cały układ napędowy zostanie zaadoptowany z BMW M5 serii e60. To dobra wiadomość bo silnik ten uważany był za jeden z lepszych w swojej klasie, w dodatku wielokrotnie nagradzany tytułem Silnika Roku. Niestety, nie wiadomo na razie nic na temat układu zawieszenia samochodu.

New Warsaw

New Warsaw

Kiedy premiera?

W tej chwili prace prowadzone są jednocześnie nad modelem w skali 1:1, prezentowanym między innymi na targach Motor Show 2014 w Poznaniu, oraz nad gotowym, jeżdżącym samochodem. Pierwsze testy drogowe miały rozpocząć się pod koniec zeszłego roku, a oficjalna prezentacja planowana jest mniej więcej na połowę bieżącego roku. Wtedy, w zależności od zainteresowania potencjalnych klientów, podjęta zostanie decyzja o ewentualnej produkcji pojazdu. Jako redakcja SmartAge.pl oczywiście trzymamy kciuki i życzymy powodzenia a do śledzenia postępów nad samochodem polecamy strony newwarsaw.com oraz facebookowe konto projektu.

Galeria

 

Podziel się.

O autorze

Michał Stefaniak

Absolwent Mechaniki i Budowy Maszyn na Politechnice Poznańskiej. Miłośnik odpadającego warstwami chromu, przepracowanego oleju i rdzy. Jedna z nielicznych osób, którym udało się podpalić basen.

Google+